Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur fixa rätt ljud till sportster 1200 enkelt

  1. #1

    Hur fixa rätt ljud till sportster 1200 enkelt

    Tjena. Har läst massa här på forumet i försök att förstå vad jag måste göra. Har en sportster 72, 2012 modell, vill ha ett bättre ljud än fabrikstandard. Kanske Många dumma frågor, men uppskattar er hjälp eftersom jag är helt grön när det kommer till mc-motorer. Vill ha ett dovt muller, inte High pitch om ni vet vad jag menar. Vill inte lägga för mkt stålar eftersom hojjen kostat mig en del. Hela tåget är standard som det nu. Här är frågorna:

    1. Slip ons, fungerar det om man vill ha "dovt muller"
    2. Är det bara att installera eller måste/bör man köra dyno eller på annat sätt ställa om, för att inte sabba motorn?
    3. Nån som har erfarenhet med SE slip ons eller V&H Twin slash 3" http://www.vanceandhines.com/m/vtwin...t.php?pid=1394. Annat tips? Jag lutar åt V&H just nu...med quiet muffler (bor mitt i stan)
    4. Måste jag ta av dem och sätta på orginal innan kontroll av hojjen, när det väl är dags, för att bli godkänd?
    5. Borde jag köra nytt luftintag i samma veva, även om jag inte är ute efter effekt?

    Bara basic frågor, hoppas ni har tålamod
    Tack för hjälpen

  2. #2
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Så länge du bara öppnar upp på avgassidan så behöver du inte göra nåt åt bränsletillförseln, dvs skaffa en Powercommander eller Supertuner el dyligt.
    SE slip-ons hade jag på min Street Bob. Sitter även på sambons Wide Glide. Helt ok ljud. Mer åt det dova mullriga hållet.
    Ang besiktning, så byt till originaldämparna så slipper du ombesiktning. Testade besikta sambons hoj med SE slip-ons, och det sket sig... Några decibel för högt ljud.
    Senast redigerat av Bikerboy den 2013-05-14 klockan 08:30.

  3. #3

    Hur fixa rätt ljud till sportster 1200 enkelt

    Enklast lösning är slipons.
    Nästa steg är luften kompletterat med mappad racetuner.
    Det blir en ny cykel igen om du gör allt med luft o racetuner. Kostar en del men dina eu-anpassade 68hk blir ett minne blott o du får en riktigt rolig maskin. Ljudet får du på köpet

  4. #4
    Tack för er input!
    Då kommer jag skippa inställningar nu i första omgång innna jag kör de riktiga uppgraderingarna.
    Intressant att de flesta svarar detsamma, men om man frågar på HD-dealer eller V&H support så är det alltid dyno-bänk eller fuel tuner som gäller...

    Är det någon som testat V&H twin slash 3" för sporster och vet något om ljudet mot SE slipons - blir sista frågan på det här ämnet - kommer tillbaka när det är dags för air filter

  5. #5
    Lånar denna tråden lite. Tänkte plocka ut insatserna ur mina v&h slip-ons. Dom som sitter där nu är "quiet" baffles. Såg att i kartongen med orginaldämparna så ligger några andra insatser som jag misstänker är v&h orginal insattser. Tänkte se hur stor skillnad det blir med dom. Nu till frågan: Om jag byter insatser behöver jag göra nått med luft/bränsle? Har super tuner o SE luftfilter som det är nu....

  6. #6
    Äsch bara byta o testa. Skiljer max 3db mellan.

  7. #7
    Sportsterman!

    Tjena, jag har ett Supertrapp Supermegs 2-1 till salu som passar din hoj.
    Ett bättre system finns nog inte, dessutom är det ett dovare djupare ljud än de flesta system, och inte överdrivet högt.
    Du får mycket mer "high pitch" i alla typer av slip-ons.
    Suttit på en säsong, 3500:- (nypris strax över 7")

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Äsch bara byta o testa. Skiljer max 3db mellan.
    3db är dubbelt så högt....

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Äsch bara byta o testa. Skiljer max 3db mellan.
    Så jag kan glatt köra vidare då utan att mappa om?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Så jag kan glatt köra vidare då utan att mappa om?
    Frågar du en återförsäljare får du kanske det svaret.
    Men jag hade bytt o kört utan att mappa om. Viktigare att mappa om du ändrar på insugssidan om motorn eller om du har väldigt trimmat i övrigt.
    Känner du dig osäker så kolla med proffsen, probike, tassen, mek1 med flera. Eller här på forumet onatop, båging, lasse s, girlie bike user

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Så jag kan glatt köra vidare då utan att mappa om?
    Tjena. Kul att ni tar upp tråden igen. Jag valde V&H twin slash, med quiet baffles. Körde på orginal luft ett kort tag med de nya slipons - medan jag väntade på nytt luftfilter och tuning delar. Det var ok att köra så ett kort tag enligt hd-verkstan, eftersom insatsen var där och minskade luftflödet ganska mycket jämfört V&H orginalinsatsen. I min värld betyder det att när du tar ut quiet insatsen så sker det omvända och bör åtminstone mappa om. V&H kundservice svararade mig detsamma.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Sportsterman!

    Tjena, jag har ett Supertrapp Supermegs 2-1 till salu som passar din hoj.
    Ett bättre system finns nog inte, dessutom är det ett dovare djupare ljud än de flesta system, och inte överdrivet högt.
    Du får mycket mer "high pitch" i alla typer av slip-ons.
    Suttit på en säsong, 3500:- (nypris strax över 7")
    Tack - men redan kommit i mål. Vem vet - kanske byter igen framöver..?

Liknande ämnen

  1. offset drev 27mm till sportster 1200 96a
    Av sportstersoftail i forum Custom & Byggen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 20:23
  2. Delar till Sportster 1200 xl 2004
    Av Svensson 63 i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 21:47
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 23:27
  4. Tuners kit till sportster 1200 -01
    Av Tottas i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 17:58
  5. Swedish Boober till salu (Sportster 1200)
    Av Rolf Axel Scootsandbikes i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 21:34

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •