Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Uppgradera till 103 alt 106?

  1. #1

    Uppgradera till 103 alt 106?

    Har någon erfarenhet av att uppgradera en 96 cui till 103 cui alt 106 cui? Kör en Wide Glide -11 och är sugen på lite hp och vrid? Frågan är om skillnaden är värt pengarna; 25-30 000 ? Tar gärna emot synpunkter från Er alla?
    Lill-Babs

  2. #2
    Tveksamt om det är värt 30000. En 96" med ett par bra bolt-in kammar, tunnare toppackninga, bra luftre/avgas SERT eller PW + bra justerat räcker långt,,,,Mycket driftsäker också

  3. #3
    Tack för Era synpunkter Onatop och Kricke!
    Vill väl inte hänga ut verkstan och inte heller fått hela beskrivningen av vad arbetet innebär ännu. Tyvärr är jag helt värdelös på att skruva själv och ger mig därför inte på att göra jobbet själv. Tar med mig frågor om portning, ventiler till verkstan och uppgifter om mer vrid (inte alltför märkvärdig ökning och knappast värt 30 000!!)//Lillbabs
    Lill-Babs

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lillbabs: Krickes cylindrar inkl kolvar, svart HD motorfärg, SE251 kammar , ett Propipe Chrome, en bra luftrenare, en bra packningsats så har du en fin kombo. En duktig mek och bra tuning kvarstår.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Kricke: 180Nm i en 103" låter lite väl mkt...Det är väl vad de stora gossarna tar ur sina 117-124" motorer.

  6. #6
    min 110" med 10,5 komp hade 194Nm och 140 hp ,,.på Superflow. Hade ju varit kul om det varit sant,,,, På Dynojet / SAE blev det 126/ 167 NM. vilket verkar mer troligt. Se bänken som ett verktyg att få till AFR ,,,
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-09-16 klockan 16:31.

  7. #7
    Är det inte mer värt att uppgradera till S&S 124" om man ändå är beredd att lägga en del pengar?

  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Är det inte mer värt att uppgradera till S&S 124" om man ändå är beredd att lägga en del pengar?
    Uppgradering till 124" innebär bearbetning av blocket,strokeraxel osv. Kostar nog en del.
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Uppgraderade min till 106" men köpte cyllar o kolvar i USA för närmare halva priset jämfört med hemma. Betalade 4800kr och hade med hem i bagaget. Tillsammans med kammar,portade toppar med större ventiler,stötstänger,fjädrar o bänkning gick kalaset på runt 32000kr.
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Bäst "bang for the buck" är enligt min mening ett S&S 106kit, s&s 585 easy start kammar, s&s justerbara stötstänger,skicka topparna till Kjell-Anders så portar han dom och sätter i lite större ventiler och ev byter fjädrar(orig klarar .590 lyft) så behövs inte. En styvare kopplingsfjäder eller någon lock-up tryck platta(harley har en nu). Sen såklart en ny bänkning och då en bra tuner om du inte redan har det. High-flow luft filter också. Så det är en del prylar. Du kommer billigare undan om du själv plockar hem från USA. Med bara prylar är du uppe i runt 25000:- om hojen är helt original. Det kostar en tusen per häst..grovt räknat. Så du kan ju lätt räkna ut vad det kostat mig med 212hk på slangen...

    Oppps..såg att Xbones skrev samma som mig samtidigt..men låter vara kvar.

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Bäst "bang for the buck" är enligt min mening ett S&S 106kit, s&s 585 easy start kammar, s&s justerbara stötstänger,skicka topparna till Kjell-Anders så portar han dom och sätter i lite större ventiler och ev byter fjädrar(orig klarar .590 lyft) så behövs inte. En styvare kopplingsfjäder eller någon lock-up tryck platta(harley har en nu). Sen såklart en ny bänkning och då en bra tuner om du inte redan har det. High-flow luft filter också. Så det är en del prylar. Du kommer billigare undan om du själv plockar hem från USA. Med bara prylar är du uppe i runt 25000:- om hojen är helt original. Det kostar en tusen per häst..grovt räknat. Så du kan ju lätt räkna ut vad det kostat mig med 212hk på slangen...
    Det är samma grejer som jag har förutom kammarna. Har Andrews 54. Köpte Supertuner också i USA. 2800kr.Så med allt inkl blev det 35lök.Men hojen går jävligt bra
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    eller snikvarianet...pruta lite på detta kit http://www.blocket.se/blekinge/Screa...m?ca=23_11&w=3
    och porta bara topparna hos Kjell-Anders..tror han tar runt 3000:-.
    Pysare får du stoppa i också.

  13. #13
    Tror jag håller med med dig Jonasbaggen....kör en 103" med portade toppar 2" insug o 1,625 utblås,S&S 585 kammar,propipe...98 hk/144 Nm.
    Mappad hos Båging

  14. #14
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av BAMSEN3570 Visa inlägg
    Tror jag håller med med dig Jonasbaggen....kör en 103" med portade toppar 2" insug o 1,625 utblås,S&S 585 kammar,propipe...98 hk/144 Nm.
    Mappad hos Båging
    Jonasbaggen:Jag med med 95" 104/138 hos Evensson går bra

  15. #15
    Jag har haft det på 3 hojar och vart mycket nöjd,alla har byggts i Kalix av Kjell-Anders och vart S&S 106cui cylindrar, portade toppar, större ventiler, S&S kammar mm, har även haft större spjällhus. den som gav bäst gav 118/165 och det var en twincam B motor med gamla modellen propipe utan värme Sköld över collectorn och den som gav sämst var en streetglide med propipe H.O den gav 110/150 men tror det var pga det dåliga avgassystemet. Nu har jag endast luft och buller och S&S 551 easy start kammar det ger 90,5hk 139,5 på min 12street glide. Men i vinter ska den konverteras till 106cui eller 124cui men pris skillnaden är ju rätt stor. 30-35 för 106cui och 65-70 för 124cui

  16. #16
    Uppgradera till 124" för 70k låter dyrt. Finns en fabriksny Screamin Eagle 120R för 55 loppor ute på annons, borde väl vara mer prisvärt isf? Ska ge ca 135 hästkrafter och 175Nm på bakhjulet med hög-flödes spjällhus och spridare, en bra luftrenare, och ett race avgassystem.

    http://www.blocket.se/stockholm/Harl....htm?ca=15&w=3

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Uppgradera till 124" för 70k låter dyrt. Finns en fabriksny Screamin Eagle 120R för 55 loppor ute på annons, borde väl vara mer prisvärt isf? Ska ge ca 135 hästkrafter och 175Nm på bakhjulet med hög-flödes spjällhus och spridare, en bra luftrenare, och ett race avgassystem.

    http://www.blocket.se/stockholm/Harl....htm?ca=15&w=3
    Ja men 70 är komplett med spjällhus, koppling mm, plus att jag lämnar hojen på plats och sen hämtar den bänkad och klar, dessa saker följer inte med på 120r motorn

  18. #18
    Men om man köper 120R motorn kan man sälja den gamla och för de pengarna borde man väl kunna få spjällhus, koppling och det andra som behövs?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 13:56
  2. Uppgradera forumet sent ikväll....
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 22:30

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •