Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: IT-Hjälpen!! Tråd för datorproblem och IT-relaterade frågor.

  1. #21
    Noyen, det absolut enklaste om du kan ha igång båda datorerna är att ha dom i samma nätverk, och sedan dela ut de mappar du vill flytta, du kan då på den nya bara ta upp nätverket, se den gamla datorn där, gå in i dens mappar och flytta över.
    Kontrollpanelen - Nätverk & Internet.

    Nja, efter lite tänkande, gör ont, enklaste är väl egentligen en flyttbar hårddisk om det är mycket material, eller som du skriver USB-minne för mindre material, om du har ngt av detta så behöver du ju bara flytta över på mediat.
    Senast redigerat av sedaii den 2012-01-14 klockan 10:23.

  2. #22
    Precis som sedaii säger, kör även din gamla dator parallellt någon vecka OM du kommer på nåt du glömt. Mailen ska exporteras via/från mailprogrammet, och sedan importeras i den nya datorn från ex en USB-sticka.

    Windows har faktiskt ett verktyg för tanka över "dina" grejer till en ny dator.
    Tryck bara startknapp och skriv i sökfältet; filöverföring så får du upp detta fönster.




    En svensk guide finns här: http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...o-new-computer


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #23
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Windows filöverföring är inte alls dum numera.

    På din gamla dator, outlook express eller riktiga outlook som hänger med office-paketet?
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #24
    V.I.B Skuggans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    194
    Tackad: 0

    Så här gör du för att exportera och sedan importera mail, kontakter, kalender om du kör Outlook.

    Öppna Outlook.
    Klicka på Importera och exportera på Arkiv-menyn. Om menyobjektet inte är tillgängligt håller du muspekaren stilla över de v-formade tecknen längst ned på menyn och klickar sedan på Importera och exportera.
    Klicka på Exportera till fil och sedan på Nästa.
    Klicka på Personlig mappfil (.pst) och sedan på Nästa.
    Klicka på mappen du vill exportera PST-filen till och sedan på Nästa.
    Klicka på Bläddra och välj den plats där den nya PST-filen ska sparas.
    Skriv önskat namn på den nya PST-filen i rutan Filnamn och klicka på OK.
    Klicka på Slutför.
    Obs! Designegenskaper för mappar är till exempel av behörigheter, filter, beskrivningar, formulär och vyer. Om du exporterar objekt från en PST-fil till en annan bevaras inga designegenskaper.
    Tillbaka till början
    Importera PST-data till Outlook
    Du kan använda säkerhetskopian av PST-filen för att återställa dina Outlook-data om den ursprungliga PST-filen är skadad eller försvunnen. Allt som sparas i PST-filen återförs till Outlook.

    Gör så här för att återställa eller importera data till Outlook:
    Om den PST-fil som du vill importera är lagrad på en flyttbar enhet, exempelvis en diskett, bärbar hårddiskenhet, cd-skiva, ett kassettband eller någon annan lagringsenhet, sätter du in eller ansluter lagringsenheten och kopierar sedan PST-filen till datorns hårddiskenhet.

    Se till att attributet Skrivskyddat inte är markerat när du kopierar PST-filen. Om attributet är markerat kan följande felmeddelande visas:
    Det gick inte att komma åt den angivna enheten, filen eller sökvägen. Enheten, filen eller sökvägen kanske används eller har tagits bort. Orsaken kan också vara problem med nätverket eller att du saknar behörighet. Stäng alla program som använder filen och försök igen.
    Om du får det felmeddelandet avmarkerar du attributet Skrivskyddat och kopierar filen igen.
    Öppna Outlook.
    Klicka på Importera och exportera på Arkiv-menyn. Om kommandot inte är tillgängligt håller du muspekaren stilla över de v-formade tecknen längst ned på menyn och klickar sedan på Importera och exportera.
    Klicka på Importera från ett annat program eller en annan fil och sedan på Nästa.
    Klicka på Personlig mappfil (.pst) och sedan på Nästa.
    Skriv in sökväg och namn för den personliga mappfil som du vill importera och klicka på Nästa.
    Välj vilket mapp som ska importeras. Om du vill importera allt i PST-filen väljer du toppen på hierarkin.
    Klicka på Slutför.

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Tackar så mkt Bra när man kan få hjälp,ska åka och kolla datorn framöver.
    Axman,bara outlook inget office paket.

  6. #26
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Någon mac/ipad kunnig som vet vad man ska göra för att se de videos som lagrats här på HF med annan källa än tuben. Det är helt tomt i tråden, gissar att det ska det inte vara.

  7. #27
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Noyen, då kan du få en jobbig resa när det gäller mailen. Outlook express är ersatt av Windows Mail och det är skitjobbigt att få över mailen på ett bra sätt /i vart fall när jag gjorde det). Om ingen annan har något tips så skulle jag gjort som så att jag skulle lagt in något konto med stöd för IMAP, typ gmail, och sedan flyttat in alla mail i den. Sedan lagt in det kontot på nya datorn och laddat ned mailen igen.

    Detta gäller om du kört pop3 (dvs laddat ned alla mail till datorn) så som man gjorde förr. IMAP är ingen modern historia det heller så kalender och kontakter kan bli jobbigt men mailen går i vart fall.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  8. #28
    Ok hade en diskussion kring detta i en annan tråd men minns inte vilken. Kör på en ca 3 år gammal dator, 220 GB hårddisk nånting, ingen aning om Ram minne, hittar fasen inte på hur man kollar det heller. Men börjar ruttna ur nu och är säker på att det blir nåt krångel om jag ominstallerar Vista, just det där med drivrutiner för allt brukar alltid krånglaa trots att jag tagit hem alla. Så jag tror jag följer Hagis råd och köper ett Windows 7, ser att det ligger på 1200 spänn ungefär men har inte råd med ny dator så det får bli det bästa alternativet just nu tror jag, eller om någon månad rättare sagt. Foton, filmer osv jag vill ha kvar kör jag över på en extern hårddisk. MEN, stämmer det verkligen att Windows 7 hittar alla drivrutiner jag behöver själv? Jag har ju trådlöst via router, hittar den det, och hittar den alla andra drivers så datorn fungerar som den ska av sig själv? Blir totalt vansinning när det inte fungerar så riskerar det bli flis av hela skiten, så jag ville kolla med nån här som kan innan jag beställer.

    Edit, ska tillägga att jag körde en kompabilitetstest från Microsoft och den tyckte jag kunde installera 7. Jag klarar mig på 32 eftersom jag aldrig spelar på datorn tex.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Någon mac/ipad kunnig som vet vad man ska göra för att se de videos som lagrats här på HF med annan källa än tuben. Det är helt tomt i tråden, gissar att det ska det inte vara.
    snackar vi vimeo?
    kan du se vimeo om du surfar in på deras hemsida?

  10. #30
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Noyen, då kan du få en jobbig resa när det gäller mailen. Outlook express är ersatt av Windows Mail och det är skitjobbigt att få över mailen på ett bra sätt /i vart fall när jag gjorde det). Om ingen annan har något tips så skulle jag gjort som så att jag skulle lagt in något konto med stöd för IMAP, typ gmail, och sedan flyttat in alla mail i den. Sedan lagt in det kontot på nya datorn och laddat ned mailen igen.

    Detta gäller om du kört pop3 (dvs laddat ned alla mail till datorn) så som man gjorde förr. IMAP är ingen modern historia det heller så kalender och kontakter kan bli jobbigt men mailen går i vart fall.
    Tack för infon Axman,man kanske kunde vidare befodra viktigare mail till en hotmail också om det skulle strula för mkt.

  11. #31
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Hasse diesel: snackar vi vimeo?
    kan du se vimeo om du surfar in på deras hemsida?
    Yes, de verkar uteslutande handla Vimeo och vet ej just nu ang. hemsidan, ska kolla, paddan utlånad för tillfälle.

    Vad tror du det är, verkar inte som det bara jag som har detta problem?

  12. #32
    Ipad vet ja inte men det funkar på mac datorer men ipad funkar den som en iphone så man laddar ner appar till den isåfall så finns det appar för vimeo

  13. #33
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Misstänkte att det behövdes en ap, tack ska prova det.

  14. #34
    Hittade en på app store för ipad den heter VimeoCHViewer prova den när du får tillbaka plattan
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Misstänkte att det behövdes en ap, tack ska prova det.

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Yes, de verkar uteslutande handla Vimeo och vet ej just nu ang. hemsidan, ska kolla, paddan utlånad för tillfälle.

    Vad tror du det är, verkar inte som det bara jag som har detta problem?
    Jag kan se filmen på videos hemsida på "paddan" utan nån app, hittar inget inlägg här på forumet med en vimeofilm, kan du länka till ett inlägg här inne?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #36
    Jajamen kommer en här


  17. #37
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Hasse, Jag ser filmer på deras hemsida men inte din film i inlägget ovan.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Hasse, Jag ser filmer på deras hemsida men inte din film i inlägget ovan.
    Smma här, inte ett smack syns. Ska forska lite...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Smma här, inte ett smack syns. Ska forska lite...
    Ja ser inte något på min iphone heller

  20. #40
    Har ingen fix ännu men tagit reda på vad felet är. Ipad/Iphone stödjer INTE Adobe Flash, vilket gör att Vimeo inte syns då Vimeo har detta i sin kod. Flash kommer att försvinna och alla kommer gå över till HTML5. Youtube mfl har redan gjort detta.

    Märkte samma fenomen med vissa PLAY-kanaler, Via-Play (tv3 etc) funkar inte heller på IPad/Iphone då de änsålänge kör Flashfilmer.

    Ska leta vidare efter en tillfällig fix.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •