Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Superglide

  1. #1

    Lightbulb Superglide

    Hej!

    Jag är purfärsk på forumet och försöker lära mig lite mer om H-D.
    Jag har bestämt mig för att köpa en H-D och funderar som nybörjare att inte spendera allt för mycket pengar.
    Har hittat en Superglide från 1996 som ser riktigt fin ut (på bild iaf). Är rädd för att det är en H-D i sportster-storlek (Behöver en hyfsat bastant båge då jag är 1.88 lång och väger 100 pannor).
    Då jag inte vet något om modellen, men ligger rätt i pris.
    Min fråga är då: Är detta någon hoj att satsa på, eller ska man se sig om efter något bättre? Vill ha lite synpunkter/erfarenheter gällande denna modell.

  2. #2
    Hej och välkommen!!

    Jag har precis köpt mig en 97:a, gillar den skarpt
    Är 178 och väger 80+
    Sportstern känns lite liten o klen i mina ögon, Supergliden är lite större men ändå jäkligt smidig och lättkörd.
    Tanken med min är att ha något till o från jobbet o emellanåt ta med tjejen oxå.......och som lite ombyggprojekt i vinter.

    Med din längd skulle du säkert uppskatta framflyttade reglage och progressiva fjädrar i gaffel och progressiva dämpare bak.
    Min känns lite svampig i gaffeln så kommer fixa det i vinter, satt redan progresiva dämpare bak.

    Bästa tipset som vanligt är att åka testa, känns den för "liten" så satsa på softail i stället....annars tröttnar du säkert fort.
    Lycka till!

  3. #3
    Nykomling
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    syd
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    hej
    har precis sålt min s,uperglide fxd och köpt en softail custom,storleksmässigt upplever inte jag någon skillnad,men softailen har en massa kosmetiska fördelar tycker jag,tex.bredare gaffel,snyggare stänka,och man slipper de uggliga mussepigg mätarna
    hojen är större än en sportster,men har samma smala framgaffel och lyse som sporren

  4. #4
    Jag tittade först på en sportster eftersom dom passade mig bäst prismässigt då jag bara är 20, men eftersom jag är runt 1,90 och väger typ 86kg så insåg jag efter att jag hade provsuttit några stycken att det blev väldigt mycket mig och väldigt lite hoj. Jag bestämde mig då istället för att köpa en FXDC och det är fan det smartaste jag gjort. Grymt skön att köra och perfekt storlek tycker jag. Mina fotpinnar är mittmonterade men jag tycker faktiskt att det är jävligt skönt att kunna använda fötterna så mycket när jag kör.

    Jag tycker att du ska provköra en för att se om du gillar den, men storleksmässigt ska det inte vara några problem (skjuts ska heller inte vara något problem, om man inte föredrar en Goldwing dvs)

  5. #5
    Har tittat i dagarna på en Superglide. Blev dock tveksam, när säljaren förklarade att motorns toleranser, är så dåliga att man måste plocka av ljuddämparna för att cykeln skall orka gå.

    Han pratade om något som, jag tror hette "Eaglescreemer". vet faktiskt inte. Men maskinen förde hur som helst ett djävulskt väsen. Tvivlar på att detta ens är lagligt.

    Något jag vidare undrar över vid ett ev Harleyköp, är varför det ofta verkar sitta smällfeta gubbar i 50 års åldern, på dessa hojar. Någon som har en förklaring?

    Har också tittat på sporrtser. Kanske har dessa piggare motorer. Bor i ett lugnt bostadsområde och jobbar skift. Skulle jag pendla med en Harley, som har för svag motor, för att inte orka gå, utan att man plockar av ljuddämarna, skulle jag förmodligen bli lynchad!

    Har läst om en Harley, som kallas Vrod. Har möjligen dessa bättre motorer, som orkar gå, utan att man plockar bort avgassystemet?

    Tacksam för svar

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hamburgerspisen Visa inlägg
    Har tittat i dagarna på en Superglide. Blev dock tveksam, när säljaren förklarade att motorns toleranser, är så dåliga att man måste plocka av ljuddämparna för att cykeln skall orka gå.

    Han pratade om något som, jag tror hette "Eaglescreemer". vet faktiskt inte. Men maskinen förde hur som helst ett djävulskt väsen. Tvivlar på att detta ens är lagligt.

    Något jag vidare undrar över vid ett ev Harleyköp, är varför det ofta verkar sitta smällfeta gubbar i 50 års åldern, på dessa hojar. Någon som har en förklaring?

    Har också tittat på sporrtser. Kanske har dessa piggare motorer. Bor i ett lugnt bostadsområde och jobbar skift. Skulle jag pendla med en Harley, som har för svag motor, för att inte orka gå, utan att man plockar av ljuddämarna, skulle jag förmodligen bli lynchad!

    Har läst om en Harley, som kallas Vrod. Har möjligen dessa bättre motorer, som orkar gå, utan att man plockar bort avgassystemet?

    Tacksam för svar
    Det är nog det värsta jag har hört.

    Han pratade garanterat om Screaming Eagle. Att den lät som fan beror på att han har olagliga rör, det finns självklart de som har ett behagligare muller dock (jag har originalrören på och jag får lyssna noga när jag åker för jag hör fan inte hur mycket den varvar när det blir lite blåsigt). Så jag kommer att byta till lite skönare ljud nästa år.

    Förklaringen till att det främst är äldre som åker HD skulle jag nog säga är på grund av priset för både mckort och för HDn. Sen tycker väl många yngre som tror att man inte kan åka aktivt på en customhoj.

    Sportstermotorn är väl egentligen inte så mycket piggare, det är väl snarare att den är mycket lättare en t.ex. Super gliden.

    Kort och gott, alla HD som inte är totalt förstörda kommer att gå fortare än vad du vill köra med den, med avgassystemet på.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Hamburgerspisen Visa inlägg
    Har tittat i dagarna på en Superglide. Blev dock tveksam, när säljaren förklarade att motorns toleranser, är så dåliga att man måste plocka av ljuddämparna för att cykeln skall orka gå.
    Prata inte något mer med den dåren iallafall.Det finns avgassystem som du kan justera ljuddämpningen på om du vill ha grannsämjan kvar och samtidigt
    köra med högre ljud när du kan.Smällfeta gubbar i 50 årsålder jo som Heian skriver har flera av oss betalat klart hojarna för länge sen och då blir det
    en del stålar över till gött käk som tyvärr gör oss smällfeta .

  8. #8
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Är 55 och inte smällfet! Hojen brötar som fan och det är sjysst Gick bra som ny men går ännu bättre nu! Han som du prata med vet nog inte mer än vad du vet.
    There are no problemsonly solutions

  9. #9
    *hahaha* Härliga svar...är inte 50 eller ens smällfet...men är nog på väg att bli
    Ni har nog rätt i att man måste åka och testa själv. Har dock en bit att åka till någon handlare och då vill man gärna slå vissa modeller ur hågen.

    Framflyttade fotpinnar verkar vara den bästa lösningen för oss som är några cm längre över marken. (så får man en schysst riding pose också )
    57 hästar känns inte trött då? Såg någonstans att det var någon amerikansk sida som tyckte att om man skulle införskaffa en Superglide, så skulle
    den inte vara äldre än årsmodell 2007. Ingen förklaring varför. Kan det finnas något belägg för detta påstående?

    Tacksam för alla svar av er som har erfarenhet!

  10. #10
    Nån får rätta mig om jag har fel, har inte hundra koll på årsmodellerna men....

    2006 blev det väl gaffeln fetare och grövre, även bakhjulet blev väl fetare.
    Sexväxlade lådan kom väl oxå, misstänker oxå att det blev insprutning.
    Problemen med kamkedjespänningen löstes, från fjäderbelastade där klackarna slets i förtid till hydrauliska.

    Måste tillägga att Superglidens bakskärm är den snyggaste skärm Harley lyckas åstakomma

  11. #11
    Men en 2007 hamnar ju i ett helt annat prisläge än en 96:a med Evo

    Sen bara för man köper en nyare hoj betyder ju inte heller att man är säker från problem.
    Alla hojar kräver ju service o underhåll, håller man även koll på eventuell riskområden på sin hoj så är det ju lätt att upptäcka problemen i tid.

    Tex vad det gäller klackarna på kamkedjespännarna så kan man ju faktiskt kolla dom när man ändå servar....när dom ser dåliga ut så byt

Liknande ämnen

  1. Bakskärm superglide mfl
    Av hdgrums i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 19:38
  2. Superglide -04
    Av Ängeln i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 15:40
  3. Bakskärm Superglide
    Av Ozzy i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 18:36
  4. lägga 60-70k på en Superglide, FXR eller FXD
    Av mitoman i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 00:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •