Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ultima 3.35" Beltdrive problem - Kopplingen "drar" trots frikoppling..

  1. #1
    PannaShovel
    Guest

    Ultima 3.35" Beltdrive problem - Kopplingen "drar" trots frikoppling..

    Har en Ultima Dragrace beltdrive med torrkoppling som inte vill frikoppla ordentligt. Det är med andra ord näst intill omöjligt att byta växlar vid rödljus.
    Någon som känner igen problemet och har en lösning? Ultimaskräpet är farligt nära papperskorgen..

  2. #2
    Vad har du för kopplingavajer? Kinesvajrarna sviktar som fan vilket ger mindre slag på kopplingsstången= kopplar inte ur ordentligt. Eller har du hydraulisk ?

  3. #3
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Skulle nog rekommendera dig att kolla så att inget fastnat mellan lamellerna så de griper tag i varandra.
    Så av med lamellerna och gör rent och inspektera.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    insidan av belt hjulet har splines som lätt blir som en "såg" av lamellerna så dom inte glider o frikopplar så bra., ta isär o inspektera
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Har det fungerat tidigare?

    Jag har en BDL so är lite trälig. Nu byter jag pinnarna som blivit lite taggiga och så byter jag lamellerna och drivskivorna samtidigt. Sedan hoppas jag allt blir bra.

  6. #6
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Har du tvättat hojen ? eller har den varit så länge , om du inte har tvättat hojen testa att justera kopplingsstången samt vajer står instruktioner på Ultimas hemsida . Slaget bör räcka även om vajern sviktar lite åkte själv med muller power clutch ändå var det inga problem med slaget .Jag tyckte hela den beltdriven och kopplingen var helt kass rena leksakerna hjälper inget annat så får du väl riva och kolla om det hänt något

  7. #7
    PannaShovel
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    insidan av belt hjulet har splines som lätt blir som en "såg" av lamellerna så dom inte glider o frikopplar så bra., ta isär o inspektera
    Kopplingskorgen ser mycket riktigt ut som en "såg" i spåren där lamellerna skall löpa. Man kan ju undra vad det är för skitmaterial de har ljutit belthjulen i..
    Finns ju inget bra sätt att fixa till detta så det är väl bara att skrota eländet och köpa en BDL.

    Tack för era svar med tips..

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Misstänkte detta, jag har en bandit koppling till min dragracing hoj där splinsen ribborna eller vad man skall kalla dom för är utbytbara i stål....Ultimas är rena skiten tyvärr...
    Citat Ursprungligen postat av PannaShovel Visa inlägg
    Kopplingskorgen ser mycket riktigt ut som en "såg" i spåren där lamellerna skall löpa. Man kan ju undra vad det är för skitmaterial de har ljutit belthjulen i..
    Finns ju inget bra sätt att fixa till detta så det är väl bara att skrota eländet och köpa en BDL.

    Tack för era svar med tips..
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Ursäkta om det är lite OT när jag surrar om BDL när ni pratar om Ultima-koppling.

    Jag kan ju på BDL-kopplingen byta pinnarna som blivit taggiga och allt blir förhoppningsvis bra. Nu skall jag montera ihop allt igen och det är ju väldigt enkelt MEN..

    Detta har jag frågat om förut utan att få svar. Jag har även mailat BDL utan att fått svar.
    Av någon anldedning så säger BDL att man skall använda röd låsvätska på navet.

    http://www.youtube.com/watch?v=2qfKMSSt_vg

    Det gör man ju trots samma konstruktionslösning inte på originalgrejjorna. Men den stora frågan är ju, hur demonterar man det om man använt låsvätskan? Navet måste ju sitta satan på växellådans huvudaxel?

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Låter helt absurt för mig att ha låsvätska där när jag är van att använda grafitfett som Bandit också skickar med en liten burk till sin kopplingar, enbart låsvätska på muttern, där i mot har jag alltid låsvätska på främre belthjulets splins, har en jätte kraftig avdragare när den skall av. skulle inte fungera att använda den på kopplingen då det är inne trumman som avdragarn skulle kopplas på i så fall om den sitter apa, finns ju trix för det mesta men jag hade hoppat låsvätskan där om du frågar mig stroker49
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ursäkta om det är lite OT när jag surrar om BDL när ni pratar om Ultima-koppling.

    Jag kan ju på BDL-kopplingen byta pinnarna som blivit taggiga och allt blir förhoppningsvis bra. Nu skall jag montera ihop allt igen och det är ju väldigt enkelt MEN..

    Detta har jag frågat om förut utan att få svar. Jag har även mailat BDL utan att fått svar.
    Av någon anldedning så säger BDL att man skall använda röd låsvätska på navet.

    http://www.youtube.com/watch?v=2qfKMSSt_vg

    Det gör man ju trots samma konstruktionslösning inte på originalgrejjorna. Men den stora frågan är ju, hur demonterar man det om man använt låsvätskan? Navet måste ju sitta satan på växellådans huvudaxel?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    # Lasse.S: Du har rätt. Nu har jag sovit på saken. Det blir samma beslut som häromåret när jag smackade ihop kopplingen sist. Ingen låsvätska, ev. grafitfett eller annan gucka.
    Mitt beslut baseras på följande:
    1. Rent tekniskt är det galet att använda låsvätska på splines generellt.
    2. Det kommer att bli galet svårt och riskabelt att demontera.
    3. HD har samma tekniska lösning och föreskriver inte låsvätska.
    4. Låsvätska på muttrarna fram och bak, yes!

    Jag tror att BDL föreskriver låsvätska på splinesen av samma anledning som många kläder har tvåttråd 30grader, för att skydda tillverkaren mot alla reklamationer.
    Jag har förstört splinsen på ett främre belthjul på min andra hojj härom året men allt beror på om man drar muttern rätt så att det inte sätter igång att glappa.
    Jag har hyfsat höga tankar om BDL, men här är de ute och cyklar!

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Gött
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    # Lasse.S: Du har rätt. Nu har jag sovit på saken. Det blir samma beslut som häromåret när jag smackade ihop kopplingen sist. Ingen låsvätska, ev. grafitfett eller annan gucka.
    Mitt beslut baseras på följande:
    1. Rent tekniskt är det galet att använda låsvätska på splines generellt.
    2. Det kommer att bli galet svårt och riskabelt att demontera.
    3. HD har samma tekniska lösning och föreskriver inte låsvätska.
    4. Låsvätska på muttrarna fram och bak, yes!

    Jag tror att BDL föreskriver låsvätska på splinesen av samma anledning som många kläder har tvåttråd 30grader, för att skydda tillverkaren mot alla reklamationer.
    Jag har förstört splinsen på ett främre belthjul på min andra hojj härom året men allt beror på om man drar muttern rätt så att det inte sätter igång att glappa.
    Jag har hyfsat höga tankar om BDL, men här är de ute och cyklar!
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Nu fick jag faktiskt svar från BDL!
    Deras svar med förklaring är i sin helhet här nedan:
    "Hey Gunner, see attached file / picture, Scott"

    Dessutom bifogade de då en bild. Men den är på över 4 MB så den fixar jag inte att lägga upp här (kan man göra den mindre?).
    Bilden visar bara att man använder en större avdragare. Jag tror det blir ett svåårt jobb ändå då man inte kan värma tillräckligt utan att förstöra något för att få den starka låsvätskan att släppa.

  14. #14
    Jag svarade dem att jag inte tror på dem.
    Nu fick jag svar igen med några bilder på när de använder avdragaren. Men bilderna är för stora också de för att posta här.
    SÅ här skrev de:
    "Hey Gunner, I am not lying to you! No heat is needed, see attached picture, I use this puller all of the time on our R&D bikes, no heat just a puller, then I clean the splines of the hub and mainshaft with a small pick tool and wire brush removing all of the old red loctite, every time I try a new product or different belt I must do this, never needed heat, “Trust Me” Scott"

    Jaha, man får väl kanske tro på dem. Men jag har kört min hojj en del utan att det blivit problem utan Loctite och HD har exakt samma konstruktion och föreskriver ingen Loctite. Så vi får se om något år när allt åker isär igen hur det åker ihop.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ring o prata med Charley karling han är alltid väldig trevlig o hjälpsam om hur du skall göra, på min race hoj och bandit koppling så rekommenderade han mig att använda lagerlåsning på främre bälthjulets splines och grafitfett på bakre samma som Bandit säger, mer kunskap och erfarenhet än vad den gubben har är svårt att uppnå så jag skulle aldrig inte lita på hans råd.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. ULTIMA 127" bytes
    Av Broder Dalton i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 11:02
  2. Problem med att få fram "komplett webbplats" på mobilen?
    Av Sanniz i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 02:58
  3. Artikel: SpringerSportster, 23" "Da Hui" - Shaw
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 14:26
  4. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57
  5. Ändra färgerna under "Min profil"
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 18:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •