Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Motor skurit?? softail 2003

  1. #1

    Question Motor skurit?? softail 2003

    För två veckor sedan hände följande; Hej, jag har en Softail 2003 twincam.
    Den är ny servad. men problemet var även innan servicen, när man kör och motorn är varm, så dör den en sekund eller 2 sekunder.
    Och här om dagen när jag körde på motorvägen så helt plötsligt gick på en cylinder. jag tog hojen på släpkärra och körde hem den.
    Provade att starta den senare på kvällen och då gick den på båda burkarna i gen.
    När man kör den så den drar ej ut på växlarna. Annars går den bra
    bara man växlar upp. men känns lite slö.


    Det som jag bytte; tändbox, tändspole, tändkablar, tändstift.
    sedan åkt på den, någon km. tyckte att den kändes slö lite seg men den gick.

    sedan hände detta igår.
    jag starta den, kändes skum , gick på en burk, körde 50 m, drog in kopplingen, den stannade som den baktände, och nu går inte äns motorn runt, ... skruvade ut tändstift och, hög växel och förste rulla, men hjulet är låst, motorn går inte runt. testa även ett nytt batteri om det skulle gå och dra runt med startmotorn... men går inte ...

    Så har den skurit? känns som det.

    och motorn är inte orginal, sitter ett stort eftermarkands block fabrikat okänd.
    jag har inte haft hojen mer än månad så kan inte så mycket om den.

    så nu blir det att skruva i sär, och se vad som gått sönder ( och den måste man ha hjälp , jag har inte tidigare skuvat i sär en motor) men någon kompis kanske kan hjälpa mig med det.
    Och om den har rasat som jag tror så måste jag ha hjälp att renovera den ( tips mottages om någon som kan göra det) eller ska man köpa en annan motor? och köper man en annan motor så kanske den inte är i bra skick, känns som ett lotteri :-( och just nu har jag haft otur.....

    ja vad ska man göra ??? just nu känns det trist... tips och råd mottages gärna

  2. #2
    Skulle säga ras på oljepumps/ kamsidan som seda gått vidare och orsakat mer elände. Du skriver : Stort eftermarknadsblock?? Vad för nåt? Jims? vem har monterat ihop den?

  3. #3
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    gör Jims block till tcb?

  4. #4
    Onatop, ja blocket ser inte ut som ett original, ser större ut vid cylinderfoten, det ser ut som man kan sätta dit grövre cylindrar, det står inget namn på blocket eller så.
    Föregående ägare som jag köpte den av hade bara haft den i någon månad, och han hade inte satt dit det, utan sa att den satt när han köpte den.

  5. #5
    Lars. JIMS e väl dom enda som har MOCOs välsignelse att fixa B- block. Se deras 120 och 131 motorer i HDs Screaming Eagle-katalog. Snickarn : tror inte på d där m annat block. Ta motornummer o ring Roger Högberg på probike 08-51011111 o kolla v d e för nåt. Kan ha betydelse att veta om du ska riva i den. Jag kan hantera problemet men d e lite långt bort. Annars kan ju Per Evenson i Tillberga/ Västerås säkert fixa d där. E väl 9 mil från dig. Skulle som sagt kunna hänka mig oljepumps/lyftar/kamlagerras som gått vidare och ställt till det.

  6. #6
    Onatop, det ska jag göra så man får klarhet i vad det är för block.

  7. #7
    Hälsa Roger fr Mårtenson. Han e ledig idag , där på måndag. Du kan prova Anders Lundgren åxå. Mycket kunnig kille

  8. #8
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0
    Har ett par cylindrar o kolvar som suttit på en -04 om du behöver. Dom kan du få för ett par tusen, typ.

  9. #9
    Du har haft hojjen en kort tid. Vem köpte du den av? Köpte du den av en näringsidkare så gäller konsumentköplagen. Tre års reklamatinsrätt på fel på vara. Har du köpt den privat är det värre, men jag skulle gå tillbaks ändå. Om du skall reklamera så rör den inte.

  10. #10
    Löfgren, det kan vara intressant, jag ska skruva i och se vad som hänt och se vad som rasat / skurit. Jag har inte hunnit, jag har just flyttat in i ett nytt garage och vi ska bygga bås och fixa till garaget, måste göra det så fort som möjligt så man har tid att meka.

    Stroker49 - jag bytte hoj med en kille ( privat), och han hade bara haft den någon månad, så jag får bita i det sura äpplet, och laga den.

  11. #11
    Började riva isär motorn och så långt som jag skruvat i sär så ser inget direkt mysko ut, här kommer några bilder

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131007_181509.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	13141Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131007_194239.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	13142Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20131007_200704.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	13143

    Några tips på nästa steg? lägger man i 5;e växel och försöker rulla med tändstiften urskruvade så går det inte att dra runt motorn, den sitter tvärfast

  12. #12
    Med så mycke isärskruvat så borde du kunna lokalisera var "stoppet" är med hjälp av kedjorna.
    Rör hojen fram å tebax med vxl i å se hur kedjorna på trans/oljepump beter sig.

  13. #13
    vevaxel rör sig inte en mm, tvär låst ( om man försöker rulla hojen med växel i) om man kollar på den sidan transen sitter på. kedjor på kammen och transen ser fina ut och det man kan se med blotta ögat så att säga.
    Frågan är om man ska riva bort topparna, är det nästa steg att gå?

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickarn: Bara att riva vidare och bort med topparna, så ser du hur det ser ut i cylindrarna. Sen fortsätta med cylindrarna, så märker du om det är där det sitter fast. Ser cylindrar och kolvar schysst ut så har du problemet i botten av maskin. Däremellan är det väl lämpligt att riva registerkåpan och riva kamplattan med kammar samt oljepumpen för kolla hur allt ser ut. Kvar finns vevaxeln med lager eller ett ev balansaxel haveri. Någon med erfarenhet på TC B kan säkert ge dig mer tips.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2013-10-08 klockan 18:54.

  15. #15
    snacka med lasse på www.genuinebikeparts.se han borde kunna hjälpa dig

  16. #16
    JonasBaggen- det låter som en bra plan, jag tänkte lite i de banorna också, men alltid bra att bolla lite tankar och funderingar och få tips hur man kan gå till väga, Tackar

    - - - Uppdaterad - - -

    Tottas, jag har lite kontakt med Lasse på Genuine, ska faktiskt ringa han i morgon, och snacka lite om min motor och se om jag blir lite klokare

  17. #17
    har tagit bort toppar och cylindrar också, inget som ser trasigt ut. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1375880_593207284058639_647146455_n.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	13190Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1380017_593207830725251_480196508_n.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	13191Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1382008_593207464058621_1135713601_n.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	13192Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1382314_593207657391935_1205903247_n.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	13193Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1383701_593208024058565_1512919911_n.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	13194

    den är inte skuren eller trasig i topp eller cylindrar, vevaxeln sitter fast, så raset är där. Nu ska jag skruva ur motorn.
    Någon som vill??? köpa en skuren motor?
    Ge ett bra bud så kan du köpa en Twin Cam 88 B som skurit,,,,

  18. #18
    Intressant! Det behöver ju inte vara speciellt allvarligt, det kan bli bra.

  19. #19
    Ta bort kamkåpan och oljepumpen också. Jag har själv fått o ringen till oljepumpen ikläm mellan kuggarna i pumpen och det låste hela motorn. Kan ju vara att felet lgger i pumpen.

  20. #20
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Snickarn: Fortsätt riva av registerkåpan (för tidigt att måla fan på väggen än) som Pulare skriver. Han är en kunnig kille och har byggt en kraftfull fartygs motor på 124" av en sån maskin som du har. Lycka till!

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Softail twincam 2003 - rycker, dör
    Av Snickarn i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 05:26
  2. Årsmodell på EVO motor via motor nummer.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 21:15
  3. Original H-D bromsok till Softail ca 2003
    Av Viljar i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 21:44
  4. Fälg Night Train 2003?
    Av Nilsson73 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 14:13
  5. motor 88cui motor till salu från 2006
    Av hdbaggerman i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 18:40

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •