Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Mera trim.

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Original luftburkarna har flera syften, dels är det ljuddämpare men även en strypning på effekten och som lirar med avgasljuddämparna och bränsle inställningar.
    Byter du filter till ett som är lika tätt har du bara ändrat på utseendet men tar du större filteryta som inte är ett motstånd får du en helt annan motor men måste då även byta på avgassidan och ge motorn mer bränsle, Har man redan luft o buller och optimerat den för det och vill byta luftfilter så behöver man inte bänka om den i fall filtrera flödar mer än vad motorn behöver, säg att motorn behöver ett hål på 3cm för att andas optimalt och du satt i ett som är 4 cm då spelar det ingen roll vad du byter till så länge det är större än 3 cm filtret kommer inte att vara den svagaste länken.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #22
    Så, då har jag fått in en offert från Hammer. Aaron rekommenderade mig att även byta ut oljepumpsdrivningen då den tydligen har hög felmarginal på trimmade sporrar. Liten investering tänkte jag och slog till. Hur som helst, för den som går i tankarna kan jag meddela att IMPACT 560-kam, packning, oljepumpsdrivning med tillhörande verktyg samt frakt till Sverige slutar på 494 dollar.

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Så, då har jag fått in en offert från Hammer. Aaron rekommenderade mig att även byta ut oljepumpsdrivningen då den tydligen har hög felmarginal på trimmade sporrar. Liten investering tänkte jag och slog till. Hur som helst, för den som går i tankarna kan jag meddela att IMPACT 560-kam, packning, oljepumpsdrivning med tillhörande verktyg samt frakt till Sverige slutar på 494 dollar.
    Kul o välkommen till trimträsket bytte olje drevet till min förra sportster då jag köpte kammar o cyllar o toppar av han samtidigt men jag har aldrig hört att någon har problem med dom, Det står inte i boken att låsvätska skall användas men det är gjort från fabriken ser man så använd en hård locktite och dra ca 55-60 Nm.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    Tack! Ska bli skitkul att få vässa ponnyn lite! Inväntar även offert från Racetech på nya fjädrar och deras gold valve emulator, sedan ska det tjabbas lite med ISR när kontot har fått en välbehövlig påfyllning... Värsta nu är att hojen står på verkstad för ett försäkringsjobb (blev omkullvält av en fickparkerande bil som stack från platsen, som tur var tog ett vittne hans plåtar så det löste polisen åt mig...) och det verkar gå lite långsamt att få bytt ut delarna. Håller tummarna att alla delar sitter på innan säsongen drar igång dock!

  5. #25
    560 kammarna kommer att fungera utmärkt och även bättre med kompressionshöjning till 10.3-10.5. Bra investering att byta till bronsdrevet för oljepumpen men dra muttern med lite stark Loctite och till 90-95 nm enligt Hammers rekomendation.

  6. #26
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Gjorde en Google translate från hammers sida.
    "Tja, har fabriken moment spec på drevmutter, som är 35-45ft-lbs, beprövad helt otillräckligt för att hålla drevet på plats när högtrycksventilfjädrar används. Vi rekommenderar starkt åtdragning denna mutter till 70ft-lb istället. Använd Loctite röd på trådar per handboken, och även se till att låsa pinjongaxeln på drevsidan innan åtdragning av muttern, precis som du gjorde när du tog bort muttern. Återigen kommer hålla svänghjulet fortfarande med en metod på den andra sidan av svänghjulets monterings låta vridmoment som anbringas på muttern som ska överföras genom svänghjul församling, sätta den på stor risk att slås ut av sann, vilket kräver en hel tår -ner för att fixa. Pinion låsande verktyg finns tillgängliga från HAMMARE PRESTANDA."

    Ett mycket vanlig mekaniker fel är att det dras alldeles för hårt och Hammer moment gäller när du har höga lyft och starka fjädrar så jag tror starkt på att 55-60 Nm är än väldigt bra medelväg så länge det gäller standard fjädrar och moderata lyft men var och en få ha sin tro och dra hur hårt eller löst han vill
    Prova med att spänna en bult i skruvstädet och dra 9 Nm, det är riktigt hårt.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2014-01-05 klockan 18:42.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #27
    Hammer la nyss upp lite jämförande mätningar på en 1200 med luft och buller, med och utan 560-kam. http://xlforum.net/vbportal/forums/s...91#post4696391

  8. #28
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    SAE är lite mer pessimistiska siffror än DIN får man ha med i beräkningarna
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #29
    Kanske svårt att svara på, men är kambyte något jag klarar själv? Jag är ingen motormek men är van att arbeta med händerna (möbelsnickare), tar jag mig vatten över huvudet?

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Kanske svårt att svara på, men är kambyte något jag klarar själv? Jag är ingen motormek men är van att arbeta med händerna (möbelsnickare), tar jag mig vatten över huvudet?
    Vill du så kan du få byta dom i min verkstad med min hjälp gratis. hör av dig bara så löser vi det
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Vill du så kan du få byta dom i min verkstad med min hjälp gratis. hör av dig bara så löser vi det
    Det var ett extremt trevligt erbjudande, och det absolut bästa alternativet då jag får chansen att lära mig lite samtidigt! Vart i vårt avlånga land håller du till?

  12. #32
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin_HD Visa inlägg
    Det var ett extremt trevligt erbjudande, och det absolut bästa alternativet då jag får chansen att lära mig lite samtidigt! Vart i vårt avlånga land håller du till?
    Djupedal ute på Hisingen, slå mig en signal 0708279980
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Tips på Trim-kam till TC 88
    Av Norrland i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 14:43
  2. Steg 4 trim.. Någon som har erfarenhet?
    Av rodge i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 12:32
  3. 1340 evo trim?
    Av Krona i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:07
  4. Buell x1 trim
    Av mogg3_ i forum Buell
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 21:36
  5. Mera japaner!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 17:00

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •