Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Batterier - SKÖTSELTIPS och UNDERHÅLL.

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Blybatteri är skit....LiFePo4 äger (litiumjärnfosfat) samma typ som i telefoner är framtiden

  2. #22
    Finns till MC?

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Japp sålde sådana ett tag för att sponsra min egna racing, men det finns för många klantskallar som tror att om man har en svårstartad hoj i bedrövligt skick kan lösa problemen med ett kraftfullt batteri, tyvärr orkade jag inte med allt tjöt som blir vid reklamationerna och gav dom nya så vinsten blev noll och då var det ingen mening.
    www.s h o r a i power.com

  4. #24
    Ett annan viktig grejj är att ladda ett nytt batteri riktigt fullt med en bra laddare (Ctek, Optimate, Battery Tender etc.) INNAN man intallerar det i hojjen. Kan ta ett dygn, så planera!

  5. #25
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Jag hade problem föra året under Hoj rocken i Västervik. Hojen hade stått stilla i 3 dagar och det regnade satan. Vi hade tänkt sticka tidigt på söndagen men hojen vägrade starta. Vi provade med startkablar etc.. Men icke, den vägrade starta. Så iväg till Biltema i Västervik och köpte deras gel batteri. Satte dit detta och hojen startade. Men när jag hade haft det ett tag så förlorade det effekt.
    Då snackade jag med Cyclesupply och det visade sig att Biltemas batterier inte har så mycket start ampere som HD'n kräver. Så jag köpte ett Yuasa och sen dess inga problem. Laddar med CTEC

  6. #26
    PBT:
    "Men det finns för många klantskallar som tror att om man har en svårstartad hoj i bedrövligt skick kan lösa problemen med ett kraftfullt batteri"

    Så jävla sant!!!

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Fritte Visa inlägg
    Jag hade problem föra året under Hoj rocken i Västervik. Hojen hade stått stilla i 3 dagar och det regnade satan. Vi hade tänkt sticka tidigt på söndagen men hojen vägrade starta. Vi provade med startkablar etc.. Men icke, den vägrade starta. Så iväg till Biltema i Västervik och köpte deras gel batteri. Satte dit detta och hojen startade. Men när jag hade haft det ett tag så förlorade det effekt.
    Då snackade jag med Cyclesupply och det visade sig att Biltemas batterier inte har så mycket start ampere som HD'n kräver. Så jag köpte ett Yuasa och sen dess inga problem. Laddar med CTEC
    knappast batteriets fel...du har andra problem med den hojen, troligen jordfel som rättade till sig när du skiftat batterier o grejat med kablarna, lossa alla anslutningar gör rent anslut med kontaktspray o vaxspray, o släng biltema batteriet så långt du kan dom är kass. man kan enkelt bedöma kvalitén på ett blybatt på vikten, är det lätt så är blyplattorna tunna och är dåligt.

  8. #28
    Ok, nu ska jag inte på något sätt försvara biltema men jag har ett gelbatteri i hojen och ett i 4hjulingen och det verkar funka kanon! Antar att jag får äta upp detta övrigt låter jag bli biltema! Hatar saker som inte funkar...

  9. #29
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Ok, nu ska jag inte på något sätt försvara biltema men jag har ett gelbatteri i hojen och ett i 4hjulingen och det verkar funka kanon! Antar att jag får äta upp detta övrigt låter jag bli biltema! Hatar saker som inte funkar...
    en högkompad harlemotor med en sliten startmotor och dåliga anslutningar kortsluter batteriet när den inte orkar runt knäcker det mesta, däremot motorer som är okej och snurrar lätt liksom många japshojar fungerar biltema batterierna bra....men det är en annan historia...vi kör ju inte H-D för dom är bra

  10. #30
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Fick med min laddare med hojköpet på Probike (Göteborg)... Men maken fick köpa sin... Så det kan variera, trots att det är samma butik.

    Själv har jag laddaren kopplad till min hoj hela vintern, så det brukar inte vara något problem alls för mig.

  11. #31
    Och ladda batteriet fullt med en BRA laddare (Ctek, Optima, Battery Tender etc) innan du sätter i ett nytt. Det kan ta över ett dygn, så planera. Annars tappar man kapacitet som man aldrig får igen.

  12. #32
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Min laddare är en Ctek, fast med HD loggan på.
    Gissa om maken är sotis.

  13. #33
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Ville köra mitt StreetBob förra veckan men det startade inte .. urladdat batteri ! Första gången sedan jag har ägt den. Kanske för att det inte var fulladdat, har inte kört mycket med den efter olyckan, var på verkstad för reparation i två månader och det har varit mycket kallt. Körde hem från verkstaden utan problem och veckan efter igen sen stod den i garaget för en vecka. Det är fortfarande det första batteriet och nu ca 5-6 år gamla.





    Jag satte den på laddning och lämnade det i fyra dagar, Idag startade det direkt utan problem, lämnade den i ca 20 minuter och stängd av. Skall nu vänta en vecka och se om det finns ett problem med att starta igen så jag borde veta om batteriet håller sin laddning. Om inte tror det är dags för ett nytt batteri.

    Fundera på en Yuasa YTX20L-BS , är de bra .. någon som har erfarenhet av dessa ?

  14. #34
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Bikebandit: Yuasa batteriet funkar kanon. Har själv kört med mitt i 2 år nu

  15. #35
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jag har oxo Yuasa-batteri. Det är billigt och bra. I Norden räknar man levetid på 3 år för batteri så jag kjöper aldri dyra batteri mer for dom är sällan bättre eller håller längre.
    Om batteriet urladdas så är det oftast andra forhold än batteriet som är orsaken. En sliten tändningsbryter eller dårlig jord är ofta syndaren.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  16. #36
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Tack för svaret på min fråga Har provat ett par gånger nu och den startar direkt men Jag vill inte ta chansen, batteriet är gamla. Skall inte köpa ett batteri från Harley Davidson & Co men ska inte köpa den billigaste skiten heller.. Har beställt en Yuasa YTX20HL-BS - 1300kr

  17. #37
    Tjenare.

    Har en sportster customcykel -00 som gått 900 mil.

    Detta är andra vintern jag har den. Har haft min ctek laddare på nästan hela tiden, tyvärr laddade batteriet ur vid ett tillfälle. Men verkade få laddningen tillbaka.

    Dock har jag aldrig sett laddaren gå upp på grönt. Startade upp hojen i helgen med startkablar och den startade fint och jag har ctek:en på igen, men fortfarande ingen grön lampa.

    Är det fel på batteriet? Andra orsaker?

  18. #38
    Om man har en massa elektronik eller annat kraffs installerat på hojen så kan det kräva att man kopplar loss polerna på batteriet helt för att ladda batteriet till "grönt" läge, annars så ger du bara matning till startspärrar, klockor, elektronik och bateriet ligger i mellan laddning och drivning.

  19. #39
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja! du ska nog kolla att laddaren är ok,för då jag ladar med samma typ av laddare som du har så tar det ca 2 timmar så lyser den grön..

  20. #40
    Japp, det får bli ett Yuasa, det verkar som mitt batteri sjunger på sista versen.
    Batteriet drar ur på ett par dagar från fulladdat.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •