Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Miniral vs syntet

  1. #41
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Synteten är bäst såklart. Som påpekas ovan så är ditt experiment bara relevant om man vill veta vad som håller en glasburk kladdig längst. Det är dock som bekant en jäkla skillnad på en glasburk och en förbränningsmotor med trycksatt smörjsystem...
    Hmmm. Vilka lager är trycksmorda på en luftkyld Harley? Kul o rullager mår bäst av att vara "kletiga" innan start.

  2. Följande användare tackar Svarten för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2016-07-04)

  3. #42
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Kan du utveckla lite om vad du menar?
    Ja, alltså hur ren är oljan i din motor? Det är ju skiten i oljan som sliter på motorn och skiten i oljan som sliter ut oljan. Och temperaturen men det här är ju fokus om man är rädd om det mekaniska. Det verkar konstigt att diskutera oljekvalitet hit och dit men inte renhet.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  4. #43
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Y62 Visa inlägg
    Ja, alltså hur ren är oljan i din motor? Det är ju skiten i oljan som sliter på motorn och skiten i oljan som sliter ut oljan. Och temperaturen men det här är ju fokus om man är rädd om det mekaniska. Det verkar konstigt att diskutera oljekvalitet hit och dit men inte renhet.
    Ja det är ju därför man byter oljan efter intervall, oljan försämras efterhand man kör. Lika viktigt som oljebyte är ju givetvis filterbyte.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #44
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ja det är ju därför man byter oljan efter intervall, oljan försämras efterhand man kör. Lika viktigt som oljebyte är ju givetvis filterbyte.
    Fast du vet ju inte hur förorenad den är, det är som ett bäst före datum på grädde. Den kan vara jättebra en vecka efter bäst före datum. Hur mycket smuts är acceptabelt i oljan oavsett hur långt man kört på den? Vad skulle vi vilja ha för renhet? ISO 15/12 (NAS 7) skulle jag vilja ha, då är slitaget på ett minimum, en rimlig gräns att nå i en förbränningsmotor. En oljeanalys talar om allt det här. Jag kollade en gång ny olja och den låg på ISO 20 någonting, ingen vidare start...
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  6. #45
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Y62 Visa inlägg
    Jag kollade en gång ny olja och den låg på ISO 20 någonting, ingen vidare start...
    Blir nyfiken vilket fabrikat var just den?

  7. #46
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Blir nyfiken vilket fabrikat var just den?
    Q8 formula excel 5W/40 ur 20 liters plastdunk. Tror inte det är unikt för just den oljan. Efter 1000 mil i en Ford-diesel var den renare än när jag hällde i den. Jag hade en 1 my bypass-filter på den.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  8. #47
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Y62 Visa inlägg
    Q8 formula excel 5W/40 ur 20 liters plastdunk. Tror inte det är unikt för just den oljan. Efter 1000 mil i en Ford-diesel var den renare än när jag hällde i den. Jag hade en 1 my bypass-filter på den.
    Fantastisk maskin du har, ny affärs idé kanske, sälj begagnad olja bättre än ny 🤓
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #48
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Fantastisk maskin du har, ny affärs idé kanske, sälj begagnad olja bättre än ny ������
    Blir nog svårt att hitta köpare. Hursomhelst är poängen med mitt resonemang förlorad här som det verkar. Lite synd för det är oerhört intressant ämne.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  10. #49
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    427
    Tackad: 36

    Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll om man använder en mineral eller syntetolja även om en syntetolja är mer temperaturstabil och har bättre vidhäftningsförmåga vilket därmed borde innebära något mindre slitage. Själv så använder jag en lite tjockare syntetolja och tycker det fungerar hur bra som helst. Och det där med att H-D skulle rekommendera en mineralolja stämmer väl inte riktigt då de även säljer den lite dyrare Screamin' Eagle syntetoljan. Fritt att välja med andra ord.

    http://www.harley-davidson.com/store...12-62600005--1

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •