Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: behövs ommappning, byta K&N i original burken till ett K&N som sitter fritt ?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0

    behövs ommappning, byta K&N i original burken till ett K&N som sitter fritt ?

    Har försökt att läsa på lite från forumet men inte hittat någon tråd som behandlar byte från ett öppnare filter till ett annat öppet filter.
    Ska man vara petig så bör hojen säkert mappas omför att den ska gå så optimalt som möjligt.

    Vad säger eran expertis, ska jar köra på och se hur det beter sig eller är det bara att vara korkad att göra den här förändringen utan att få styr på mappningen ?

    Hoj: FatBob 2008
    Powercommander
    Sideshots
    K&N filter monterad i orignal luftburken
    Bänkad och inställd av firma vid köp av hojen.
    Hojen har gått 900mil sedan bänkningen vid 40mil på mätaren.

    Det filtret jag vill sätt in istället är det HÄR.
    Har haft lite tankar på att lämna in hojen på en ommappning nu när den har gått en del sedan bänkningen. Men vet inte om det är att kasta pengarna i sjön.

    Alla tips och ideer mottages

  2. #2
    Mercakombi
    Guest
    Till att börja med så jämför aldrig en originalluftburk med många utav de eftermonterade
    eftermarknadsluftburkarna, även om det så sitter ett K&N-filter i originalluftburken.

    Originalluftburken är så pass restriktiv, i sin andning, till skillnad från eftermarknadsditon, så att
    enbart stoppa i ett K&N-filter, i originalluftburken, är totalt meningslöst och ren och skär kapital-
    förstöring!

    Nu har jag ingen aning om hur pass mycket en sån där "Black Spike" flödar. Men förmodligen betydligt
    mer och bättre än originalluftburken. Så som svar på frågan så är det så, att eftersom den nya
    luftburken(Black Spike) kommer att göra så att motorn får mera luft, så måste därför även Power
    Commandern mappas om!

    För annars så kommer motorn helt enkelt att gå alldeles för magert, p.g.a att dess luft/bränsle-
    förhållande ändrats med den nya luftburken.
    Senast redigerat av Mercakombi den 2014-01-02 klockan 00:51.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Tackar och bockar.
    Det bekräftade mer eller mindre mina egna misstankar.
    Har som sagt redan tankar på att mappa om den, fick ett tips om en kille i Tillberga som är duktig som f-n på att ställa kurvorna på rätt ställe. Då jag tycker att det borde gå att få till det bättre än vad det är idag. Så det får nog bli en inlämning till den tjommen om jag bestämmer mig för att köra på något annat luftfilter.

  4. #4
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av twenty2 Visa inlägg
    Så det får nog bli en inlämning till den tjommen om jag bestämmer mig för att köra på något annat luftfilter.
    Gör du helt rätt i!

    Pär Evensson, i Tillberga(strax norr om Västerås), är överjävligt duktig och noggrann, när det
    kommer till allt som har med optimering av motorer att göra.

  5. #5
    Har bytt min SE luftburk till en Joker machine. Borde jag mappa om då också eller är det bortkastade pengar? Båda är ju öppna filter så jag undrar om det skulle göra någon större skillnad? Mvh

  6. #6
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av twenty2 Visa inlägg
    Tackar och bockar.
    Det bekräftade mer eller mindre mina egna misstankar.
    Har som sagt redan tankar på att mappa om den, fick ett tips om en kille i Tillberga som är duktig som f-n på att ställa kurvorna på rätt ställe. Då jag tycker att det borde gå att få till det bättre än vad det är idag. Så det får nog bli en inlämning till den tjommen om jag bestämmer mig för att köra på något annat luftfilter.
    Hör då med Perra om filter mm då du ska mappa den.. den killen är grymt bra.. samt trevlig.. åk till han..jag har själv varit där och är helnöjd

  7. #7
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Har bytt min SE luftburk till en Joker machine. Borde jag mappa om då också eller är det bortkastade pengar? Båda är ju öppna filter så jag undrar om det skulle göra någon större skillnad? Mvh
    Näe, dom luftburkarna är ju som sagt relativt likvärdiga. Möjligen att Joker machines luftfilter är något mindre i omkrets,
    utav dom Joker machine-luftburkar som jag sett, än ett SE-filtret. Känns hojen i övrigt som att den går likvärdigt, efter
    byte från SE-luftburk till Joker machine, så är nog en ommappning i det fallet ett overkill.

    En indikation på hur luft/bränsleförhållandet förhåller sig, är ju att man gärna kan ta ett kik på hur tändstiften ser ut.

    Men som sagt känns hojen inte slöare(för mycket eller för lite bränsle ger ungefär samma motorreaktion), vid något
    varvtalsregister, efter bytet, så är allt nog ok.
    Senast redigerat av Mercakombi den 2014-01-04 klockan 16:11.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Näe, dom luftburkarna är ju som sagt relativt likvärdiga. Möjligen att Joker machines luftfilter är något mindre i omkrets,
    utav dom Joker machine-luftburkar som jag sett, än ett SE-filtret. Känns hojen i övrigt som att den går likvärdigt, efter
    byte från SE-luftburk till Joker machine, så är nog en ommappning i det fallet ett overkill.

    En indikation på hur luft/bränsleförhållandet förhåller sig, är ju att man gärna kan ta ett kik på hur tändstiften ser ut.

    Men som sagt känns hojen inte slöare(för mycket eller för lite bränsle ger ungefär samma motorreaktion), vid något
    varvtalsregister, efter bytet, så är allt nog ok.
    Tackar för svar! Blev faktiskt första turen idag med nya filtret och jag tyckte faktiskt den kändes piggare än innan

Liknande ämnen

  1. Byta till 12" styre utan att byta kablar?
    Av Mattias Y i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 17:59
  2. Tips original H-D tändspole 6V -1965. Byta tändkablar.
    Av KCknuckle i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 12:01
  3. Byta luftintag, behöver jag göra om bänkningen på Dynon?
    Av pheur i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 20:46
  4. Byta V&H Monster Ovals & Super Race Tuner till original pipor.
    Av Andersson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 15:54
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 13:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •