Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Snyggaste/bästa kickstartade hojen att bobba?

  1. #1

    Snyggaste/bästa kickstartade hojen att bobba?

    Fick nyligen ett begär att bygga en bobber med kickstart.

    Vad ska jag leta efter för modell om jag vill ha en snygg, inte för stor v-twin med kickstart. Nån som har några tips?
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En bobber ska ha en sidventilare.

  3. #3
    Har varit inne lite på Knucklehead, men en Flathead kanske kan vara nice också. Känns dock som att de äldre modellerna borde vara dyrare/svårare att få tag på än nyare..?
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En gammal sida är lägre än de andra och då kan man få rätt stuk på en bobber.
    Knucklehead är svindyra.
    Sidor massproducerades under kriget och finns massor av och är lättskötta och relativt billiga.

  5. #5
    Eller så köper du en Evo softail och skruvar på ett kick-kit. Inte lika creddigt men den kommer fungera oftare





    Övertygande old school stuk på denna!

  6. #6
    En lillsida är det väll relativt bra peng på, men då ska man ju aldrig ha bråttom. Toppar väll 90 en bra dag. En storsida är för dyr tycker jag personligen.
    Shovel! Där har du det bästa av allt!
    Trägen vinner!

  7. #7
    Lillsida? Storsida? Underskatta inte hur lite jag är insatt i alla svenska termer.
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  8. #8
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    lillsida= 750 cc
    storsida= 1200 cc

  9. #9
    Ah. Tack.
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

  10. #10
    Kan bara tillägga att en evo 80" är duktigt lättkickad om allt är som det ska!

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
    Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
    Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?

  12. #12
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
    Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
    Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?
    Om du haft pengarna hade det blivit en sådan motor då eller HD:s 120R till din hoj?
    Det är en grymt fin motor men hiskeligt dyr.
    Sen är det så med all gamla hojar som blivit skruvade med, det blir tom ännu dyrare än att köpa en S&S knöl.
    Grejen med sidan är det låga kompet, som gör dem lättkickade, samtidigt som de är otroligt enkla i uppbyggnaden.
    Evo är ju otroligt vanlig och finns enorma mängder delar osv men nja...
    En hoj man sett en del i tidningar osv som har en hmmmmm "speciell" motor och som går att bygga om relativt enkelt är ju Ural.
    Då får man en ny hoj som går att kicka och som ser ut som om den e 60 år gammal direkt.
    En bobber ska väl ha ett lite skitigt ,rått, rent utseende utan en massa flashiga detaljer? O då tycker inte jag att en panna, evo osv passar.
    Men va fan, köp en hoj med rätt pris o förutsättningar o fram med vinkelslipen bara.
    Att bygga en blir jäkligt dyrt oavsett hur man gör.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Om du haft pengarna hade det blivit en sådan motor då eller HD:s 120R till din hoj?
    Det är en grymt fin motor men hiskeligt dyr.
    Sen är det så med all gamla hojar som blivit skruvade med, det blir tom ännu dyrare än att köpa en S&S knöl.
    Grejen med sidan är det låga kompet, som gör dem lättkickade, samtidigt som de är otroligt enkla i uppbyggnaden.
    Evo är ju otroligt vanlig och finns enorma mängder delar osv men nja...
    En hoj man sett en del i tidningar osv som har en hmmmmm "speciell" motor och som går att bygga om relativt enkelt är ju Ural.
    Då får man en ny hoj som går att kicka och som ser ut som om den e 60 år gammal direkt.
    En bobber ska väl ha ett lite skitigt ,rått, rent utseende utan en massa flashiga detaljer? O då tycker inte jag att en panna, evo osv passar.
    Men va fan, köp en hoj med rätt pris o förutsättningar o fram med vinkelslipen bara.
    Att bygga en blir jäkligt dyrt oavsett hur man gör.
    Är lite inne på samma spår som du, hojen får inte se för flashig ut. Hela grejen med en bobber är ju att skala av saker. Ju mindre detaljer desto bättre IMO.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    i bland saknar jag min lillsida, man vilket skrot det var egentligen, snygg och charmig, men så jävla slut, åldern och en lång rad hemmaskruvare hade gjort sitt, det enda som var mer slut var jag själv efter att ha lett hem den för femtielfte gången.
    Den drömmande delen av mig vill också ha något gammalt att bobba/bygga på, men jag har insett att det kräver mer pengar tålamod och kunskap än vad jag har.
    Det ska tåla att köras på varje dag,att bara vara snygg i garaget ,nej.. , drömmen vore nog annars en S&S KN series med gamla papper, inbillar mig att det skulle kunna förena utseende och tillförlitlighet?
    Hojen måste ju absolut gå att köra dagligen. Samtidigt som den ska kännas "tidsenlig". Svår avvägning, antar jag. Får kolla upp S&S KN. Kanske kan va nåt.
    Kolla gärna in min bobber-bildblogg.

Liknande ämnen

  1. Sveriges snyggaste Cross Bones till salu!
    Av Viljar i forum Säljes
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 15:18
  2. Snyggaste färgen på en Dyna
    Av hdgrums i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-15, 12:19
  3. Bobba softail 2005
    Av Harley Tim i forum Custom & Byggen
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 20:22
  4. Bänka hojen men mer som att köra själv
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 17:09
  5. Snyggaste avgassystemet?
    Av IndianBlue i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 15:39

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •