Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: IT-Hjälpen!! Tråd för datorproblem och IT-relaterade frågor.

  1. #1

    IT-Hjälpen!! Tråd för datorproblem och IT-relaterade frågor.

    Datorer och IT är skitbra NÄR det fungerar, men när det krånglar flyger det möss, pennor och annat till höger och vänster

    Här inne kan vi hjälpa varandra med tips och trix.

    Jag kan börja med ett tips:

    Surfning på nätet: Alla som kör MS Internet Explorer borde testa ta hem Firefox eller Google Chrome istället. Prestandan är helt klart bättre än Microsofts tungrodda aber!

    Länkar till programmen:

    Google Chrome:
    http://www.google.com/chrome/?hl=sv

    Mozilla Firefox
    http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    apple is the shit broder inga problem;=)

  3. #3
    Kan hålla med om äpplet... Blir snart en frukthandlare...har börjat konvertera...Iphone, blir en Ibook som nästa laptop...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Du kommer inte att ångra det!

  5. #5
    Jag har firefox sen en lång tid tillbaka, och jag är as nöjd.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11

    Datorfrågor, nytt köp.

    Hej,blir väl en ny stationär dator så småningom.Men kunskaperna är begränsade inom detta ämne
    Flera jag kollat på har windows 7 och 64 bitars system,har XP nu med 32 bitars system.Läste för en tid sen
    att det var problem att köra vissa program i 64 bitars versionen,kan man enkelt ändra till 32 om så vore ?

    Tänkte bara köpa själva datorn och använda de "gamla" grejerna som skärm,skrivare etc.Märker stor skillnad
    i kapacitet mot laptopen.Det vore ju också väldigt bra med en dator som är tyst och inte så mkt fläktsurr.

    Thanx,hittade inte tråden eller så är man blind
    Senast redigerat av Noyen den 2011-10-07 klockan 18:40.

  7. #7
    Windows 7 tycker JAG är det bästa MS har släppt. Stabilt. Kräver dock sin dator. Köp en burk med minst 3Gb ramminne/internminne.
    64 eller 32...vet fan. Tjejen har 64bitars, jag 32, och visst öppnar tex hennes officeprogram dubbelt så snabbt. Några komplikationer har vi inte stött på gällande 32/64.

    Du kan INTE ändra.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    Har kört 64 på tre datorer länge nu, inte upptäckt ngt som inte skulle funka i det

    Du får snabbare och stabilare dator, plus att de flesta spel som kommer nu kräver 64

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Bästkusten
    Inlägg
    338
    Tackad: 0
    Inget problem i sig men hur stänger man av startljudet på en Laptop? Samt loggin ljudet..
    Har ingen extern ljudknapp som jag kan sänka på så som det var på bärbara förr.
    Acer Aspire 5750G (Win7)

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Tack för tipsen,har 4 gb ram i laptopen och 1,5 gb i den stationära så det är skillnad.Har 2 ram
    kortplatser lediga men datorn är 6 år och jag vet inte om det är nåt att kosta på.Microsoft har väl
    garanterat uppdateringar till XP till 2014 iallafall.Men jag behöver inga värsting grejer för spel är
    jag inte intresserad av.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Wallis Visa inlägg
    Inget problem i sig men hur stänger man av startljudet på en Laptop? Samt loggin ljudet..
    Har ingen extern ljudknapp som jag kan sänka på så som det var på bärbara förr.
    Acer Aspire 5750G (Win7)

    Kontrollpanelen, ljud., SYSTEMLJUD. ta bort alla. (du har ljud i övrigt ändå, tex. youtube och spotify.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Lite info som kan vara bra att veta när man väljer version av Windows.

    Teoretiskt har ett 32-bitars OS stöd för 2^32 bitar, vilket grov räknat blir ca. 4GB ramminne. Eftersom hårdvaran i en dator "stjäl" minne ser man inte mer än ca. 3,25GB minne även om man har installerat 4GB.
    Ett 64-bitars OS har stöd för 2^64 bitar, vilket blir ca. 16 millioner TB. Det är väsentligt mycket mer än vad ett 32-bitarssystem klarar.
    Att Microsoft bygger in begränsningar i Windows är en helt annan sak. 64-bitars-OS klarar fortfarande av att hantera ca. 16 millioner TB internminne, teoretisk.

    Med andra ord. har du mycket ramminne se till att installera ett 64 bitars OS för att få ut så mycket som möjligt av din hårdvara.

  13. #13
    MS har bara släppt ETT bra OS... å det hette DOS... i övrigt har dom bara släppt ifrån sej halvfärdiga långsamma produkter... å jag har ändå jobbat tidigare i flera år med datorer å datasäkerhet...
    själv kör jag linux... på senare år har jag dock blivit lat och numera kör ubuntu... ett skitbra system för alla som tror att linux är något komplicerat!

  14. #14
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Kan hålla med om äpplet... Blir snart en frukthandlare...har börjat konvertera...Iphone, blir en Ibook som nästa laptop...
    Mmmm, och det slutar inte förrän du blir "Japan" med en blänkande riskokare... Till slut säljer du din/dina Harleys åxå... Ditt beslut dock...
    Microsoft is the shit !!
    Nu blir det snart IT-krig i forat

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Mmmm, och det slutar inte förrän du blir "Japan" med en blänkande riskokare... Till slut säljer du din/dina Harleys åxå... Ditt beslut dock...
    Microsoft is the shit !!
    Nu blir det snart IT-krig i forat


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Lugn och fin...

  17. #17
    Notis:

    Jag noterade att nya Internet Explorer 9 faktiskt är riktigt snabb!
    Dom har väl fått skärpa till sig nu sedan de tappat mark...

    Google Chrome är fortfarande outstanding snabbast, Firefox vet jag inte vad som har hänt med, äter minne som fan och har blivit supertrött.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #18
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Är det någon fler än jag som fick ett konstigt meddelande när jag loggade in idag? Det stod att jag inte hade acsess till kontot som kan bero på att jag försökt logga in på någon annans kont + lite till bla, bla, bla
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

  19. #19
    Gick det bra efter meddelandet?

    Ny version av forumet är installerad i morse, men det var ingen stor uppdatering. Ska inte ställa till det.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Tänkte höra om nån har tips hur man enklast flyttar data från den gamla datorn till den nya,eller kan man köra över filer
    med USB kabel mellan datorerna ? Eller är USB minne enklast ? Har en massa mail sparade i outlook som man skulle vilja ha
    in i den nya datorns outlook om det går

    Har kollat på en HP pavillion med 8 Gb ram för ca 5000 på expert.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •