Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Batterier - SKÖTSELTIPS och UNDERHÅLL.

  1. #1

    Batterier - SKÖTSELTIPS och UNDERHÅLL.

    Ett alltid aktuellt ämne:

    Ser varje vår hur folk yrvaket konstaterar att Harleyn inte startar...
    Raskt fram med fina Biltema starthjälpen eller bilen och herrejösses-kablar
    och mal på starten i 20 minuter tills den tänder....

    Gör: Ladda batteriet 1 gång / månad under vintern med
    därför avsedd mc-laddare Nyare hojar med larm laddar ur snabbare
    På hojar som blivit några år kan man åxå kolla batt-kablar + även
    ta bort och putsa ansl m smärgelduk för att elimin ev oxidation

    Ett riktigt skött H-D eller annat bra batt håller 5+år utan problem

    Vid byte: köp riktiga batterier avsedda för din hoj avseende aH
    Välj kvalitetsmärken H-D, YUASA Bosch VARTA etc
    Visst, 1200-1800 är mycket pengar men skippa Kurre-Juckinluftrenaren
    så får du råd
    Jag har sett flertal tragedier med Kinesbatterier BILTEMA, GLOBAL
    Golden Boy o vafan dom heter. Exvis förra våren på en DYNA 01
    d kines batt skakat sönder, plattorna släppt/ kortat och skjutit
    både volpak och stator.. ett 5000 kr-problem....
    D finns en anledning till att skiten kostar 345:-...

    Om du skitit i att ladda under vinter, ladda långsamt m mc-laddare
    och se om batteriet går upp igen. Tyvärr e d så med nyare s.k
    AGM batterier att om det laddat ur totalt så e d oftast kört
    Äldre vätske-batterier kunde man oftast rädda fr tot urladdn ett par gånger
    Hade ett skräckexempel på en Electra i våras där äg inte laddat, startat m
    bilbatt och kört. HD orig AGM-batteriet kortsluter och det börja ryka
    under sadeln... Som gnm ett under klarar sig voltpak/ laddning


    Gör inte: Starta med kraftig starthjälp eller m din nya Merca med 5000 Ah
    batteri Nya bilbatterier är oerhört kraftiga !!
    Vill du riska din 6000kronors TSSM.box + all övrig elektronikskit
    i din nya Fjoll-Rocker?

    Ride On!!

  2. #2
    Håller med dig fullständigt. Jag har som tur var en helt underbar man som fixar våra och servar våra hojar under vintern. De både startas och underhålls laddas. Han e guld värd. Men tror synd nog när det blir fint väder och det kliar i gas handen att folk ej har tålamod att vänta på underhålls ladda eller köpa nytt batterie och det kan bli en sååååååååååååååå dyr läxa, ej värt detta.
    Kör nu försiktigt allihop.
    :-)

  3. #3
    Bra tråd Onatop! Den gör jag till viktig "sticky".


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Bra och viktiga råd. Märkligt att så många kan hänga på tillbehör för tusentals kronor men drar sig för att köpa en underhållsladdare för mc-batterier för 700 pix.

    //magnus

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Bra och viktiga råd. Märkligt att så många kan hänga på tillbehör för tusentals kronor men drar sig för att köpa en underhållsladdare för mc-batterier för 700 pix.

    //magnus
    ...som dessutom ingår vid köp av HD (i H-D butikerna)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Vettiga tips som jag helt håller med om.
    För ett par år sen hade polarn stora startproblem på sin Heritage. Han fick ett nästan nytt märkesbatteri av en polare, samma problem.
    Då åkte vi till Probike och köpte ett HD batteri och sen dess har hojen alltid startat klockrent. VÄL värt att lägga pengar på ett riktigt batteri och personligen kommer jag att köpa ett HD den dag det är dags.
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  7. #7
    V.I.B Nightsters avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    188
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    ...som dessutom ingår vid köp av HD (i H-D butikerna)
    Gör det? Jag fick då ingen laddare när jag köpte min. Jag fick köpa en laddare.....

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Nightster Visa inlägg
    Gör det? Jag fick då ingen laddare när jag köpte min. Jag fick köpa en laddare.....
    Ingår inte med automatik men är ganska lätt att förhandla till sig beroende på vad man prioriterar att "pruta" till sig.
    Polarn fick sin utan att fråga när han köpte sin 07 Night Train i Norrköping, jag pratade till mig min hos Probike, mycket tack vara att jag fick vänta en månad extra på min hoj.
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  9. #9
    Jag fick ingen heller när jag köpte min harley i Mölndal. Men som tur var hade gubben min en på hyllan :-)

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73
    Tackad: 0
    Jag har för mig att jag läst något om detta.
    Jag tror att det var så här , inte helt hundra på det.
    Man fick med Ctec laddare för att HD skulle slippa alla garantikostnader för batteribyte.

  11. #11
    Hagis
    Guest
    Bra tråd!
    Kan bara konstatera att detta verkar vara ett fenomen som vissa aldrig tar till sig! Man ser moppedisterna stå och nöta sönder starten lika ofta som man ser sportåkare och harley åkare! Man tycker ju att folk borde lärt sig på 30 år

  12. #12
    Kick någon ?

  13. #13
    Nykomling MC-konsults avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Lidköping vid Vänern
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Kolla längst bak i era serviceböcker, kommer inte ihåg exkat, men tror att mellan MY 2007-2009 så finns det en värdecheck på en ny ctecladdare där. Ctekladdaren kanske inte är den bästa på markanden, men duger helt klart!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av MC-konsult Visa inlägg
    Kolla längst bak i era serviceböcker, kommer inte ihåg exkat, men tror att mellan MY 2007-2009 så finns det en värdecheck på en ny ctecladdare där. Ctekladdaren kanske inte är den bästa på markanden, men duger helt klart!
    CTek funkar faktiskt jättebra, gör sitt jobb.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    Hm, förra ägaren till min hoj hade inte laddat batteriet på hela vintern och inte kört med den när jag köpte den i slutet på juni. Det var då såklart urladdat men laddades upp och allt lirade. Men har nu redan blivit stående en gång efter jobbet då hojen inte ville starta. Tror ni batteriet är kört och att ett nytt behövs eller går det att rädda på nåt sätt? Har en Sporre 48 av 2010 års modell om det spelar roll. Kanske ska tillägga att jag har väldigt kort väg till jobbet och mina funderingar har gått åt att det kanske inte hinner ladda ordentligt pga det?

  16. #16
    Risken finns att det är kasst. Vintern kan ta kål på batterier även om de är "nya". Underhållsladdare är ett hett tips. Det ska ingå en CTEK-laddare med Harley. Annars köp en!
    Det är snabbkoppling så du bara pluggar in den vid användning.

    Se detta inlägg: http://harleyforum.se/showthread.php?1191-CTek-laddare


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    V.I.B Bikermans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm/nomad
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av MC-konsult Visa inlägg
    Kolla längst bak i era serviceböcker, kommer inte ihåg exkat, men tror att mellan MY 2007-2009 så finns det en värdecheck på en ny ctecladdare där. Ctekladdaren kanske inte är den bästa på markanden, men duger helt klart!
    2007 var sista året man fick med laddaren. Från 2008 och framåt finns inte checken med i serviceboken.

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Bikerman Visa inlägg
    2007 var sista året man fick med laddaren. Från 2008 och framåt finns inte checken med i serviceboken.
    Så var det här också,på en ny -06 vi köpte följde det med en check men inte till -08,an.Vi har Ctek laddare påkopplade hela vintern,
    larmen är också aktiverade hela tiden.Sen verkar det som att det är en bra ide att kolla batterianslutningarna också,hände på en av våra hojar
    och har hört flera som haft lösa ansluningar på batterier med gänga direkt i batteripolen.

  19. #19
    Extra litet tips: På förgasarhojar, dränera ur vinterns avslagna soppa ur flottörhuset. Skruv i botten som öppnas och dras åt igen med förstånd när det runnit klart ur slangen..... startar betydligt lättare

  20. #20
    Ladda en natt varje månad på sommaren också, skadar fan inte speciellt om hojen står mer än man igentligen vill :-)

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •