Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Det kommer olja från luftfiltret, hur åtgärdar man det?

  1. #1

    Question Det kommer olja från luftfiltret, hur åtgärdar man det?

    Tjenare, jag har en Nightster 2008 och har märkt att det skvätter olja från luftfiltret. Är det något allvarligt och hur löser man det? Inga stora mängder men drygt att behöva inspektera och torka av hojen efter varje körning. Jag har hört om så kallade andningskit men funkar det till modeller med insprutning? Jag har en Fuelpak installerad om det nu har något med saken att göra.

  2. #2
    Vad jag vet om det så har du nog slagit på förmycket olja i olje tanken!

  3. #3
    Läs igenom din manual hur och när du ska kolla/fyll olja. Lätt o läsa fel o skvätta i 1 liter för mycket. Det har nog flesta harleyägare iaf gjort en gång.

  4. #4
    Hagis
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Lätt o läsa fel o skvätta i 1 liter för mycket. Det har nog flesta harleyägare iaf gjort en gång.
    Öhhhh nä varken med moppen för 34 år sen eller någon maskin jag kört sen dess!

    Frågan är hur mycket/lite det skvätter! Minns inte vad felet var på min gamla riskokare när det var samma bekymmer men jag minns att jag skulle få riva en massa för att fixa det...



    I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Öhhhh nä varken med moppen för 34 år sen eller någon maskin jag kört sen dess!

    Frågan är hur mycket/lite det skvätter! Minns inte vad felet var på min gamla riskokare när det var samma bekymmer men jag minns att jag skulle få riva en massa för att fixa det...



    I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...
    Bara o gratulera till 34 år utan
    Blir det olja i luftfiltret på en harley är nr 1 o kolla oljenivån, gratisåtgärd.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  6. #6
    Tack för alla svar. Har kikat oljenivån och den ligger ca en halv cm ovanför minimum och det var när den stod på sidostödet så det är ju ok där.

  7. #7
    Hagis
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Bara o gratulera till 34 år utan
    Blir det olja i luftfiltret på en harley är nr 1 o kolla oljenivån, gratisåtgärd.

    Tackar


    —--------------
    All comfort was sacrified for style



    I'll slap you so fuckin hard it will feel like a freight train...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av The_Sunk Visa inlägg
    Tack för alla svar. Har kikat oljenivån och den ligger ca en halv cm ovanför minimum och det var när den stod på sidostödet så det är ju ok där.
    Kall? Då är det ok.




    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  9. #9
    Nej då var den varm. Ska kika igen nu då den stått ett par dagar. Jag återkommer.

  10. #10
    Det är ok då med.




    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Du kan inte få oljekanalen från vevhusventilationen närmre (helst in i) insuget?
    Det kan komma lite olja när hojen stått ett tag, annars så ska det inte komma ut nån olja där, då har du för högt tryck i motorn= för mycket olja tex.
    Jag kan inte sportstermotorn så bra, men oljetrycksmätare skulle inte va fel att ha ibland.

  12. #12
    Ok, kikade oljan när den var kall och det såg bra ut. Jag tog bort luftfiltret och såg att det inte satt en packning mellan det och insuget. Kan det vara det? Och såklart kommer då nästa fråga: kan motorn ha tagit stryk med saknad packning?

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av The_Sunk Visa inlägg
    Ok, kikade oljan när den var kall och det såg bra ut. Jag tog bort luftfiltret och såg att det inte satt en packning mellan det och insuget. Kan det vara det? Och såklart kommer då nästa fråga: kan motorn ha tagit stryk med saknad packning?
    Till 99.99 % nej.
    Sen borde du kanske måla över glaset så du slipper se oljan, det är ju trots allt en motor och de blir skitiga, så e det bara.

  14. #14
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Ops, såg att det var till en annan årsmodell.. skit i det som står nedan.


    Det kan vara så att dina "paraply"-packningar behöver bytas, ett lite småpilligt men inte allt för avancerat jobb att byta själv, sitter en under varje ventilkåpa.

    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/p..._xl-91-00.html

    Hade samma problem som dig innan, tryckte ut ganska mycket olja till luftfiltret trots rätt oljemängd, bytte dessa och sen löste det sig.

  15. #15
    Har kirrat en packning nu och ska montera den imorgon, jag hoppas att det löser sig men det känns långsökt.

Liknande ämnen

  1. Olja/Harley-olja
    Av mallesan i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 23:36
  2. Stormen Sandy skördar sina MC-offer.....
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 10:58
  3. Hur långt kommer man?
    Av Sanniz i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:07
  4. Här kommer en till, med KICK
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 20:01
  5. Vintern kommer.
    Av xbones i forum Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 22:43

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •