Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: sportster 1200 -04 vibrationer och ostabil

  1. #1

    sportster 1200 -04 vibrationer och ostabil

    hej alla kunniga killar o tjejer på forumet!

    köpte en sportster 1200 -04 min första HD, har haft sport hoj och touring hojar,britiskt 1 stonkare tidigare men aldrig upplevt följande fenomen som med HDn

    vibrationer, känns som att mcn "tuggar/hackar" sig fram kan ex inte ligga i 5:an i 85km utan måste växla ner.kraftiga vibrationer upp till 110 sen avtar dom lite. detta är även när jag motorbromsar så vibrerar de kraftigt. ska det inte gå att motorbromsa ner till 40-50 i 5:an?

    när jag kör över vägsträck eller asfaltskant så känns de som att swingen inte hänger med utan blir nästan lite wobbel.

    tillägger att mcn är besiktigad för 4 veckor den,godkänner besiktningen glapp i swingen?filmade swingen med mobilen när hojen står på tomgång,såg glappt ut.kan man lägga ut småklipp på forumet?

    motorn går ojämt men det är nog en bestyckninggrej då förra ägare satte på öppna pipor och luftfilter utan att byta munstycken.
    kom gärna med bestycknings tips!

    eftertändning, beror säkert på betyckningen oxå.

    är tacksam för alla tips och svar!

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nä du kan inte motorbromsa på femman ner till så låga farter, det är misshandel o dålig motorkänsla tyvärr, ledsen om jag går på hårt men så är det.
    Enklast o kolla om du har glapp i svingarmslagringen är att ta tag i bakskärmen, blinkersen eller nåt och en hand på bakhjulet kl 9 och vicka fram o till baka, glappar det så känner du det tydligt men lite svikt är det då allt är gummiupphängt, slitet bakdäck brukar och kännas så men den var ju besiktigad och med gott mönster antar jag.
    Går motorn väldigt ojämnt rekommenderar jag dig till att åka o få den inställd på en bänk.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Sportstermotorn ska inte köras på alltför låga varv, kör jag 80 kmh så e det fyrans växel som gäller.
    Kan de va så att bak stötdämparna e alltför styva?
    Glapp i svingen låter konstigt på en så ny hoj.
    Who knows what evil lurks in the hearts of men?

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Svingarmslagringarna har en bytes intervall på 4800 mil, har man kört hårt eller trimmat kan dom vara slut tidigare.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Svingarmslagringarna har en bytes intervall på 4800 mil, har man kört hårt eller trimmat kan dom vara slut tidigare.
    Ok, då kan det kanske vara en orsak.
    Who knows what evil lurks in the hearts of men?

  6. #6
    hej alla, har varit van att köra rad 4 och 1 cyl i många år då går det att motorbromsa rätt lågt, får helt enkelt växla ner bättre nu!
    glömde skriva att jag upplever det "tuggande/hackande" i högre hastigheter oxå

    2 bult från övre motorfästet var borta så satte dit dessa,får säga att vibrationerna faktiskt blev värre på nåt konstigt sätt.

    däcket har godkänt mönster,kunde dock varit bättre får bli byte framöver

    hojen har bara gått 800mil,motor original förutom vance & hines shorts, SE luftfilter förra ägaren sa att han inte bestyckat om förgasaren
    ja dämparna är lite hårda

    ska försöka lägga upp klippet jag spelade in på swingen.

    kollade ett usa forum där flera påpekat att man ska kolla dom undre motorfästena oxå då många upplevt vibrationer på dom gummiupphängda motorerna

    jag tackar alla för er input! andra som har tips?

    koll

  7. #7
    3:e året jag kör Sportster (xl1200c -02 3000mil), har tidigare kört rad3 och 4:or och parallelltwinnar.
    Har också märkt att 5:an inte går att använda under 60Km/h och att den beter sig lite märkligt när man svänger och korsar vita streck bl.a. Bromsarna suger också. Trodde att något var fel eller satt löst, glapp osv. men hittade inget. Bytte däcken (bak var corden framme och fram var det en massa torrsprickor=gamla) till Michelin Commander II, nu beter den sig som en hoj ska (lr som en HD ska) det går att svänga och de vita strecken märks knappt. Den wobblar eller jazzar inget vid kurviga vägar. Har korta stenhårda bakdämpare (1cm fjädringsväg) skall tilläggas. Bytte bromsbelägg också vilket gör att det går att stanna hyfsat snabbt (enkelskiva fram). Nu har ju jag inte den gummiupphängda motorn men min vibrerar inte så störande men motorvägsfart är den inte gjord för direkt.

  8. #8
    Du kan inte lägga upp klipp direkt tyvärr, men skapa ett youtube eller vimeo konto! Ladda upp dom där, sen kan du lägga in länkarna här.
    Kontakta mig om du fastnar.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Liknande ämnen

  1. Sportster 1200 -98
    Av Jens Viking i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 11:28
  2. Sportster 1200
    Av oggy69 i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 06:44
  3. Blinkers spökar på Sportster 1200 -03
    Av majorskan i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 10:01
  4. Sportster 1200 - 883 -01
    Av pr0m0 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 11:33
  5. Sökes: Sportster 883/1200 Köpes
    Av ubbe i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 13:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •