Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: fäste för fotpinne

  1. #1
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    fäste för fotpinne

    Jag var ute på premiärturen för i år igår och det var underbart tills jag skulle köra till garaget igen och körde omkull ett par hundra meter från garaget.
    Framhjulet låste sig och jag gick omkull, tror det kan bero på att jag bytt till raceolja i gaffeln.

    Som tur var så fick jag bara ett skrapsår på underarmen och hojen klarade sig relativt bra, lite repor på transkåpan och så gick fästet till fotpinnen av så jag fick lägga i neutralen med handen och rulla den till garaget.

    Är det någon som har ett fäste till framflyttade fotpinnar till en sportster -07 eller vet vart jag kan hitta det? Känns ju dyrt att köpa ett nytt framflyttkit när det bara är delen mellan fotpinnen och ramen jag behöver.

  2. #2

    fäste för fotpinne

    Skönt du klarade dig. Men vad menar du med raceolja o framhjulslåsning? Var det gropigt o hjulet studsade upp samtidigt som du bromsade? För tröga fjädrar gentemot oljan?

  3. #3

  4. #4
    Fästet går väl att svetsa ?. Skrapsår läker fort

  5. #5
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Menar att framhjulet låser lättare om gaffeln är för stum, så länge gaffeln niger så krävs det mer för att hjulet ska låsa sig men har man för tjock olja i gaffeln så blir det ju som att den bottnar direkt och hjulet låses lättare.

    Jag tror inte att det går att svetsa i det där skitmaterialet, vet inte vad det är för material men det är inte stål iaf, kan tänka mig att det är någon typ av blandning av olika material.

  6. #6

    fäste för fotpinne

    Ja du. Jag är ingen expert men med tjockare olja borde den väl bli svårare att bottna med.

    Tycker det låter som du köpt nå tunn raceolja som ska klara lång påfrestning men inte klarar gentemot fjädrarna du har. Raceoljan har jag fått för mig ska kombineras med linjära racefjädrar.

    Fel kombination så får du väl faktiskt just det felet som du har nu att den bottnar för oljan är för tunn ihop med för klena fjädrar så du får för lite returfjödring. Därav hinner inte gaffeln med att hålla hjulet på backen med tillräckligt tryck. Du borde fråga lasse s här på forumet, han har pysslat en hel del med väghållning både för rakt fram o broms med kurvor etc. Låter ju lite farligt som du har det nu. Lycka till

  7. #7
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Det är harleys extra heavy duty i kombination med progressiva fjädrar.
    Det jag menar är att gaffeln har blivit för stum så den får samma effekt som när den bottnar fast den inte gör det.

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Att du bromsade på dig o välte har jag svårt att tro att det finns ett samband med oljan men generellt är det så att en hårdare fjäder behöver en tjockare olja o tvärt om, det svåra är att hitta balansgången, gafflar med justering kan reglera förspänningen på fjädern och ventiler som oljan passerar som gör lättare eller trögare alltså samma jobb som den olika densiteter på oljan som du laborerat med.

    Lätt fjäder= tunn olja
    Hård fjäder= tjock olja
    Gör man tvärt om blir en lätt fjäder med för tjockolja väldigt seg tillbaka på returen och en hård fjäder med för tunn olja väldigt "studsig"
    Det svåra är att hitta medelvägen men med lite laborerande går det och beror också lite på körsätt.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-04-08 klockan 09:59.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9

    fäste för fotpinne

    Bra svar lasse. Tack
    Hoppas 883r hittar något bra läge så det känns bra. Heavy duty anspelar inte på racing utan mängden vikt den ska jobba med. Så är du för lätt så kanske det blir fel.jg stoppade i heavy duty i samband med progressiva fjädrar och sänkning. Men anar att jag måste välja standardolja eller öka längden på sänkdistanserna så det blir mer tryck på fjädrarna.

  10. #10
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Det låter ju vettigt det ni säger, det var en annan person som förklarade för mig om varför han trodde att låsningen kunde ha att göra med den nya oljan och han förklarade på ett bättre sätt än jag kan göra för er så det är möjligt att vi pratar om samma sak fast förklarar på olika sätt, inte så ovanligt fenomen på internetforum.

    En lite lustig anekdot, jag garvade åt att det stod på flaskan att oljan enbart var avsedd för bankörning och var förbjuden att köra med på gatan, och det första som händer är att jag kör omkull efter jag bytt olja.

    Jag har hört om folk som blandat 50/50 med standardoljan, är det något att rekommendera eller blir det skit och pannkaka utav allt ihop då?
    Eller är det bättre att skicka all olja och köpa ny tunnare?

Liknande ämnen

  1. Höger fotpinne
    Av oggy69 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 22:00
  2. Höger ramstump med fotpinne till vrod.
    Av Hallander i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 07:24
  3. Fjäder + kula till framflyttad fotpinne
    Av LaDaille i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 12:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •