Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Pelleman recenserar Meguiars produkter

  1. #1

    Pelleman recenserar Meguiars produkter

    Eftersom jag är en tvätt och putsnörd av monstruösa mått så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter gällande Meguiars produkter.


    Tvättmedel:

    NXT Generation shampo. Verkar ha utgått i USA men säljs fortfarande i Sverige. Drygt. Dyrt. Luktar gott. En flaska räcker i evigheter och jag tycker att det blir bra glans av den.

    Ultimate Wash & Wax. Påstås innehålla vax men jag tycker mig inte märka mycket av det. Det är definitivt ingen "vaxeffekt" som det blir av tex Supertvätt och är heller inte lika bra på att få bort grov skit. En överreklamerad produkt i mina ögon men den är så dryg att när man väl lurat sig själv att köpa en dunk så blir man sittande med den hur länge som helst. Den enda trösten är att det, som alla andra Meguiarsprodukter, luktar tuggummi och har en rolig färg.

    Polermedel:

    NXT Metal Polysh (jo, det stavas "polysh"). Här hade jag höga förhoppningar om att kromet skulle skina som en hundballe i månsken och att hela hojen skulle lukta tuttifrutti. Visst, doften är angenäm men efter att ha gjort ett vetenskapligt, noga utprovat test av identiskt befläckade artiklar såsom backspeglar och fälgar så tvingas jag krypa till korset och konstatera att NXT Metal Polysh får dyngstryk av åldersmannen i produktmanegen; Autosol. I synnerhet vad gäller att lösa upp gammal skit som tjärprickar och utsmetade insekter. Med tank på priset man får betala för väldoften så känns det föga motiverat. Bättre då att fortsätta använda samma gamla Autosol och skvätta lite eau-de-cologne på hojen. Eller varför inte sillspad?

    Rubbing:

    Deep Crystal Paint Cleaner. Ingår i Meguiars 1-2-3 system. Visst, den gör sitt jobb men inte lika bra som tex Sonax klassiska gamla rubbing som jag misstänker innehöll utarmat uran. Samtidigt skall man komma ihåg att alla producenter i dag har delat upp bilvårdsprodukterna i konsumentprodukter och professionella produkter där de sistnämnda inte går att köpa i handeln (Meguiars har en helt separat linje med proffsprodukter) eftersom kreti och pleti inte klarar av att hantera dem. Ni minns alla hur "morbror Rune" eller motsvarande halvsenil släkting på 80-talet lyckades maskinrubba bilen tills den såg ut som en facettslipad snorkråka. Meguiars har en helt ok produkt men jag tycker att den är på tok för dyr.

    Vax:

    Deep Crystal Wax. En av de mer prisvärda produkterna. Ett klassiskt carnubavax som är lättarbetat. Innehåller inga lösningsmedel / cleaner vad jag märkt så det gäller att lackytan är ordentligt preppad innan. Bra vardagsvax.

    NXT Generation Tech Wax. Ett mycket bra vax som dock kostar en slant. Har inte använt det på något år men om jag minns rätt så är det lite cleaner i också.


    Underhållsmedel:

    Ultimate Quick Detailer. En produkt jag nyss köpt och håller på och utvärderar. En slaggs underhålls-sprej man använder efter tvättarna för att få superglans mellan vaxningarna (jag vaxar inte mer än en gång per vecka). Vråldyr i förhållande till vad man får. Visst, bra glans och den är riktigt bra om man fått kalkavlagringar eller lätt damm på hojen men som sagt - det vete fan om det är värt pengarna.


    Som avslutning kan jag upplysa om att man köper Meguiars produkter väldigt mycket billigare på Ebay (engelska eller tyska). Där kan man även få tag på deras riktiga proffsprodukter (alla i beiga tråkiga industriflaskor). Mekonomen har rena rövarpriserna. Dela gärna med er av era egna erfarenheter.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ett tips till är att köpa en flaska spolglans till diskmaskinen som man häller en skvätt i en ren spann och med ren svamp utan schampo tvättar hojen en gång till, resultatet blir att vattnet rinner av och som namnet avslöjar får man en överlägsen glans mot i vanliga fall
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ett tips till är att köpa en flaska spolglans till diskmaskinen som man häller en skvätt i en ren spann och med ren svamp utan schampo tvättar hojen en gång till, resultatet blir att vattnet rinner av och som namnet avslöjar får man en överlägsen glans mot i vanliga fall
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Sammanfattning allt är inte superultramycket bättre bara för att det är från USA och att vanliga prylar som Sonax är helt OK.
    I bland tror jag att vi VILL bli lurade av de duktiga amerikanska marknadsförarna.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ett tips till är att köpa en flaska spolglans till diskmaskinen som man häller en skvätt i en ren spann och med ren svamp utan schampo tvättar hojen en gång till, resultatet blir att vattnet rinner av och som namnet avslöjar får man en överlägsen glans mot i vanliga fall
    Ja, eller så använder man produkter avsedda för ändamålet. Du häller väl inte bilschampo i diskmaskinen, trots att det är billigare?

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    Sammanfattning allt är inte superultramycket bättre bara för att det är från USA och att vanliga prylar som Sonax är helt OK.
    I bland tror jag att vi VILL bli lurade av de duktiga amerikanska marknadsförarna.
    Vad det kommer ifrån är helt ointressant. Meguiars proffsprodukter är lika "tråkiga" marknadsföringsmässigt som alla andra fabrikat. Man skall också komma ihåg att Meguiars används av en hel del bilproducenter, inklusive europeiska.


    Om man inte är intresserad av finish så kan man naturligtvis nöja sig med diskmedel och spolglans eller bara helt sonika skita i att tvätta hojen. Min hoj är åtta år gammal men jag får ständigt frågan om det är årets modell. Den har inte hållit sig så fräsch av sig själv...

  6. #6
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    Sammanfattning allt är inte superultramycket bättre bara för att det är från USA och att vanliga prylar som Sonax är helt OK.
    I bland tror jag att vi VILL bli lurade av de duktiga amerikanska marknadsförarna.
    Helt rätt... köp en tio pack svampar på macken,bilschampo,vanligt bil vax typ pris 100:- räcker hela sommaren och gör man som jag åker hoj ca 1500-2000 mil per år tvättar den en till två ggr i veckan,hojen min är sju år och ser ut som ny... så lägg pengarna på en riktig god middag...

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Ja, eller så använder man produkter avsedda för ändamålet. Du häller väl inte bilschampo i diskmaskinen, trots att det är billigare?
    Nej inte för prisets skull men för att det löddrar nåt så förbannat, däremot går det alldeles utmärkt att ersätta bilschampot med handdiskmedel.

  8. #8
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Nej inte för prisets skull men för att det löddrar nåt så förbannat, däremot går det alldeles utmärkt att ersätta bilschampot med handdiskmedel.

  9. #9
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0

    Pelleman recenserar Meguiars produkter

    Diskmedel torkar ut gummi.

  10. #10
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Löfgren Visa inlägg
    Diskmedel torkar ut gummi.
    Jag tror faktiskt inte på det. Diskhoproppar av gummi t.ex. håller ju en evighet. Däremot är det svårt att runda en vaxning med hjälp av nåt underschampo.
    Själ kör jag med Turtles supertvätt som jag tycker fungerar bra, främst på bilen då.

  11. #11
    V.I.B Löfgrens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    106
    Tackad: 0
    Det har du ju rätt i. Det är kanske bara en myt.

  12. #12
    Själv är jag väldigt förtjust i autoglym. Tycker dom har bra produkter..

Liknande ämnen

  1. Pelleman provkör Street Glide
    Av Pelleman i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 22:19
  2. Artikel: Nostalgiska produkter från Harley-Davidson Museum USA
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 23:14

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •