Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: MC-Huset Malmö konkurs

  1. #1

    MC-Huset Malmö konkurs

    Ser dystert ut för MC-handlare i Sverige

    http://www.expressen.se/kvp/konkurs-...ka-mc-foretag/


    Konkurs drabbar flera skånska mc-företag


    MALMÖ. Krisen i mc-branschen blir allt djupare. Bara den här veckan har fem mc-företag i landet, varav två i Skåne, gått i konkurs.
    Senaste offret är Mc-huset i Malmö, ett av Sveriges äldsta mc-företag som i veckan gick i konkurs med 10 miljoner kronor i skulder. De tre ägarna förlorar själva fem miljoner på smällen.

    - Det känns bedrövligt. Det kom som en chock för oss när banken i början av veckan sade upp våra krediter och därmed tvingade oss att lämna in en konkursansökan, säger en ledsen Peter Peterson, delägare som tillsammans med hustru Monika och brodern Mikael drivit företaget sedan 2006.
    Mc-huset grundades redan 1966 av legendariske, numera framlidne mc-profilen Olof Jardenberg. Bengt Bülow på Ackordscentralen i Malmö har nu utsetts till konkursförvaltare och i varje fall en månad framöver kommer Mc-huset att drivas vidare.
    Totalt jobbar 12 personer på Mc-huset och de har lön genom den statliga lönegarantin fyra månader framåt.
    - Det som knäckt oss är en kombination av faktorer. Dels den finansiella osäkerheten, folk vågar inte köpa mc, dels den omfattande konkurrensen från nätet och från butikerna Handelsboden och Biltema som båda nischat in sig med lågprisprodukter, påpekar Peter.
    Hoppas någon tar över
    Nästan samtidigt med Mc-husets konkurs har även Triumph-center i Landskrona, med förre kommundirektören Peter Billqvist som ägare, också försatts i konkurs. Den butiken stänger den 30 augusti medan Mc-husets personal hoppas på att någon ny köpare tar över konkursboet och drivet företaget vidare.

    Källa: Aftonbladet/KVP


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Vet inte om jag tänker fel nu.
    Men om Biltema och Handelsboden kränger lågprisprodukter och på så vis blir en kraftig konkurrent till dom så borde väl dom också kunna lägga upp ett billigare alternativ med utrustning som folk kan köpa direkt över disk i butiken. Har man en dyr vara av hög kvalitet och en billigare av sämre kvalitet så är det ju upp till kunden att välja och dom borde ju fortfarande kunna tjäna pengar trots andra aktörer.
    Sen måste väl en hel del bero på som Admin nämnde i min "pruta hos mc handlare" tråd att det är billigare att köpa hoj i tex England och importera den än vad det är att köpa den här hemma hos handlare eller på Blocket. Tycker det borde bli något slags "wake up call" till att priserna är åt helvete för dyra och dom borde göra något åt dom.

    Aja i vilket fall som helst så är det jävligt sorgligt och trist för dom individerna som har jobbat där och nu står inför en osäker tid angående jobb och ekonomi. Får hoppas någon ny aktör kliver in och driver det vidare

  3. #3
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Tror iofs inte det är bara kvalité och priser som är avgörande... Det är för dyrt att driva mindre företag i Sverige. Tror inte ens Mc huset kan räknas som "större företag"...
    Många som kursar i dessa dagar, speciellt som det finns redan i personalfrågan mycket som kan vara avgörande. Finns ju ställen som utnyttjar olika typer av gratis arbete
    och då kan ju inte de med "fast och riktig" personal konkurrera.
    Och sedan ja... Priser kan vara för dyra, åtminstone i de fall det skiljer för MYCKET mellan olika länder (t.o.m. inom EU).
    Och folk håller mer i pengar numera, när omkostnader ökar och ökar och lönen inte höjs i samma takt som allt annat...

    Fast Sedition... Vem vet... Kursar dom, så kan du kanske komma över en ny hoj billigt.
    Auktioner i spåren brukar ofta generera mycket bra priser, OM man har kontanterna.

    Saknar faktiskt ACE Custom, som kursade för något år sedan i Göteborgsområdet... De kunde inte heller konkurrera, trots de hade ok priser på mycket. Däremot tror jag en
    av deras dödsstötar blev när de flyttade från Backaplan till en mycket sämre placering i Sisjön...

    Kan bara beklaga och hoppats att någon anser att man har råd att driva företaget vidare. Men man kan tyvärr inte räkna med det.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har man en hyra på 100 000 i månaden så gäller det att sälja hojar.
    Sen så gjorde inte ägarna på mchuset ett skit mer än gled rundor.
    Den ena ägaren satte upp bevakningskameror i verkstaden och kollade bara så att mekarna jobbade.....
    Hans fru sprang bara och snackade med kunder och kan inte ett skit.
    Enligt en insatt där väntar antagligen fängelse för ägaren/ägarna.
    Sen måste handlarna börja fatta vad kunderna vill ha.
    Hade inte Probike varit ensamma om HD hade de också gått i konkurs för länge sen.
    Men älskar man hojar och ändå tycker att det e trist att gå i affärerna så gör de något fel.

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Har man en hyra på 100 000 i månaden så gäller det att sälja hojar.
    Sen så gjorde inte ägarna på mchuset ett skit mer än gled rundor.
    Den ena ägaren satte upp bevakningskameror i verkstaden och kollade bara så att mekarna jobbade.....
    Hans fru sprang bara och snackade med kunder och kan inte ett skit.
    Enligt en insatt där väntar antagligen fängelse för ägaren/ägarna.
    Sen måste handlarna börja fatta vad kunderna vill ha.
    Hade inte Probike varit ensamma om HD hade de också gått i konkurs för länge sen.
    Men älskar man hojar och ändå tycker att det e trist att gå i affärerna så gör de något fel.
    ..så sant så...
    Men jag å andra sidan brukar gilla mina rundor i Probike butiken...
    Men det gäller den i Mölndal, de andra har jag ingen erfarenhet av.
    Dock är det dyrt, men det finns ju dyrare ställen också.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    Detta var ju väldigt väntat tycker jag. Har varit där många gånger för att man ville kolla på bågar på lunchen men har inte blivit mer än besviken. Tyvärr.

  7. #7
    Ingen som ville ta över MC-Huset tydligen. Konkurs och 16,7 miljoner back...

    Synd man inte fick reda på nätauktionen




    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    det fick förhållandevis bra betalt så det är inget att gräma sig för

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    12
    Tackad: 0
    Köpte min hd på mc-huset 9/8, en förmedlingsaffär, och idag fick jag ett brev från förra ägaren som ännu inte fått ut sina pengar från mc-huset. Han ville ha min hjälp med datum och summor för den vidare utredningen.
    //Kaj

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av KajÅ Visa inlägg
    Köpte min hd på mc-huset 9/8, en förmedlingsaffär, och idag fick jag ett brev från förra ägaren som ännu inte fått ut sina pengar från mc-huset. Han ville ha min hjälp med datum och summor för den vidare utredningen.
    //Kaj
    Aj då, förmedlingsaffär. Då har du egentligen köpt mc av förre ägaren? Då kanske du måste betala honom pengarna?

    Då får detta felaktiga stå kvar!
    Senast redigerat av stroker49 den 2013-10-21 klockan 18:01.

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    12
    Tackad: 0
    Nej det är ingen som helst risk för min del men det är jävligt surt för den förre ägaren och sen kan man ju starkt ifrågasätta moralen hos mc-huset - en konkurs kommer verkligen inte från klar himmel, inte med de siffrorna. De borde agerat annorlunda och i tid kontaktat ägarna i förmedlingsaffärerna. Jag tror de kursade tre-fyra dagar efter jag köpte min hoj där.
    Kaj

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av KajÅ Visa inlägg
    Nej det är ingen som helst risk för min del men det är jävligt surt för den förre ägaren och sen kan man ju starkt ifrågasätta moralen hos mc-huset - en konkurs kommer verkligen inte från klar himmel, inte med de siffrorna. De borde agerat annorlunda och i tid kontaktat ägarna i förmedlingsaffärerna. Jag tror de kursade tre-fyra dagar efter jag köpte min hoj där.
    Kaj
    Du svarade medans jag raderade mitt inlägg. Nä, det skall nog vara lugnt för din del, jag var tvungen att kolla rättsläget. Det är lite lurigt med förmedlingsaffärer. Men säljaren kommer nog att få 0:- i betalning. Han står sist i kön när skattemyndigheterna och bankerna tagit sitt och inte ens de brukar få ut allt. Ja, visst är det troligtvis omoraliskt. Man kan ju lösa tvisten på något praktiskt sätt men det är ju knappast värt att sitta inne ett par år för.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    12
    Tackad: 0
    Nej det är ju inte mycket till lösning om den skapar ett nytt problem.
    //Kaj

Liknande ämnen

  1. Artikel: MC-Huset - Familjedagar 26-27/5 2012
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 14:23
  2. Artikel: MC-Huset i Malmö inviger sina nya lokaler, 10-11/2 2012
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 13:30
  3. Var serva när H-D handlarn gått i konkurs?
    Av erkagn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:55
  4. Holländska SJP i konkurs?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 11:51
  5. Dynasnubbe från Malmö
    Av StreetBobber i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 20:27

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •