Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mysko fel

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Mysko fel

    Min hoj har betett sig mysko de sista veckorna.
    Den startar o går fint men kan sen under körning bara dö, för att starta igen direkt eller så kan det ta en stund, sen går den igång igen.
    Ibland när den stannat så, så låter startmotorn som om den får för lite ström(knackar).
    Annars kan den va helt död.
    Sen helt plötsligt så vaknar den igen o går felfritt, men problemet har blivit värre o värre.
    det känns lite som om batterikablarna kan va dåliga eller?
    Batteriet är laddat och polkontakterna åtdragna ordentligt.
    Dödarknappen eller tändningsknappen bör det inte kunna vara iom att startmotorn går att aktivera ibland även om den inte går igång pga för låg spänning??
    Några tips???

  2. #2
    Du har tändningslåset på tankkonsolen. Mitt jäklades med dålig kontakt för några år sedan så jag fick plocka isönder det och putsa ytorna på blecken samt fetta in dom efter det så har det varit problemfritt.

  3. #3
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Du har tändningslåset på tankkonsolen. Mitt jäklades med dålig kontakt för några år sedan så jag fick plocka isönder det och putsa ytorna på blecken samt fetta in dom efter det så har det varit problemfritt.
    Det ska jag göra imorron. tack för tipset.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Efter en massa huvudbry så byttes batteriet ut mot ett jag har stående som fungerar, och laddade hojen.
    Alla batterikablar kollades och jordkabeln bytte jag eftersom jag hade en ny liggande.
    Allt verkar funka utom höger blinkers som lägger av ibland....
    MEN, när batteriet va laddat så orkade den inte dra runt motorn ändå.
    Kollade batteriet utan laddaren på och det visade 12.5 volt, men så fort jag slår på tändningen går den ner till under 10 volt.
    Hur går jag nu vidare?
    Drar ut säkringarna antagligen o ser var läckan/kortslutningen är?
    Några tankar?
    Skulle tex en trasig TSM dra ner volten på hojen?
    Tanken var att blinkersen går genom TSM och tippsensorn sitter i den, o e den trasig så drar ju inte motorn runt?
    Men då borde väl inte bensinpumpen starta, o det gör den.
    Gaa, hatar elfel.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Efter en massa huvudbry så byttes batteriet ut mot ett jag har stående som fungerar, och laddade hojen.
    Alla batterikablar kollades och jordkabeln bytte jag eftersom jag hade en ny liggande.
    Allt verkar funka utom höger blinkers som lägger av ibland....
    MEN, när batteriet va laddat så orkade den inte dra runt motorn ändå.
    Kollade batteriet utan laddaren på och det visade 12.5 volt, men så fort jag slår på tändningen går den ner till under 10 volt.
    Hur går jag nu vidare?
    Drar ut säkringarna antagligen o ser var läckan/kortslutningen är?
    Några tankar?
    Skulle tex en trasig TSM dra ner volten på hojen?
    Tanken var att blinkersen går genom TSM och tippsensorn sitter i den, o e den trasig så drar ju inte motorn runt?
    Men då borde väl inte bensinpumpen starta, o det gör den.
    Gaa, hatar elfel.
    Elfel är väl det värsta som finns efter en finne på näsan Lars!
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    Vad är det för batteri du har stoppat i? Är det nytt och du vet att det är helt okej eller är det nått du tror är bra? Och vad händer då den inte startar, klickar det bara eller vevar den på som fan men tänder inte?
    När jag felsöker elfel kör jag efter KISS metoden. Keep it simple stupid. Det är så lätt att man fördjupar sig i boxar och härvor, och sen visar det sig bara att batteriet inte har nog med jord, eller någon cell är kass.
    Be någon mäta upp batteriet med en riktig batteritest, så man vet att det är bra. Bläcken i starten äts ju upp med tiden också. Skruva bort luckan och mata solenoiden manuellt.
    Trägen vinner!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Du har tändningslåset på tankkonsolen. Mitt jäklades med dålig kontakt för några år sedan så jag fick plocka isönder det och putsa ytorna på blecken samt fetta in dom efter det så har det varit problemfritt.
    Samma jävla skit med ena sporren den har nu förbrukat 2st tändningslås på 2år(går inte o ta i sär o fixa)bara köpa nytt 1500:- HD original JÄVLIGT BRA GREJER DOM GÖR Så nu blir det ett från bike line 220:- så får vi se
    Jag har även haft jävligt mysko el fel som sedan visat sig att det är batterit i larmpucken som är dåligt

  8. #8
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Vad är det för batteri du har stoppat i? Är det nytt och du vet att det är helt okej eller är det nått du tror är bra? Och vad händer då den inte startar, klickar det bara eller vevar den på som fan men tänder inte?
    När jag felsöker elfel kör jag efter KISS metoden. Keep it simple stupid. Det är så lätt att man fördjupar sig i boxar och härvor, och sen visar det sig bara att batteriet inte har nog med jord, eller någon cell är kass.
    Be någon mäta upp batteriet med en riktig batteritest, så man vet att det är bra. Bläcken i starten äts ju upp med tiden också. Skruva bort luckan och mata solenoiden manuellt.
    Det är samma problem med 2 olika batterier så jag utesluter att det är ett batterifel.
    Dessutom så sticker ju strömmen så fort jag slår på tändningen..
    Har testat med startkablar o då drar den igång.
    Men då får den ju tillräckligt med ström hela tiden.
    Nånting drar ström som fan så fort tändningen e på.
    Jag tror att isoleringen skavt av på en kabel någonstans och jordar mot ramen..
    I dag tog jag bort en kabel som går ner till ett larm vid TSM modulen och den var avbränd mitt av.
    Inte så konstigt att det larmet inte fungerat då...
    Men känns som om det skulle kunna va där problemet är.
    Problemet med att batteriet sjunker när man slår på tändningen kvarstår så det var inte kabeln till larmet.
    Men det är ju en jävla härva där som går ner på vänster sida vid bakskärmen och svinginfästningen, så det blir inte så lätt att få upp skiten..

  9. #9
    Att strömmen sjunker är ju normalt när man slår på tändningen eftersom du slår ju på massa förbrukare samtidigt.
    Trägen vinner!

  10. #10
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    4
    Tackad: 0
    Tjena Lars
    Löste du problemet med hojen?
    Har ett liknande fel på en 02:a twincam
    Hojen går fint som snus ena dagen å nästa så dör han rätt som det är.
    Får stänga av tändningslåset å slå på den igen så går den allt mellan 2 min-1 Tim.
    Verkar som strömmen bara försvinner för alla lampor slocknar..
    Har en liten fundering om det kan vara tssm boxen som strular,att start spärren går i ???
    Batteriet verkar ok å inga synliga skador på kablar/tändninglås..
    Någon som löst liknande fel?

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    tjena.
    Jo efter 2 dar hittade jag felet.
    Det var i en Deutzkontakt under tanken som en kabel låg och glappade.
    Det var kabeln till dödarknappen...
    Men när jag kollade från styret till säkringslådan så var kabeln hel, men tydligen var kontakten för dålig så den ville inte alls starta.

  12. #12
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    4
    Tackad: 0
    Ok tackar.
    Ska kolla upp det imöra om det kan glappa på min och..

    Pasi

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •