Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Motor skurit?? softail 2003

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Snickaren: Bra jobbat och inte mkt kvar nu Snart bara att lyfta ur och "klyva upp" pjäsen.
    Tackar ja jag hoppas det går bra :-)

  2. #42
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickaren: Såg denna annons på en TCB motor om du är intresserad. http://www.blocket.se/stockholm/Harl....htm?ca=11&w=3

  3. #43
    Jonasbaggen, jag tror inte tc 96 b passar , stämmer det med trans och växellåda? jag har en tc 88b. Hur ligger det till? Annars är det intressant det också.. Tackar för tipset

  4. #44
    Du får bygga om till den nya compensatorn som kom på 96 motorn tror du kan använda den manuella kedjespännaren från din 03:a vet ej hur det är med utväxlingen på det främre drevet så kanske det får bytas kedja också.

  5. #45
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickarn: Helt rätt! Tänkte lite fel där med det tipset Nä, Pulares vev, cyllar och kolvar behöver ett nytt hem.....

  6. #46
    Plockade ur motor och skruvade i sär den, Lagret på den ena balansaxeln hade skurit, kulor från kullagret trasat sönder div saker, kedjan till balansaxlarna var av, mycket repor och djupa hack i det mesta i motorn, och metallskrot i motorn. men hittade en ingraverad pinuppa i blocket som tröst.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_143744.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	13296Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_143804.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	13297Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_144346.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	13298Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_144358.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	13299Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_145157.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	73,2 KB 
Id:	13300Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131027_145404.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	13301

    Så frågan??? är det någon mening att renovera detta, eller blir det billigare att köpa en beg motor i bra skick, det känns så i allfall...

  7. #47
    Jag har även en orginal vev till en 88B motor men du behöver fortfarande göra en Timken konvertering på vänstersidan med den också. Har även en kamplatta med oljepump. Balansaxel kedja, drev, schims, lager samt glidlisterna till kedjan finns i Zodiac katalogen för överkomliga pengar.
    http://www.zodiac.nl/en/index.html

  8. #48
    Obs att detta är rena chansningar och baserat på bristande kunskap, speciellt om TC-motorer!
    Om inte lagerytor är skadade borde det gå bra att använda det mesta. Vevskivorna ser gjutna ut, har man gått tillbaks till det då det var smidda på Evo? Frågan är om skivan är så pass svetsbar så att man enkelt kan reparationssvetsa "taggarna" innan bearbetning, så får man jämföra med vad en ny skiva kostar.
    Den stora frågan är: Vad är rotorsaken?!
    Om man inte kan lista ut det är det ju stor risk att det går åt pipan igen om man bara bygger ihop motorn. Vem har byggt denna motor? Den personen har ju gjort något graft fel.

    Är kolvar och cylindrar helt oskadade?

  9. #49
    Har balansaxel kedjan gått av och lagren skurit så kan det bero på att motorn har varvats lite för högt MAX 6200 rpm på dessa B motorer

  10. #50
    Stroker49 - har pratat med två tidigare ägare och de har inte renoverat den, den har sett ut så och vart i det skick som jag köpte den i. det är inte ett orginalblock, vad det är för block vet jag inte, jag har pratat med några kunniga killar och de känner inte igen blocket.
    Jag tror att orsaken till skuren motor är rasad oljepump. och sedan har de bakre den bakre balansaxeln skurit , lagret den yttrelagerbanan har gått sönder, metall bitar och kulorna från det yttre lagret har snurrat runt och skadat massor med grejer i motorn. mvh Kennet
    Cylindar är repiga och det är kolvarna med, det som inte ser skadat ut är toppar, lyftare, kammar, kamplatta


    Pulare -tackar för tipset, och erbjudandet. jag ska prata med en som renoverar motorer och visa vad jag har för rasade grejer och om han tycker att det är värt att renovera min motor, innan jag köper grejer till den. jag avvaktar lite , mvh Kennet

  11. #51
    Pulare, jag tror inte jag vart uppe och varvat ur den så hårt 6200, men jag är inte säker, men jag kör den inte så hårt

  12. #52
    I och med att det inte är originalblock så har ju någon annan än HD byggt den, och något har ju blivit fel. Men kan någon kunnig bygga ihop den med alla mått och tolernaser rätt så bör det gå bra.

  13. #53
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickaren: Nu har du i allafall konstaterat hur det ser ut. Trist att se bilderna men en liten glädje på den mörka himlen är väl ändå pinuppan med de läckra skorna
    Märkligt att ingen känner igen fabrikatet på blocket.

  14. #54
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickaren: En länk till PinWall på ebay. De har en del TCB motorer om du väljer att leta efter en beg org motor. http://stores.ebay.com/PinWall-Cycle...&_sid=12458664

  15. #55
    Jonasbaggen, Pinwall på ebay har jag kolla kollat lite på de verkar ha många motorer. Lite mysko att lägga ner ett sådant arbete att gravera in pinuppor på insidan på motorblocket, det satt på både vänster och höger halva. Ja lite roligt i allafall.

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Snickaren: En länk till PinWall på ebay. De har en del TCB motorer om du väljer att leta efter en beg org motor. http://stores.ebay.com/PinWall-Cycle...&_sid=12458664
    Ja, bra ställe, där har jag köpt två moterer, funkade perfekt. Se bara till att få fraktkosten på email. De är lite snurriga ibland de där damerna på eko.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #57
    Admin, tack alltid bra med lite referenser om någon har handlat och blivit nöjda, bra att veta, ganska mycket pengar, så man vill ju att det ska bli bra så att säga

  18. #58
    Har du någon gissning på vad det kan kosta att få din motor i bra skick?

    Vad kan man tro, 25000-30000:- för delar och arbete om du gör lite själv?

  19. #59
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickarn: Pinwall har funkat bra då jag handlat av dem. Fördelen med att renovera din rasade motor är att du vet allt om motorn efteråt. Lämpligt att trimma samtidigt om du känner för det. En beg motor gäller det att ha lite tur med. Man vet ju inte säkert skicket utan att riva den och kolla. Magkänslan och en miniräknare kommer man en bit med.

  20. #60
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Snickarn: Har du kontaktat tipset du fick..

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Softail twincam 2003 - rycker, dör
    Av Snickarn i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 05:26
  2. Årsmodell på EVO motor via motor nummer.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 21:15
  3. Original H-D bromsok till Softail ca 2003
    Av Viljar i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 21:44
  4. Fälg Night Train 2003?
    Av Nilsson73 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 14:13
  5. motor 88cui motor till salu från 2006
    Av hdbaggerman i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 18:40

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •