Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Miniral vs syntet

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Miniral vs syntet

    I alla år har jag alltid sagt att man skall köra på det som tillverkaren rekommenderar men väldigt många tycker att det inte duger och vill använda sig av "bättre" oljor som tex syntetolja i Harley-Davidson.
    Jag vill ju inte vara någon bakåt strävare så i våras tankade jag i 10w60 syntetolja för att testa, anledningen till att jag vågade är just att den numera finns som 60 för syntetoljor är lite tunnare trotts samma viskositet, tappa ur varm miniral vs syntet så är den senare som vatten nästan.
    våren gick bra märkte egentligen ingen skillnad normal förbrukning dvs justera nivån med några droppar typ,Under semester turen runt i dom Baltiska länderna började det ta desto mer på dom 400 milen tog den en liter ungefär och fortsatte ta olja här hemma.
    Sen byggde jag turbon och jag började få ett missljud från bakre lyftarna lät det som efter att man startade upp motorn en stund efter den hade varit riktigt varm.(tystnade efter ca 5-10 sec)
    Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte, lyftarna blödde ur ändå.....skit också skall man behöva köpa nya lyftare redan under 3000 mil men som ett försök till då köpte jag den billigaste 20w-50 miniraloljan som H-D rekommenderar och nu har jag kört ytterligare dryga 300 mil och den är både tyst och oljeförbrukningen är inte märkbar.
    Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #2
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Vi hade problem med mineral för ett antal år sedan en bil motor hydrauliska tryckare som börja låta konstigt vid höga varvtal när det var riktigt varmt ute vi hade 20-50 mineral från början, vi testade Castrol 10-60 syntet det blev tyst , kompisen körde sin gamla turbo bil på 5-50 syntet men det var hög oljeförbrukning så han bytte till 20-50 mineral förbrukningen minskade kraftigt

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Vi hade problem med mineral för ett antal år sedan en bil motor hydrauliska tryckare som börja låta konstigt vid höga varvtal när det var riktigt varmt ute vi hade 20-50 mineral från början, vi testade Castrol 10-60 syntet det blev tyst , kompisen körde sin gamla turbo bil på 5-50 syntet men det var hög oljeförbrukning så han bytte till 20-50 mineral förbrukningen minskade kraftigt
    I Mars har jag jobbat 10 år med garantier på begagnade bilar, om man räknar jätte lågt så säg att jag har två samtal i veckan om hög oljeförbrukning (verkligheten är minst 5 gånger mer) och att jag jobbar 47 veckor om året så har jag haft 940 samtal om oljor, I väldigt många fall minskar det eller till o med upphör förbrukningen helt med mineral, tyvärr inte alla som vill prova och alla slutar inte heller dra olja på grund av för stort slitag på grund av miss skötseln har gått för långt innan.
    Vi är 5 skadereglerare på jobbet så detta ämne diskuteras dagligen vill jag påstå med varandra och verkstäder så min erfarenhet i ämnet är ganska stor utan att överdriva.
    Långt i från alla motorer tar olja och anledningen till att jag prova var ju en test som mycket väl hade kunnat fungera men tyvärr ej, nu får hon gå på mineral så är det bra med det och det är ju billigare också
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    V.I.B Contributor
    DEOs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Halland
    Inlägg
    36
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    I Mars har jag jobbat 10 år med garantier på begagnade bilar, om man räknar jätte lågt så säg att jag har två samtal i veckan om hög oljeförbrukning (verkligheten är minst 5 gånger mer) och att jag jobbar 47 veckor om året så har jag haft 940 samtal om oljor, I väldigt många fall minskar det eller till o med upphör förbrukningen helt med mineral, tyvärr inte alla som vill prova och alla slutar inte heller dra olja på grund av för stort slitag på grund av miss skötseln har gått för långt innan.
    Vi är 5 skadereglerare på jobbet så detta ämne diskuteras dagligen vill jag påstå med varandra och verkstäder så min erfarenhet i ämnet är ganska stor utan att överdriva.
    Långt i från alla motorer tar olja och anledningen till att jag prova var ju en test som mycket väl hade kunnat fungera men tyvärr ej, nu får hon gå på mineral så är det bra med det och det är ju billigare också
    Ja där ser man, det finns tydligen för många Ford bilar i Svedala

    Häls DEO

  5. #5
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja!! själv åker jag HD 20-50..och har kört den i ca 2,300mil nu servar vart 800 mil behöver inte slå i någon olja mellan bytena.. så jag funderar inte på att prova nå annat...man ska inte laga det som inte är sönder....

  6. #6
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Min HD körs också på 20-50 enligt tillverkarens anvisningar , men den andra hojen körs på Screaming Eagle syntet tror det är 20-50
    och bilen 0-30 eller 5-30

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte,


    Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.

    Nu är det möjligt att jag missförstår dig men skillnaden på 10W och 20W gäller ju bara kallstartsegenskaperna och säger inte ett skvatt om oljans egenskaper i drifttemperatur. Sedan är ju var och en salig på sin tro men när det gäller olja så säger vetenskapen att en bra syntetolja alltid är överlägsen en mineralolja. Anledningen till att syntetolja finns är ju för att komma bort från mineraloljans svagheter.

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Nu är det möjligt att jag missförstår dig men skillnaden på 10W och 20W gäller ju bara kallstartsegenskaperna och säger inte ett skvatt om oljans egenskaper i drifttemperatur. Sedan är ju var och en salig på sin tro men när det gäller olja så säger vetenskapen att en bra syntetolja alltid är överlägsen en mineralolja. Anledningen till att syntetolja finns är ju för att komma bort från mineraloljans svagheter.
    Alltid bättre stämmer inte, jag kan genom mitt jobb räkna upp otaliga fall med hög oljeförbrukning o slammer som blivit bättre med mineral.
    Händelser ur verkliga livet och inte bara vad man läst tror eller liknande
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    I alla år har jag alltid sagt att man skall köra på det som tillverkaren rekommenderar men väldigt många tycker att det inte duger och vill använda sig av "bättre" oljor som tex syntetolja i Harley-Davidson.
    Jag vill ju inte vara någon bakåt strävare så i våras tankade jag i 10w60 syntetolja för att testa, anledningen till att jag vågade är just att den numera finns som 60 för syntetoljor är lite tunnare trotts samma viskositet, tappa ur varm miniral vs syntet så är den senare som vatten nästan.
    våren gick bra märkte egentligen ingen skillnad normal förbrukning dvs justera nivån med några droppar typ,Under semester turen runt i dom Baltiska länderna började det ta desto mer på dom 400 milen tog den en liter ungefär och fortsatte ta olja här hemma.
    Sen byggde jag turbon och jag började få ett missljud från bakre lyftarna lät det som efter att man startade upp motorn en stund efter den hade varit riktigt varm.(tystnade efter ca 5-10 sec)
    Mina funderingar blev då att eftersom jag körde på 10W- olja köpte jag 20w- olja som det skall vara med det hjälpte inte, lyftarna blödde ur ändå.....skit också skall man behöva köpa nya lyftare redan under 3000 mil men som ett försök till då köpte jag den billigaste 20w-50 miniraloljan som H-D rekommenderar och nu har jag kört ytterligare dryga 300 mil och den är både tyst och oljeförbrukningen är inte märkbar.
    Var och en får ju dra sina egna slutsatser om detta men jag vet ju vilken olja jag kommer att köra på i fortsättningen.
    Det man kan fundera över är varför du helt plötsligt fick skrammel o hög förbrukning. Om det var oljan så borde du ju märkt det tidigare. Oljan kanske har förändrats med tiden. Inte klarat värmen eller nått men när du hällde i ny olja igen så tycker man att det skulle funka igen som när du först hällde i oljan. Själv kör jag på Red Line eller Lucas syntet. Funkar fint.

  10. #10
    Mercakombi
    Guest
    Man kan ju aldrig bortse faktumet att en helsyntetisk motorolja bevisligen ger en svalare
    motor jämfört mot en motor med mineralolja. Och det är ju knappast en nackdel, med
    en svalare motor, när det gäller luftkylda motorer.

    Där av att jag själv föredrar att åka med en helsyntetisk 10W-50 olja(Bel Ray, i mitt fall).
    Vilket jag förövrigt också blivit rekommenderad att åka på, av en väldigt välrenommerad
    motorrenoverare/trimguru från Västeråstrakten, efter min egenhändigt utförda motor-
    renoveringen i våras.

    Och efter cirkus 950 mil, till dags dato, så går maskinen fortfarande som en våt dröm,
    trots ett komp på 200psi/cylle och ett varvtalsstopp satt till 6500rpm/min. Det kanske
    bör tilläggas att vid inkörning av motorn, de första 100 milen, så användes naturligtvis
    enbart en renodlad 20W-50 mineralolja.

    Men, men åker man t.ex enbart en "steg 1"-trimmad hoj, så känns det nog mera som en
    smaksak vad man väljer för motorolja. Viktigast, enligt min mening är väl ändå att motor-
    oljan samt filtret byts vid rekommenderade intervaller.

    Sedan är jag definitivt inte rätt person att döma andra människor, om dom vill åka på
    Feltema-olja eller what ever.... trivs dom med det, so find with me!

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Det man kan fundera över är varför du helt plötsligt fick skrammel o hög förbrukning. Om det var oljan så borde du ju märkt det tidigare. Oljan kanske har förändrats med tiden. Inte klarat värmen eller nått men när du hällde i ny olja igen så tycker man att det skulle funka igen som när du först hällde i oljan. Själv kör jag på Red Line eller Lucas syntet. Funkar fint.
    Oavsett tar den obetydligt med olja nu fast jag ofta är på varvstoppet. Kör biltemas billigaste olja, funkar bra till turbo också
    I vinter skall jag byta till smidda kolvar då kommer jag även kontrolera eventuellt slitage noggrant i motorn när ändå cyllar o toppar är av och då har den gått ca 3500 mil ungefär.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-09-16 klockan 15:39.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Frågade en Tassen på skoj om vad han tycker om syntet, risken att det låter som kastanjett föreningen har möte i motorn tar jag inte, det kan ju sluta med att man får betala något, experimentera skall man inte göra blev svaret Men för att ta det en nivå till ringde jag o pratade jag med en firma som säljer olja och frågade om hur det ligger till.
    Till vattenkylda motorer och som är fullt glidlagrade finns inget bättre än syntet men till luftkylda H-D rekommenderas vanlig mineral för spelen är större och oljeringarna får inte med sig oljan på cylinderväggen helt vilket kan leda till en viss förbrukning. V-rod går utmärkt på syntet men dom andra skall ha mineral enligt det företaget. Det var en firma som har alla sorters olja i sitt sortiment.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Problemet är att nästan ingen som uttalar sig vet något. De vet ofta inte ens att man mäter viskositeten i Cst!
    Det är svårt att bedömma efter olika anektdoter på olika forum och subjektiva observationer på enstaka motorer.

    Hursom, jag är helt övertygad om att syntet är det bästa. Nu när jag har sagt det så kan jag säga att jag kör på mineral! Varför?

    Syntet är bra vid mycket låga och mycket höga temperaturer och så håller oljan längre. Jag ger upp när det går under -2 grader och en stor motor som inte klarar av att ens ge ifrån sig 100hk blir ju inte speciellt varm. Eventuellt i Nevada!

    Olja byter jag varje höst så livslängden har jag ingen nytta av heller.
    Kanske att jag skulle överväga syntet om jag hade turbo, och mest för turbon skull. Men det går nog bra med en 20w-50 också.

    Bilen däremot går med helsyntet.

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Problemet är att nästan ingen som uttalar sig vet något. De vet ofta inte ens att man mäter viskositeten i Cst!
    Det är svårt att bedömma efter olika anektdoter på olika forum och subjektiva observationer på enstaka motorer.

    Hursom, jag är helt övertygad om att syntet är det bästa. Nu när jag har sagt det så kan jag säga att jag kör på mineral! Varför?

    Syntet är bra vid mycket låga och mycket höga temperaturer och så håller oljan längre. Jag ger upp när det går under -2 grader och en stor motor som inte klarar av att ens ge ifrån sig 100hk blir ju inte speciellt varm. Eventuellt i Nevada!

    Olja byter jag varje höst så livslängden har jag ingen nytta av heller.
    Kanske att jag skulle överväga syntet om jag hade turbo, och mest för turbon skull. Men det går nog bra med en 20w-50 också.

    Bilen däremot går med helsyntet.
    Det är rätt att köra bilen på syntet, det var ju luftkylda motorer som inte skall köras på det.
    Jag har snart kört 1000 mil med turbon både med syntet o mineral nu och märker ingen skillnad mer än att den slutat ta olja, temeraturmässigt eller färgen ser jag ingen skillnad på. för övrig går den tyst o fint eller som kulor o krut
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En helsyntetolja håller längre än en mineralolja vid höga temperaturer.
    Att då säga att en luftkyld motor mår bäst av en mineralolja e bullshit.
    "Trögheten" och tjockleken på en olja mäts i viskositet, o det är samma på mineral och syntet, så att säga att en syntetolja är tunnare än motsvarande mineralolja vid samma temperatur är också bullshit.
    Filmstyrkan är extremt mycket högre på en helsyntetolja än en mineralolja.
    Och vad fan folk har jobbat med i hundra år skiter jag i när de inte kan visa på papper att de har rätt.
    Att man kan klara sig på mineralolja säger inget om att den är bättre än syntetditon.
    Nä, du kan behålla din feltemaolja och tro vad du vill, jag kommer aldrig spara in på det viktigaste du kan göra på en motor, dvs byta olja och filter.
    Jag vet killar som sänkt temperaturen på sina hojar med 10 grader genom att byta från mineralolja till helsyntet.
    Så vanlig mineralolja kör jag med i gräsklipparen inget annat får det komma nära.

  16. #16
    Jag har börjat bruka dessa 1200-kubikare. De är luftkylda (vattenkylda toppar) och de skall ha helsyntet.
    http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAw&dur=778

    Som jag skrev så är syntet kanon. Men om mineral är tillräckligt bra och kostar mindre och jag byter ofta så är det fine för mig. Jag har haft min ena hoj i 25 år, den har bara gått 10000 mil men av de problem jag haft under åren har inget haft med oljan att göra. Jag har kört på alla möjliga fina märken och kör nu med Biltema 20W-50 då jag bor nära Biltema och priset är någorlunda rimligt.

    Förresten så pratade jag med en kille som jobbat på en auktoriserad bilverkstad. Han hävdade att större verkstäder som köper olja på bulk betalar under 10 kr/liter för värsta helsynteten! Bra marginal vid service!

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag har börjat bruka dessa 1200-kubikare. De är luftkylda (vattenkylda toppar) och de skall ha helsyntet.
    http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAw&dur=778

    Som jag skrev så är syntet kanon. Men om mineral är tillräckligt bra och kostar mindre och jag byter ofta så är det fine för mig. Jag har haft min ena hoj i 25 år, den har bara gått 10000 mil men av de problem jag haft under åren har inget haft med oljan att göra. Jag har kört på alla möjliga fina märken och kör nu med Biltema 20W-50 då jag bor nära Biltema och priset är någorlunda rimligt.

    Förresten så pratade jag med en kille som jobbat på en auktoriserad bilverkstad. Han hävdade att större verkstäder som köper olja på bulk betalar under 10 kr/liter för värsta helsynteten! Bra marginal vid service!
    Nu är väl inte mineral tillräckligt bra utan dess egenskapar lämpar sig bättre till luftkylt än vad syntet gör som är sämre till luftkylt och bättre än mineral till vattenkylda moderna motorer, rätt olja till rätt motor
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Beställde en kartong sådan här olja, genom kontakter fick jag ett löjligt bra pris

    http://www.midlandoil.se/assets/prod...-50-racing.pdf
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #19
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! jag undrar går det inte bra med vanlig HD olia 20-50 har själv kört med den i 3000 mil,byter olja vid 800 mil drar inte en uns med olja fast motorn är trimmad komp 10:1,motor temp på väg ca 106 gr.. i stadstrafik runt 115-120 så jag vet i fan varför man ska laga det som funkar.. själv tycker jag inte det är en stor kostnad med olja och filter +trans och v-låda ca 1000:- jobbet tar 30 minuter max...

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Beställde en kartong sådan här olja, genom kontakter fick jag ett löjligt bra pris

    http://www.midlandoil.se/assets/prod...-50-racing.pdf
    Säkert lika bra som andra 20W-50, kanon!

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •