Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Batterier - SKÖTSELTIPS och UNDERHÅLL.

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Jag har oxo Yuasa-batteri. Det är billigt och bra. I Norden räknar man levetid på 3 år för batteri så jag kjöper aldri dyra batteri mer for dom är sällan bättre eller håller längre.
    Om batteriet urladdas så är det oftast andra forhold än batteriet som är orsaken. En sliten tändningsbryter eller dårlig jord är ofta syndaren.
    Men Yuasa är inget billigt batteri? Däremot bland de bättre.
    Mina batterier brukar hålla i 7-8 år med bra skötsel. Men det är ett stort electrabatteri och ju mindre dessto känsligare.

  2. #42
    Har mycket goda erfarenheter av YUASAs MF-batterier.

  3. #43
    Jag har ett svindyrt Odyssey-batteri som jag tycker känns lite trött när jag stått stilla någon vecka. Batteriet är bara tre år gammalt och jag sköter batterierna som babiesar, mina batterier brukar hålla 7-8 år. Idag mätte jag strömförbrukningen på choppern när allt är avslaget (bara voltpacken som inte bryts av tändningslåset) Det drog 0,4 mA. Även om det är mer än 0 så är det jävligt lite, det kan inte spela någon roll va?

  4. #44
    Någon som har erfarenhet av Varta mc batterier?

  5. #45
    Nej, men Varta är ett ett kvalitetsmärke så det borde vara ett tryggt köp.

  6. #46
    Mina 2 cent, jag har i stort sett hojen på laddning jämt. trycker dit min ctek efter varje dags körning.
    Jag har hängt på ett marin 12 volt uttag med täcklock under sadeln som fungerar dels som snabbkoppling för laddning, med motsvarande ciggpropp på ctec (gjort själv..) eller för mob.laddning på lång resa..

    Vinter, laddar också hela tiden. Ctek gör väl en bra laddning, trickle och motionering så den kan väl sitta i hela mörka årstiden?
    Så har jag gjort i många år och mina batterier har varit välmående.
    Nu har jag förstås haft garage i många år så det gör det hela lite enklare
    //Leif
    Softail Deluxe -07 550 mil

  7. #47
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Ok, och med snabbkoppling kan man alltså låta batteriet sitta kvar och inkopplat i hojen om jag tolkar dej rätt?
    Inget som kan paja i elsystemet om det ligger och laddar? Jag har en C-tek och snabbkopplingen kan man ju gömma lite snyggt och ändå komma åt snabbt.
    Jag brukar alltid ta ur batteriet över vintern, men det kan ju vara bra om man vill ladda lite då och då när det sitter i,
    t.ex om man vill ut och åka tidigt på våren och det kommer en släng till med vinter så hojen får stå still igen. Sånt händer ju.
    Jag har vääldigt lite kunskaper om elektriska ting - det är därför jag ställer frågan om detta så det inte blir skit. Surt med el som det ryker om menar jag.

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Risken finns att det är kasst. Vintern kan ta kål på batterier även om de är "nya". Underhållsladdare är ett hett tips. Det ska ingå en CTEK-laddare med Harley. Annars köp en!
    Det är snabbkoppling så du bara pluggar in den vid användning.

    Se detta inlägg: http://harleyforum.se/showthread.php?1191-CTek-laddare

  8. #48
    Inga problem att ladda batteriet på plats i hojen, tändningen eller huvudströmbrytaren är ju oftast i nolläge, därmed är ingen förbrukare påverkad om det inledningsvis är lite högre ström. Använd en kvalitetsladdare som lämnar riktig likspänning. Riktigt billiga laddare av mindre kända fabrikat gör ofta om växelspänning till likspänning så kallad glättade växelspänning, detta tar i längden kål,på de bästa batterierna!
    -----Brandvarnaren räddar liv! v: --------

  9. #49
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Brandis Visa inlägg
    Inga problem att ladda batteriet på plats i hojen, tändningen eller huvudströmbrytaren är ju oftast i nolläge, därmed är ingen förbrukare påverkad om det inledningsvis är lite högre ström. Använd en kvalitetsladdare som lämnar riktig likspänning. Riktigt billiga laddare av mindre kända fabrikat gör ofta om växelspänning till likspänning så kallad glättade växelspänning, detta tar i längden kål,på de bästa batterierna!
    Tack Brandis! Jag har en Ctek, och den lär ju vara rätt bra. Fick den av en tjej som jag varit handledare åt, i present som tack för hjälpen med körkortet.
    Då ska jag koppla in kablarna permanent.

  10. #50
    Använder en Exide laddare till bilen och hojens batteri och den funkar hur bra som helst.
    Ska även vara lite bättre än cetek laddare enligt en säljare på tudor. Men va fan vet jag

  11. #51
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Använder en Exide laddare till bilen och hojens batteri och den funkar hur bra som helst.
    Ska även vara lite bättre än cetek laddare enligt en säljare på tudor. Men va fan vet jag
    Jodu, du vet nog en hel del har jag fått för mej!
    Ok, ja det finns väl en del olika och olika bra som med allt annat också.
    Nu får den då duga, min Ctek. Lyckades få tag i en manual till den och det verkar som den är rädd om batteriet om man läser vad den gör.
    Den har då funkat bra i säkert 7-8 år och mina batterier har hållt rätt länge.
    Så nu ska jag bara köpa lite elektriska snören som jag kan ha till att ladda mobilen om jag är ute ett tag eller glömt ladda den.
    Bikebandit la ju upp lite bilder på det som behövs för detta.

  12. #52
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Jodu, du vet nog en hel del har jag fått för mej!
    Ok, ja det finns väl en del olika och olika bra som med allt annat också.
    Nu får den då duga, min Ctek. Lyckades få tag i en manual till den och det verkar som den är rädd om batteriet om man läser vad den gör.
    Den har då funkat bra i säkert 7-8 år och mina batterier har hållt rätt länge.
    Så nu ska jag bara köpa lite elektriska snören som jag kan ha till att ladda mobilen om jag är ute ett tag eller glömt ladda den.
    Bikebandit la ju upp lite bilder på det som behövs för detta.
    Exide och cetek är nog samma skit skulle jag tro. Enligt säljaren var tekniken i en Exide lite nyare än i en cetek och därför laddade bättre. Men det är nog knappt märkbart för oss dödliga skulle jag tro
    Är snabbkontakt på Exide laddaren också så jag är med inne på samma spår att jag ska försöka trolla dit en USB-kontakt så jag kan ladda mobilen då man ger sig iväg på längre turer.
    Släng gärna upp någon bild på hur du har gjort sen när du är klar

  13. #53
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Exide och cetek är nog samma skit skulle jag tro. Enligt säljaren var tekniken i en Exide lite nyare än i en cetek och därför laddade bättre. Men det är nog knappt märkbart för oss dödliga skulle jag tro
    Är snabbkontakt på Exide laddaren också så jag är med inne på samma spår att jag ska försöka trolla dit en USB-kontakt så jag kan ladda mobilen då man ger sig iväg på längre turer.
    Släng gärna upp någon bild på hur du har gjort sen när du är klar
    Visst!
    Men det blir nog inte så permanent monterat kanske. De ger sej.

  14. #54
    Med risk för att verka som en pappskalle. Jag ska sätta min Nightster på underhållsladdning nu. Har en CTEK Zafir 45 för jobbet. Vilken inställning ska jag använda? Den som det är en mc på verkar ju logiskt och läget är då 14.4V/0.8A.
    Det borde väl vara rätt?

  15. #55
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Ja jag som har mina cyklar i ett kallförråd, jag brukar ladda på batterierna var 3je månad. En blyacc i rumstemp laddar ju ur sig 1% per dag. Sååå när man kollar spänningen efter 3 månader i -20 så brukar den ligga på 12.6 volt. Så då boostar ja upp dem till 12.8. Ärligt, tror inte de e bra o ha dem på underhåll hela vintern, bättre o ha koll!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  16. #56
    Underhållsladdar alltid, året runt, har en Ctek & en Biltema, båda funkar utmärkt & har inte förstört/förkortat ngn livslängd. Ctek är glapp i knappen för att välja laddläge, får hålla på att trycka en stund för den ska stanna på MC läget. Detta är mina erfarenheter senaste ~10 åren

  17. #57
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Tjena

    Måste ha ett nytt batteri inför säsongen och är lite kluven. Kollat runt på HF och sett en del intressanta förslag men tänkte höra om nån testat något bra för t ex Twin cam b 1450, harley org startmotor

    Krav: Mått helst under 160x180x90, höjd och bred kvittar. Djupet helst så litet så möjligt ( batteriet monterat under växellådan) och därmed måste det tåla och ligga ner!

    Pluspol på vänstersida, om polerna ligger uppåt så att säga.

    Priset kvittar bara det är bra.

    Tackar på förhand

  18. #58
    Skall det ligga ner är det nog Odyssey som gäller. Jag kör med ett sådant liggande under växellådan på choppern, ett PC545.
    Denna firma har BRA priser på batterier!
    http://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/odyssey/

  19. #59
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Skall det ligga ner är det nog Odyssey som gäller. Jag kör med ett sådant liggande under växellådan på choppern, ett PC545.
    Denna firma har BRA priser på batterier!
    http://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/odyssey/
    Dom 76 mm är lockande så man får lite bättre markfrigång, men tror inte de kommer funka för polerna sitter på fel sida...

  20. #60
    Hej!

    Precis nybliven HD ägare, en Heritage-06, i Clymers service bok så står det att man kan skada MC om man använder laddare med batteriet anslutet till MC vid laddning, någon som vet hur det är med det, har en Ctek.

    Ser att flera nämnt att det är ok att ladda med batteriet anslutet utan problem.
    Senast redigerat av Skalman70_HD den 2018-02-09 klockan 09:00. Anledning: skrev fel

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •