Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Pruta på begagnad hoj på mc-firma

  1. #1

    Pruta på begagnad hoj på mc-firma

    Hur mycket tror ni man kan pruta på en begagnad hoj på en mc firma?
    Nu förstår jag ju givetvis att det beror från hoj till hoj och hur bra affär firman gjorde när dom bytte in hojen osv.
    Men mellan tummen och pekfingret någonstans hur mycket tror ni man kan pruta, Dom borde ju ha en viss procent eller liknande som dom lägger på det priset dom gav för hojen för att själva gå med vinst.

  2. #2
    10% ska nog inte vara några probs. Avansen på ny hoj är ca 10-25% lite beroende på märke och modell osv.
    På en beg hoj brukar man ligga kring 20-30% i vinst om det ska vara någon idé fortsätta. Det är vid ren affär dvs. Blir lite jobbigare om man ska lämna inbyte såklart.
    Trägen vinner!

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    När jag köpte min Fat Bob-09. 2011 så fick jag ner den 10.000:- + service. Men idag är ju marknaden värre för säljarna verkar det som och då är ju läget bättre för köparna du säkert pruta rejält men visst finns det en gräns. Killen som säljer sin Street Bob-13 privat som han har betalt 200.000:- och nu 135.000:- för Harleyforum. 65.000:- ner för 320 mil ! Det ger en vink att marknaden är brutal. Men det som verkar gå bra för en del firmor är Mc-förmedling där finns kapital och garanti för den som vill handla begagnade hojar och trygghetskänslan kanske? Jag har kompisar som har lagt ut sina hojar på blocket och inte fått sålt sina hojar trots bättre pris på blocket än Mc-förmedling och där dom har fått sålt sina hojar ganska snabbt.

  4. #4
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Min gamla hoj va satt till 169900 men jag bjöd 150000 och efter 4a besök med samma bud gav han upp och räckte fram näven.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  5. #5
    Tack för era svar

    Tittar man på Blocket så är det ju nästan omöjligt att få någon vettig bild av vad man ska gå efter för pris. Folk slänger upp sina hojar till riktigt dyra priser och sen sitter dom och sänker som fan, helt plötsligt försvinner annonsen och sen kommer den upp igen efter någon vecka och allt börjar om igen typ.

    Jag har inget som jag ska byta in. Jag är inte heller intresserad av något trygghetspaket eller liknande.

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Utan inbyte kan du pruta på... Handlar nog mer om vad du kan med att starta som utgångsbud.
    Sedan tycker jag det är en rätt smart sak, att åtminstone ha EN service inbakad i köpepriset.
    Men som sagt var, starta där du tycker det känns ok. Inget säger, att ni inte kan mötas halvvägs.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    Mailade en handlare i fredags angående en Dyna. Fick aldrig något svar och idag togs den bort från Blocket så den gick väl med andra ord till någon annan.

    Sanniz: en servicebok är ju alltid bra att ha så klart

  8. #8
    C:a 20-30 tussar vill en handlare tjäna på en beggad hoj. Du kan med andra ord om du verkligen visar att du vill ha den men inte viker en tum från ditt bud, eller dealar med utrustning service med mera.
    Men haru stålar så är den dära street boben ett kap!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    C:a 20-30 tussar vill en handlare tjäna på en beggad hoj. Du kan med andra ord om du verkligen visar att du vill ha den men inte viker en tum från ditt bud, eller dealar med utrustning service med mera.
    Men haru stålar så är den dära street boben ett kap!

    Ska prova att bjuda på en Deuce som jag har sett så får man se om man blir idiot förklarad av handlaren eller inte

    Ja den är jävligt fin men tyvärr för dyr för min plånbok

  10. #10
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Jag köpte ny med inbyte med lyckades deala in monterad väska samt service och bra pris på inbyte, totalt värde kanske ca 10 000 :-

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Ska prova att bjuda på en Deuce som jag har sett så får man se om man blir idiot förklarad av handlaren eller inte
    Man kan ju bara få ett nej så kan ju vara värt att prova.

  12. #12
    V.I.B Contributor
    MisterMajjos avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Västra Frölunda, Västra Götalands Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    135
    Tackad: 0

    Det är fullt av osålda hojar hos handlarna och på Blocket, så det är bara att pruta till du skäms..
    Och kanske lite till..

    Nu framåt hösten borde det vara ännu större chans att göra ett fynd...

  13. #13
    Har letat lite cyklar till en lite polare och enligt mitt tycke är de flesta hojar är överprisade i Sverige. Ca 20% för mycket.

    Köpt ett par cyklar detta året från Europa, framförallt England. Igår handlade jag en Dyna Super Glide 2008, 1500 mil med en hel del lull-lull för 72500SEK. Billigaste på blocket börjar dom på +100. Missade precis en Street Bob 2006 i England i helgen, gick för 6000£ (ca 65000SEK), där en sådan ska ligga om ni frågar mig.

    En helt ny Street Bob 2014 i England på HD kostar: 10.995€ !! Varför ska man då ge minst 130.000 för en 2009-upp som de ligger på, på blocket?
    http://www.harley-davidson.com/en_GB...treet-bob.html

    Att jämföra med USA är orimligt men jag förstår inte varför Europa har så stora skillnader????


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av MisterMajjo Visa inlägg
    Det är fullt av osålda hojar hos handlarna och på Blocket, så det är bara att pruta till du skäms..
    Och kanske lite till..

    Nu framåt hösten borde det vara ännu större chans att göra ett fynd...
    Har bokat tid för att provköra en softail och en dyna imorgon hos en handlare, dom är dock för dyra för min smak så det handlar mer om att få klämma och känna lite på dom olika modellerna så jag ska få en fingervisning om vad som passar mig.

    Ja det finns ju sjukt mycket hojar och alla har så olika prisbilder så därför blir det ju svårt för en nybörjare som mig att veta vad som är ett rimligt pris eller inte. Men jag har bestämt mig för att ha is i magen och ta det lugnt tills jag hittar någon till ett bra pris som jag kommer trivas med. Så kort tid kvar av säsongen nu så det känns inte som att det är någon idé att köpa första bästa man ser heller.

  15. #15

    Pruta på begagnad hoj på mc-firma

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Har letat lite cyklar till en lite polare och enligt mitt tycke är de flesta hojar är överprisade i Sverige. Ca 20% för mycket.

    Köpt ett par cyklar detta året från Europa, framförallt England. Igår handlade jag en Dyna Super Glide 2008, 1500 mil med en hel del lull-lull för 72500SEK. Billigaste på blocket börjar dom på +100. Missade precis en Street Bob 2006 i England i helgen, gick för 6000£ (ca 65000SEK), där en sådan ska ligga om ni frågar mig.

    En helt ny Street Bob 2014 i England på HD kostar: 10.995€ !! Varför ska man då ge minst 130.000 för en 2009-upp som de ligger på, på blocket?
    http://www.harley-davidson.com/en_GB...treet-bob.html

    Att jämföra med USA är orimligt men jag förstår inte varför Europa har så stora skillnader????

    Hmm, det där låter intressant.

    Hur stökigt och kostsamt är det att regga en hoj från England i Sverige då?
    Så kostar väl frakten en hel del med kan jag tänka mig?

    Vilka sidor använder du dig av när du söker hoj?
    Senast redigerat av Sedition den 2013-08-20 klockan 14:52.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Hmm, det där låter intressant.

    Hur stökigt och kostsamt är det att regga en hoj från England i Sverige då?
    Så kostar väl frakten en hel del med kan jag tänka mig?

    Vilka sidor använder du dig av när du söker hoj?
    Nej, Väl hemma, 700,- kostar ursprungskontroll, sedan ca. 1750,- för inreggning. Är fordonet dessutom besiktigat och godkänt i hemlandet nyligen (tror det är inom tre månader) så slipper man även den vanliga besiktningen ovanpå detta (inom EU). Man behöver köpbevis (kvitto) samt ORIGINAL regbevis. Tar processen i sverige lång tid kan man få en tilllfällig skylt och försäkring så kan man köra medans man väntar på regbes.

    Engelska hojar har lampinsats som pekar åt fel håll så denna får man byta. Kostar ett par hundralappar. Mätarna på de flesta har både MP/H och KM/H skalor så dessa är ok.

    Jag kollar www.ebay.co.uk samt www.gumtree.com för att nämna några.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    2009 köpte frun en FXDL -01, dom begärde 129 000:- på ProBike i Göteborg och vi gav 90 000:- för den...

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Nej, Väl hemma, 700,- kostar ursprungskontroll, sedan ca. 1750,- för inreggning. Är fordonet dessutom besiktigat och godkänt i hemlandet nyligen (tror det är inom tre månader) så slipper man även den vanliga besiktningen ovanpå detta (inom EU). Man behöver köpbevis (kvitto) samt ORIGINAL regbevis. Tar processen i sverige lång tid kan man få en tilllfällig skylt och försäkring så kan man köra medans man väntar på regbes.

    Engelska hojar har lampinsats som pekar åt fel håll så denna får man byta. Kostar ett par hundralappar. Mätarna på de flesta har både MP/H och KM/H skalor så dessa är ok.

    Jag kollar www.ebay.co.uk samt www.gumtree.com för att nämna några.
    Jaha, det låter ju inte så jävla avancerat som jag trodde det skulle vara.

    Köper du hojarna osedda i verkligheten och bara går efter bilder?
    Hur tar du hem dom sen då, fraktfirma eller blir det en roadtripp till England?

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
    2009 köpte frun en FXDL -01, dom begärde 129 000:- på ProBike i Göteborg och vi gav 90 000:- för den...
    Går man efter vad alla säger som har skrivit här så verkar man kunna pruta eller förhandla till sig saker till en rätt bra slant om man bara står på sig rejält

  20. #20
    Har tittat lite på en low rider från 2006 som har gått 4800mil,
    Den har bara haft en ägare och är servad regelbundet enligt tidigare ägare.

    Nu till min fråga, hur långt kan en hoj ha gått innan man ska börja dra öronen åt sig om den är från år 2000 och uppåt?
    Har sökt på nätet och här på forumet men inte hittat något direkt om hur långt en motor brukar leva innan den börjar bråka för mycket.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 22:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •