Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderingar kring Ultimas 3,35 belt

  1. #1

    Funderingar kring Ultimas 3,35 belt

    Är det någon som har bra koll på Ultimas 3,35 belt med stödlager, drag race style? Sitter på en Twin Cam 88 originalmotor.

    Har två funderingar/bekymmer

    För det första är den hopplös att justera, den tar precis i slutet av kopplingshantagets rörelse.
    Lyckas inte få till det..... Har läst lite på usa-forum och verkar som att det är så dom är.
    Nån som har ide på lösning?

    För det andra tycker jag att hojen rycker som fan när man motorbromsar, speciellt på lägre varv.
    (Har även en Evo med original kedjetrans, tycker den går så jäkla mjukt o fint hela tiden.)
    Är det typiskt för en belt drive eller typiskt för Ultimas? Första hojen jag har med Belt drive detta...

    Skulle koppling kunna ställa till det, att den slirar och inte greppar ordentligt? Tycker dock inte att den slirar vid gaspådrag....
    Vissa verkar byta fjädrar till hårdare o verkar även som Barnett har en utbyteskoppling som skulle passa Ultimas Belt.

    Kanske bara finns ett svar på mina funderingar.........släng skiten.
    Men nu sitter den där och det vore trevligt att få den att funka trots allt.

  2. #2

  3. #3
    Det lutar ju mot det....tyvärr finns inte originaltransen kvar.

    Vad föreslår du i stället Onatop?
    Tips på bättre belt?......som funkar
    Eller ska man försöka få tag på en originaltrans?


    Jag är fortfarande nyfiken på hur alla andra uppfattar Ultima-belten, den verkar ju inte va helt ovanligt.

  4. #4
    Jag vet inte något om Ultimas grejjor. Men, originaltrans med kedja i oljebad är ju helt klart det bästa rent tekniskt.
    Men en belt ser ju lite roligare ut på rätt hojj. Jag har en tretums BDL på min TC-chopper. Och jag måste säga att den transen och kopplingen är ganska ok i utförande och kvalitet. Funkar tillfredsställande.

  5. #5
    Har spanat på BDL.....kanske en väg o gå.
    Snyggt med belt o passar bra på hojen.

    Tack för tipset!!

  6. #6
    Kolla även Primo och Baker, ska vara bra grejer.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    Med öppen belt blir det alltid lite ryckigt, finns ju ingen ryckutjämnare som det finns i orginal transen.
    Har kört med både ultima och bdl och det är ingen skillnad.
    Min koppling fungerade skit bra med ultimas belt.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Goodvibrations Visa inlägg
    Med öppen belt blir det alltid lite ryckigt, finns ju ingen ryckutjämnare som det finns i orginal transen.
    Det förklarar ju saken....tack för det

  9. #9

    Ang kopplingen.

    Tjena min var likadan med justeringen sen jag hade haft isär den för att byta drev. Men jag kom på mig själv med att ha monterat tryckplattan fel och det gjorde att kopplingen inte tog mer än precis längst ut.
    Tittar man på insidan utav tryckplattan så är det en markering som ska vara mittför en markering på centrum på själva kopplingskorgen. Efter jag gjorde så på min så var kopplingen riktig igen och lättjusterad.
    Hoppas det var till någon hjälp.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av r1julle Visa inlägg
    Tjena min var likadan med justeringen sen jag hade haft isär den för att byta drev. Men jag kom på mig själv med att ha monterat tryckplattan fel och det gjorde att kopplingen inte tog mer än precis längst ut.
    Tittar man på insidan utav tryckplattan så är det en markering som ska vara mittför en markering på centrum på själva kopplingskorgen. Efter jag gjorde så på min så var kopplingen riktig igen och lättjusterad.
    Hoppas det var till någon hjälp.
    Intressant info
    Tidigare ägare som montera den så har inte koll på hur det är gjort.
    Ska kolla detta i vinter......stort tack!!

  11. #11
    PannaShovel
    Guest
    Det är precis som R1Julle skriver, har man inte markeringen på insidan tryckplatta rätt så får man en ryckig koppling som "drar". Rätt montering löste problemet för mig.
    Senast redigerat av PannaShovel den 2013-10-08 klockan 15:04.

Liknande ämnen

  1. Säkring
    Av FraGGion i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 11:06
  2. Batteri funderingar igen
    Av GonZa i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 09:36
  3. byta belt från 20mm till 1 1/8 belt på en fxstb 2007
    Av mrzigzag i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 10:13
  4. Säkring?
    Av Night88 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 21:48
  5. Val av ramfabrikör. Tips och funderingar mottages tacksamt...
    Av Fetpöjken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 21:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •