Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Precis köpt min första harley!!!

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Tackad: 0

    Precis köpt min första harley!!!

    Ny på forumet och även ny harley ägare en lite ombyggd dyna fxdx superglide sport. Killen som hade den innan jobbade på harley och har byggt om det mesta. Köpte den för övrigt i polen och nu är det dags att registrerings besiktiga den och då har jag två frågor...
    Funkar det med stålbollar i avgasrören för att få ner ljudnivån?
    Och måste man ha blinkers bak? Dem som jag har på nu sitter längst ut på styret och syns både framifrån och bakifrån.

    Tacksam för svar

  2. #2
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Välkommen och grattis till hojen...
    Tyvärr tror åtminstone jag, att du måste ha blinkers även bak... Är väl lite med mått i förhållande med vissa andra delar, har jag för mig.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  3. #3
    Välkommen!
    Kan funka med blinkersen ifall dom är väl synliga bakifrån.
    Beror la på om besiktningsmannen är på gott humör.
    http://harleyforum.se

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Välkommen och grattis till din första Harley Jag vet precis hur det känns. . gött e de

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Välkommen hit & grattis till nya hojen

  7. #7
    Blinkers i styrändarna är snyggt, syns förbannat bra både bakåt o framåt men är inte godkänt, måste sitta blinkers bak oxå, sedan kan man ju tycka vad man vill om detta

    Angående stålbollar i avgassystemet, beror på årsmodell o besiktningsman, är det en helfordonsgodkänd inom eu så godkänner de det inte om de inte är på bra humör.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    DEOs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Halland
    Inlägg
    36
    Tackad: 0

    Välkommen och Lycka till med besiktning.


    Ride Safely

  9. #9
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Välkommen

  10. #10

  11. #11
    Välkommen!
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  12. #12

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Tackad: 0
    Tack för svaren allihop! får hoppas att dom är på bra humör när det väl är dags, sen får man väll spela lite dum om dem frågar

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är en harley fxdx superglide sport från 2003. Jag blir så illa tvungen att testa med stålbollar då jag inte har originalet.

  14. #14
    På främre ramröret sitter oftast en silvrig dekal. Där brukar stå satt dB-värde. Det är så lågt att knappt originalblåsen klarar detta.
    Polaren imorterade en 2008 Dyna från england, de skrev inget dB-värde vid regbes vilket gjorde att han går under den gamla gränsen i sverige på 103dB. Annars ligger det på runt 85-90dB. Men testa och återkom med hur det gick.

    Har även detta året hört en del som blivit stoppade ute på vägarna av polis som letar efter e-märking på ljuddämparna. En 1991 evo och en V-Rod. Blir bara värre och värre.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Tackad: 0
    sådär ja! Man han vara på registreringsbesiktningen i 2 minuter innan han sa att den inte kommer att godkännas... ni vet tillverkarskylten som sitter på ramen, eller ja skylt och skylt det är ett klistermärke där saknades 3 siffror som har skavts bort. men inget med mening utan förmodligen med tiden då cykeln är 10 år gammal. samma nummer sitter inristat 2 cm ovanför men det spelade ingen roll.
    enda svaret jag fick var att skaffa ett nytt men var man gjorde det visste han inte. ringde till harley i stockholm men ingen där heller som visste något... vad fan gör jag nu!!!????

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Yxiii Visa inlägg
    sådär ja! Man han vara på registreringsbesiktningen i 2 minuter innan han sa att den inte kommer att godkännas... ni vet tillverkarskylten som sitter på ramen, eller ja skylt och skylt det är ett klistermärke där saknades 3 siffror som har skavts bort. men inget med mening utan förmodligen med tiden då cykeln är 10 år gammal. samma nummer sitter inristat 2 cm ovanför men det spelade ingen roll.
    enda svaret jag fick var att skaffa ett nytt men var man gjorde det visste han inte. ringde till harley i stockholm men ingen där heller som visste något... vad fan gör jag nu!!!????
    Kan du inte gå till någon reklamfirma som gör dekaler och liknande och fråga om inte dom kan göra ett märke åt dig efter originalet och sen klistra dit det istället?

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Tackad: 0
    Det tänkte jag också men tydligen ska det vara ett "original"... Men det känns skit konstigt att klistermärken ska vara så viktigt. Jag skulle ju i princip kunna gå in i en Harley affär utomlands med en penna och rita över två siffror på varje så kan dem aldrig importeras.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Yxiii Visa inlägg
    Det tänkte jag också men tydligen ska det vara ett "original"... Men det känns skit konstigt att klistermärken ska vara så viktigt. Jag skulle ju i princip kunna gå in i en Harley affär utomlands med en penna och rita över två siffror på varje så kan dem aldrig importeras.
    Ja men om dom gör en kopia på det som sitter nu tror du besiktnings gubben då kan avgöra ifall det är ett original eller inte? Nu vet jag inte hur märket ser ut men med dagen teknik när det kommer till fotoprogram och skrivare osv så borde det ju vara svårt att se skillnad. Testa att göra en kopia och frågar dom så säg att du har fått köpa den som en original från HD.

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Tackad: 0
    Ja det har du rätt i... Dom kan nog göra det väldigt likt i alla fall får testa! Tack!

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Yxiii Visa inlägg
    Ja det har du rätt i... Dom kan nog göra det väldigt likt i alla fall får testa! Tack!
    Ja kan man förfalska pengar så borde man fan kunna göra ett klistermärke som ser identiskt ut tycker jag

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Min första Harley
    Av Pihlle i forum Custom & Byggen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 11:35
  2. Har precis skaffat Harley!
    Av Malmberg i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 17:58
  3. Min första Harley:)
    Av Tomaz i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 18:43
  4. Köpt min första harley och ska byta elsystem! tips? :)
    Av Razzeman i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 00:09
  5. Första hoj!En harley kopia stelben 2080cc
    Av kimedvinsson i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 14:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •