Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: bygga avgasrör

  1. #1

    bygga avgasrör

    Hålla där. Tänkte höra med er som bygger, vart köper ni rör och rörböjar för att bygga avgasrör? Enda jag hittar är rakaror.se men dom rören är ju 45mm ytterdiameter och 1,5-2,0 mm gods. medans jag mäter 44,5 ytter på flänsen på toppen (xlh -78) sen vill jag helst inte ha polerade rör då dom ändå ska lindas.. Tacksam för tips på hemsidor..

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Jag brukar köpa från Burn's Stainless. Brukar välja rostfritt 304 samt .018 gauge väggtjocklek (dvs 1,2 mm).
    Finns inga bra leverantörer på sånt i Sverige, raggarbilsfirmorna har bara tjockväggiga bilgrejer.
    Kolla även Cone Engineering. Eller ebay-firmor, de kan ha passliga saker ibland. Mandrel bends är ditt sökord.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-10-19 klockan 14:11.

  3. #3
    Anade nästan att det inte fanns i Sverige.. Tackar för tipsen. Dom rlreb Du refererar till, är dom angivna med inv. eller utv. Diameter?

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Praxis i branschen är utvändig diameter.
    En detalj (iaf med 1.2mm i väggtjocklek) blir det så praktiskt att ett 2" rör passar fint över ett 1 7/8" rör som i sin tur passar fint över ett 1 3/4" rör. Perfekt om du tex ska svetsa steppade krökar, sk stepped headers.
    Ut från din topp är det 1 3/4" rör du ska ha.

  5. #5
    1.75" torde ju bli 44,45mm vilket är vad jag har i yttermått ut från toppen. Slissar Du röret och pressar på det eller köper du en bit med dimensionen över och svetsar på? Mitt dåliga öga ser inte vad länden på ett rör är? Men det kanske du har koll på? Har det funkat bra att beställa och hyffsad frakt? Syftar på burn's, va en bra sida..

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Visst ja, järnsportster har ju munnar i gjutjärn som krökarna ska omfatta. Nu förstår jag vad du menar.
    Beställ två av 1 3/4"-rören med sk slipjoints. Även avgasfirmor i Sverige kan expandera rörändar till slip joints.
    Dessa är det sedan bara att skära av, slitsa och använda som start mot topparna.
    http://www.burnsstainless.com/ser-cuttubing-1-1.aspx

    Vänta inte med att helsvetsa tills du punktat ihop hela systemet. Helsvetsa successivt från toppen och akterut. Annars kan värmespänningarna ställa till det.

  7. #7
    Visst finns det billiga bra bilgrejjor. Jag byggde mitt av Simons uiversalgrunkor. Det finns både vanligt stål och rostfritt. Nackdelen är att böjjarna inte är bockade med invändig don så tvärsnittet blir inte helt cirkulärt. Så det ser lite jävligt ut i svetsskarvarna då det inte riktigt passar bra ihop. Jag tänkte mer på priset och jag är så ohändig så det blir ganska fult ändå när jag bygger. Men skall du snurra trasor runt så syns det ju ändå inte.

    Jag byggde mitt av vanligt stål och sedan kromade jag det matt på en firma. Men det är nog bättre att utgå från rostfritt, för att kroma är ju inte helt gratis.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2421.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	13234

    http://www.simons.se/Katalog/UNIVERS...AUST_PARTS.htm

  8. #8

  9. #9
    om du ändå ska linda de så kommer du billigast undan om du köper delarna på typ biltema. dom har ju en hel uppsjö av rör, adapterar och böjar för en skitsumma. Visserligen är det bara el förzinkat, men migar du ihop det målar de som kommer synas med någon form att värmetåligfärg och lindar de, så kommer slutresultatet inte skilja sig speciellt än om du har lagt pengar på massa dyra rostfria delar från usa.

Liknande ämnen

  1. Vilket avgasrör?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 23:51
  2. Avgasrör med skönt stuk.
    Av KaptenWikström i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 18:34
  3. sportster (89) 2-1 avgasrör? var
    Av André Troy i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-11, 14:40
  4. Softtail avgasrör
    Av apstyre i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 19:21
  5. Avgasrör
    Av Kludden i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 10:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •