Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: järnsportster bobber

  1. #41
    Funderade oxå på det, tog mig en cigarr och en färskbryggd espresso i verkstan igår och funderade borde ju gå att borra hål i vxlförarn och gänga hålet (m4) och skruva i en vässad m4 bult.. Vill inte borra genom Axel och allt för då tappas jag ju justerings möjligheterna på vxlföraren.. Kanske får svetsa på ett extra lager 2-3mm stål så det finns nått att gänga i..


  2. #42
    Det är absolut ett alternativ! Kör hårt! Såg mysigt ut med cigarr och kopp kaffe. Har abstinens men sambon tyckte att jag skulle umgås med gästerna.... suck
    Chop what u got

  3. #43
    Håller på för fullt och klurar på lösningar och idéer.. Började för en tid sen fundera..
    Har sedan början haft klart för mig att jag vill växla med vänster hand under benet. Då antingen med koppling via fotpedal eller via ett handtag på "växelspaken".. Men då jag hellst inte vill köra framflytt utan vill ha midcontroles så blir det att dra kopplingswiren i en sling runt motorn då wireutloppet på primärkåpan sitter framför fotpedalerna..

    Där hade jag ett problem, jag tycker det ser för jävligt ut. Vill köra detta uppsätt för att rensa hojen från massa kablar, genom att vira en ett varv runt motorn?! Sen är det ju faktiskt i ärlighetens namn ganska osmidigt att Ha vänster hand på vxlspaken, vänster fot på koppling och höger fot på hojens enda broms!

    Så då började jag fundera på om det inte skulle gå att göra en typ av halv-automat på hojen. En direkt mekanisk arm som manövrerar kopplingen, och som i sin tur även sköter växlandet..efter Många sömnlösa nätter och kollegieblock i sopkorgen så kände jag att det antagligen inte kommer funka men jag kan lika gärna prova

    Har en liten video på hur det ser ut nu men vet inte hur jag kan lägga upp den.. Så ni får bara tro på att det kanske eventuellt förhoppningsvis kan funka längre fram...men säkert inte..

    Kan lägga upp en bild iaf så kan ni tänka er resten själva om nån är intresserad negativ feedback i form av "det där kommer aldrig funka...blablabla..." slipper jag hellst då jag redan är negativ av naturen så jag vet redan att det säkert inte går!
    Senast redigerat av alex.johansson den 2014-01-05 klockan 13:12.

  4. #44

  5. #45
    Rätt justerat kan det nog bli jävligt smidigt! Klurigt av dig! Mer sånt
    Chop what u got

  6. #46
    Ja hittils har jag unte kunna prova mer ingående ån att häkta på kedjan och prova allt på rull.. Och då funkar det, men sen får vi se hur det ser ut när allt är igång har vart endel jobb då jag inte vill låsa mig och inte ha möjlighet att justera allt, så ist för att bara svetsa allt i rätt lägen så är det mycket lås bult och liknande men det blir jävligt kul om det funkar, har iaf aldrig sett nått liknande

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  7. #47
    Riktigt intressant ide med växelspak+koppling! Något jag själv grunnat mycket på.
    men man kommer väl ändå inte undan att ha någon form utav ett kopplingshandtag/pedal vid rödljus/start ifrån stillastående eller när man smyger ut ifrån korsningar?
    Eller missade jag någon detalj här?

  8. #48
    Mina förhoppningar är ju att man ska kunna smyga på kopplingen precis som via ett handtag.. Jag behandlar bara kopplingen det första när jag drar/trycker på spaken sedan när jag trycker/drar lite till så tar det med sig växelföraren..

    Har monterat en hylsa på en mutter som i sin tur är låst på den annordningen som i vanliga fall kopplingswiren sköter.. Så jag har egentligen bara tagit bort ett led (kopplingsvire/handtag) och gjort det direktverkande.. Sen hur det verkligen funkar det får bli ett senare problem problemtet jag har nu är att spelet i hylsan och 4kantstappen på kopplingsspaken är för stort.. Detta ska ordnas genom att skära ut ett V ur hylsat som svetsas fast på spaken, så när jag sedan drar fast spaken så låser den "kilen" fast allt men jag kan ändå demontera allt..

    Svårt att förklara allt men ska ta lite detaljbilder nån dag

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  9. #49
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    sjukt coolt om detta funkar!
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  10. #50
    hm nu förstår jag nog det hela fullt ut. Detta kommer bli sjukt spännande att följa! :-)

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  11. #51
    Tackar tjockben och hippiedream ja nu känns det sol jag har kommit såpass långt att nu ska jag fan få det att gå! tror inte det är några problem om jag svetsar allt inne i själv mekanismen.. Men jag vill ha ALLT justerbart! Och då blir det lite mer jobb men känns så mycket mer seriöst om man får till det så problemet är väl bara att vintern kommer va för kort önska mig dessutom mer maskiner, iaf ek pelarborr och ett litet kordinatbord eller en bänksvarv vore guld värd! allt som görs nu är gjort med handverktyg, vinkelslip och en dremel

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  12. #52
    Här är en bild inne ifrån transkåpan.. Normalt sett vrider kopplingsviren i den metalldelen som sitter fästat i kåpan och vrider isär 2 metallplattor, vilket gör att en gängad tapp trycker på tryckplattan och du har frikopplatt


    På utsidan kåpan sitter en plugg för att justera den gängade tappen, jag borrade hål i den pluggen och satte en p-box på insidan och slipade iordning en 14mm hylsa som sitter på 2st muttrar gängade på tappens utida för att låsa tappen..



    Sen har jag bara svetsat fast passande tapp för hylsan på en 16mm rundstav och "fräst" (kapat/borrat) ett spår i ett plattjärn, svetsat lite på det och gjort ett tillfälligt stag mellan kopplingsspak och vxl förare..

    Den delen sitter bultad i kopplingsspaken med en liten bottningshylsa som gör att den är ledad för att följa rörelsen bra, skall gänga till en m5 bult av en bit rundstav som är tjockare längst in så det blir lita stabilare, typ sånna som sitter i bromsok rören vill vidga sig och låsa allt lite om man drar åt det..

    Just det jag gängade även en stålplatta som ligger inne i hylsan, borrade rakt igenom tappen och drar således fast kopplingsspaken i hylsan och kan lätt demontera allt och där är jag nu..


    Så allt är ju egentligen jävligt enkelt men ändå väldigt mycket pill
    Senast redigerat av alex.johansson den 2014-01-07 klockan 23:57.

  13. #53
    Fantastiskt! Detta bör du ta patent på ju! :-)

  14. #54
    Hehe ja det vore nått,uppfinnar blir man ju då nej men hade man haft lite mer maskiner och det visar sig funka hade jag nog gärna gjort några kit och sålt det hade vart riktigt kul, men det är så satans mycket timmar i det nu så det skulle inte löna sig ens lite

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  15. #55

    järnsportster bobber

    någon som har ett hum om hur mycket en järnsporre motor kan tänkas väga? har nu spräckt en !tå! efter att jag la hojen på sidan, lossa alla motorfästen och lyfte bort ramen, med motorn följde med upp en bit och släppte sen och ramla ner på foten efter en lång radda med svordommar och en rulle tejp så så gjorde jag rent undersidan motorn och tog ett tag om motorn för att mellanlanda den på en stol för att sedan lyfta upp den på arb.bänken. döm till min förvåning när jag lägger motorn i famnen och känner den där jobbiga känslan att nu viker sig benen bakåt!! Orkade återfå balansen och fick upp motorn på bänken men saatan den är tung!






    Sent from my iPhone using Tapatalk

    edit: runt 88kilo ska den väga torr..så nästan 10kg mer än handhavande..
    Senast redigerat av alex.johansson den 2014-01-14 klockan 11:10.

  16. #56

    järnsportster bobber

    allt är sämre med en Iphone!!!
    Senast redigerat av alex.johansson den 2014-01-14 klockan 22:16.

  17. #57
    nu är topparna demonterade såg hel ok ut faktiskt.. blir lite karvande i kanelerna och en allmän uppfräschning i förbränningsrum.. kommer nog få fräsa om ventilsätena lite men ska räcka att slipa ventilerna iaf sen blir det nya RF styrningar så man slipper blyersättning får se om det behövs nya ringar sen när jag plockar av burkarna.. men nu drar jag till norge och jobbar en vecka så jag får väl roa mig med att beställa styrningar eller nått



    kan även tillägga om någon undrar så går det utmärkt att spänna ihop ventilfjädrarna för att ta knastren med hjälp av en fogspruta, när fjädertången inte passar


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #58
    Hehe, alla sätt är bra förutom dom dåliga :-) bra jobbat
    Chop what u got

  19. #59
    precis va tvungen att göra nått bra efter att jag la motorn på tån


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #60
    bar tips där med sprutan!

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. järnsportster delar
    Av alex.johansson i forum Säljes
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 01:06
  2. Hardtail järnsportster
    Av Liemannen i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 10:55
  3. järnsportster motor
    Av Erik_Johansson i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 09:59
  4. Järnsportster motor köpes
    Av JimmyChopper i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 15:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •