Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Mer olja

  1. #1

    Mer olja

    Alternativ till Harleys original oljor . Måste finnas både bättre och billigare.
    Förslag någon ?

  2. #2
    Spectro.. Pennzoil.. köp 12-pack o dela så får du ok pris

  3. #3
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Biltemas 20W-50
    Statoils Classic Way 20W-50
    Statoils RacingWay HP 25W-50, Syntet . Den här oljan använder jag

  4. #4
    Vad slår du i Vx-lådan resp trans ?

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    I vx-låda och trans kör jag med HD olja, Formula +

  6. #6
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Biltema och Statoil är samma olja kommer båda från Nynäs raffinaderiet i Nynäshamn. Tidigare såldes dom till och med i lika dana flaskor. Detta blev nog lite väl magstarkt för Statoil eftersom dom vill ta dubbla priset gentemot Biltema. Har kört med Biltema olja i familjens japs-hojar och det har funkat lika som "finoljor" Dom uppfyller tillverkarnas specas med flera klasser. Finns massor att läsa om biltemas oljor för den som är intresserad. Rekomenderar Dr Bikes oljeskola på sporthoj.com

  7. #7
    V.I.B Foffos avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    81
    Tackad: 0
    Jag läste nå'nstans att det gick bra med ATF-olja i transen. Mår den stakars kedjan bra av det?

  8. #8
    Blev skum på Biltemas oljor då jag såg att det fanns 20w 50 i helsyntet. Vad jag känner till är det bara dom som kan prestera fram denna produkt. Ser ut som vanlig syntet olja fast med snor dalkar i. Den hamnade i gräsklipparen för vidare utvärdering.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    är du säker ?

    hur jag än kollar har de inte 20w 50 i syntet , därimot i mineralolja

  10. #10
    Helsynt 5w 50 är den riktiga klassningen. ( mittåt ) Best nr: 36-917. Fishy stuff...

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    5w50 oljan är det inget fel på till bilen mm, borde funka bra på hojjen?? men många avråder från det utan att ha någon riktig förklaring, skillnaden mellan en 5w50 jämfört med 20w50 är att 5w50 klarar mer kyla innan den stelnar, vad är problemet med det?
    är sugen på att prova ,men fegat hittills..

  12. #12
    Varför krångla till det? Köp en bra 20/50 som e rekommenderad till hoj för 100:- litern slå i och åk
    400+ 180 filter = 580 pix. Folk kan gladeligen köpa jävla guldörnar,kromstrutar och Kurry-Yukin-skit för 5000 utan att blinka men ska snika med Biltemabatterier och spara 25 spänn litern m snikolja

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Alternativ till Harleys original oljor . Måste finnas både bättre och billigare.
    Förslag någon ?
    76 20w50

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Varför krångla till det? Köp en bra 20/50 som e rekommenderad till hoj för 100:- litern slå i och åk
    400+ 180 filter = 580 pix. Folk kan gladeligen köpa jävla guldörnar,kromstrutar och Kurry-Yukin-skit för 5000 utan att blinka men ska snika med Biltemabatterier och spara 25 spänn litern m snikolja
    Håller med dig till 100 % Man kan köpa vilken olja man vill så länge den uppfyller spec från tillverkaren av hojen, det är nog sak samma vad det än står på förpackningen, men som vanligt gäller novisen, Köp billigt=köp dyrt för man får köpa 2 ggr
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  15. #15
    Vad jag även klurar på är varför Harley menar att " om man använder annat än Harley original i motorn som på fyllnad så skall den vara diesel klassad" .
    Jag lever i förhoppningen av att tex en hyfsad olja typ Mobil 1 syntet 20w 50 duger alldeles utmärkt i spisen , ( motorn ) , Red line i vx lådan och Atf i transen. Är jag ute och cyklar, eller ?. Man vill ju att Harley skall må fint , liksom.( Ps gillar olje trådar. They can fuck you upp big time )

  16. #16
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    HD är endast intresserade av att "deras" produkter säljs, därför kan man inte se vilken spec deras olja uppfyller. Dieselspecar är CJ-4, CI-4, CH-4, CG-4, CF-2, och CF och uppfyller en olja nån av dessa normer så skall det vara OK att hälla i, Biltemas 20w-50 möter CF och jag kan tänka mig att använda den. För tillfället kör jag med Statoils 25W-50 helsyntet eftersom jag kom över 10 l till ett bra pris. Devisen
    Köp billigt=köp dyrt för man får köpa 2 ggr tycker jag inte är tillämplig när dett gäller olja.

  17. #17
    Det fungerar med Biltemas 5w-50 helsyntet.Har kört den oljan i alla "hålen".Motor trans växellåda.Kör en FXDI-04.Det är så mycket hokus pokus hyssh hyssh med oljor bara för att dom ska kunna ta bra betalt för dom.Castrol eller Harley har väl inga egna oljeraffinaderi???Dom köper ju av någon och häller över på egna flaskor,så att dom kan höja priset ett par 100%

  18. #18
    om ni nu tvunget vill ha "märkesolja" så går det att beställa ifrån Tyskland.Billigare än att köpa här hemma! http://www.mapodo.de/
    Tror dom tar 9,90 euro ifrakt och man kan beställa 10 liter.

  19. #19
    Jag har Pennzoil i min hoj köpte det hos cyckle supply i norrk vet inte om jag köpte 4 eller 5 liter + filter 380:- tror jag det var ( är inte säker på priset men vem brysig ) om 300-500:- när hojen kostar mer en 100k

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av hayabusa Visa inlägg
    Det fungerar med Biltemas 5w-50 helsyntet.Har kört den oljan i alla "hålen".Motor trans växellåda.Kör en FXDI-04.Det är så mycket hokus pokus hyssh hyssh med oljor bara för att dom ska kunna ta bra betalt för dom.Castrol eller Harley har väl inga egna oljeraffinaderi???Dom köper ju av någon och häller över på egna flaskor,så att dom kan höja priset ett par 100%
    (Liten snabb oljeinfo!)
    * Biltemas 5w-50 helsyntet funkar nog att hälla i motorn utan bekymmer!

    * I transen orsakar den i huvudsak bara kopplingsslir pga tillsatserna för friktionsmodifiering = inga större bekymmer!
    Bara effektförlust och kopplingsbyte om inte "sliret" upptäcks i tid!!

    * I växellådan gör den störst skada ganska omgående, då den inte skyddar ytorna på dreven som en olja med GL-tillsatser gör.
    Den "mals ner" och tappar i stort sett det mesta av sina skyddande och smörjande egenskaper!
    Men byter man bara oljan i lådan tillräckligt ofta, så kan det förmodligen fungera ett tag!!!
    Bygger*Renoverar*Servar

  21. Följande användare tackar Nicco... för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2016-06-20)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 19:57
  2. Olja
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 14:13
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 13:58

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •