Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Regbesiktning vid trimning?

  1. #1
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Regbesiktning vid trimning?

    "måste" man regbesikta, om man tex konvertera en 2000 softail från 1450->1550 ?

    Finns det några intyg från HD om maxeffekt, eller är det effektökning med 20% och vridökning med 10% som gäller(SFRO) som gräns.

    /J

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Effekt ökningen märker du enbart när du varvar ur motorn helt, vrid ökningen på 10% kan du möjligen uppleva som att hojen "går bra" vid en kort provtur....med andra ord varför säga något, ingen kommer att märka skillnad.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Nej ,,, låtsas som ingenting och kör igenom,,, Risken att en besiktningsman skulle se/ märka en 1550 konvertering är noll

  4. #4
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Hade diskussion på jobbet om alla 4takts snöskotrar som folk sätter turbo på.
    Det finns till och med märken/återförsäljare som monterar på turbo på nya maskiner men dom har inte regbesiktat maskinerna.
    På tex Yamaha så syns det på långt håll att det sitter en turbo monterad, Polisen har fått upp ögonen för detta. med mindre roliga följder.

    Nä inte fan har jag tänkt regbesikta. Har redan besiktat ett par ggr med 1550.
    Blev bara lite nyfiken på vad som gäller. Eller om nån har koll.

    /J

  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Ja,undrar om besiktningsgubben reagerar på att det står S&S på cyllarna på en TC?
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska..
    Trägen vinner!

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska..
    Ja,det är ju den biten då....
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska..
    När min gamla Sportster blev stulen som var kraftigt trimmad från 883 till 1440 med mer en dubbla effekten mot original höll jag tyst om det till försäkringsbolaget då jag själv har den typen av jobb vet jag att finns det en möjlighet att göra ett avslag i ett ärende gör man oftast det även om det inte är en regel.
    Har man försäkrat en 883a och betalar premie för den och i själva verket har en 1440 med dubbla effekten är det försäkrings bedrägeri men ett trim på 100 cc och en måttlig effekthöjning som inte går bedöma mer än på en bromsbänk är som jag ser det inga som helst problem oavsett vad det står för fabrikat på cyllarna.
    Och till största frågan, hur skulle en besiktnings man upptäcka detta utan att bänkköra eller demontera topparna för kontrollmätning, nä den chansen är obefintlig som jag ser det.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Ändrat decibelkrav vid regbesiktning?
    Av Mattias Y i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •