Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dagens ilandsproblem..... hz?

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Dagens ilandsproblem..... hz?

    Jag trodde jag förstod det här med hz och varför det ser ut som om hjul står stilla när de kommer upp i en viss hastighet på film men blev lite undrande nu.
    Jag såg en video där en bil kör sidanom och där snurrade hjulbultarna på ena hållet och ekrarna på andra hållet(såg ut så ja.)
    Sen vid hastighetsökning så bytade båda riktning....
    Framhjulets ekrar rörde sig sakta vid ett tillfälle medans bakhjulets ekrar stod stilla(ff visuellt)
    Det är samma diameter på fram o bakhjul så det kan inte vara orsaken.
    Om vi säger att diametern på hjulet inverkar på hur tex ekrarna roterar, kan man då, om man vet fälgens diameter säga i vilken hastighet bilen kör?
    Någon som kan förklara sånt här?
    Vad har man för hz på ett ledbaklyse eller på en hoj överhuvudtaget?
    Kan det variera eftersom det ibland blinkar på video medan det ibland står stilla?? (samma videsnutt)

    Nu ska jag ut i garaget o fixa lite
    Behöver sortera och organisera upp verktyg o delar känns det som.
    Har bland annat en låda med blandade skruvar och muttrar i både mm och tum och dessutom både unc och unf i en jävla röra.
    Kanske blir en tur till nån affär o köpa plastlådor till varje sort?
    mm
    Ha en fortsatt bra söndag vänner
    Lars

  2. #2
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    ....vet inte svaret .. men har också mycket att reda ut i mitt garage kanske ta tag i det i den kommande veckan, och har det bra själv

  3. #3
    Har att göra med att vi har 50Hz i vägguttaget, vet iofs inte hur det är med Plasma LED TFT och sånt, fast dom går ju på 50 Hz dom med

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    På hojen har du väl ändå 12v likspänning.... Ingen Hz alls alltså

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Är väl egentligen stroboscope effekten Du menar- ser, syns klart på film som normalt visas med 24 bild/ sek
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stroboscopic_effect

    Ha de / Mrl

  6. #6
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    24 bilder pr.sec er bare en del av forklaringen.. Dette finnes det ingen forklaring på.. bare teorier..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av mrl2 Visa inlägg
    Är väl egentligen stroboscope effekten Du menar- ser, syns klart på film som normalt visas med 24 bild/ sek
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stroboscopic_effect

    Ha de / Mrl
    Men om man läser där så ska ett hjul se ut att rotera framåt eller bakåt vid given frekvens.
    på klippet jag såg roterar hjulmuttrarna och ekrarna inte likadant vid alla hastigheter....

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Alunda Visa inlägg
    På hojen har du väl ändå 12v likspänning.... Ingen Hz alls alltså
    Ahhh va dum jag e.
    Varför blinkar då led ljus ibland på vissa videoklipp???

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Men om man läser där så ska ett hjul se ut att rotera framåt eller bakåt vid given frekvens.
    på klippet jag såg roterar hjulmuttrarna och ekrarna inte likadant vid alla hastigheter....

    - - - Uppdaterad - - -


    Ahhh va dum jag e.
    Varför blinkar då led ljus ibland på vissa videoklipp???
    Tror att det kan ha med antalet att göra, typ fem hjulbultar men tio ekrar.

  9. #9
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Men om man läser där så ska ett hjul se ut att rotera framåt eller bakåt vid given frekvens.
    på klippet jag såg roterar hjulmuttrarna och ekrarna inte likadant vid alla hastigheter....
    Det beror nog på att Ekrarna hinner en längre sträcka än hjulbultarna mellan varje bild.
    Sen funkar ju ögat på samma sätt som en filmkamera. Exempelvis så blinkar ju ljuset inomhus i 50Hz (50ggr/sekund). å det ser vi inte.
    Så samma fenomen som du ser på filmen kan du uppleva IRL.


    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Ahhh va dum jag e.
    Varför blinkar då led ljus ibland på vissa videoklipp???



    Det här beror på att den magiska röken finns kvar i elektroniken... om man släpper ut den så slutar det funka.
    Magiska röken som kommer ut om man tex kortsluter nått typ batteriet..
    Senast redigerat av Raven den 2013-03-25 klockan 20:49.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Men om man läser där så ska ett hjul se ut att rotera framåt eller bakåt vid given frekvens.
    på klippet jag såg roterar hjulmuttrarna och ekrarna inte likadant vid alla hastigheter....
    Anta att hjulet rör sig framåt ungefär lika mycket som det är avstånd mellan ekrarna, då ser det ut som det snurrar bakåt vid hastighetsminskning och framåt vid ökning, eftersom ögat bara kan registrera ett visst antal bilder i sekunden. Skulle ju kunna vara så med muttrarna att dom har ett annat avstånd mellan sig för att stämma med riktningen för ekrarna....alltså att ekrarna kanske rör sig bakåt medan muttrarna rör sig framåt...eller nåt...fan, nu fick jag ont i hjärnan! Får lägga mig ner liten stund...

  11. #11

    ?

    Hej och hå med farbror frej.
    Kan det vara vintersjukan som inte vill ge sej.

  12. #12
    Vad gäller ekrar vs hjulbultar så är det som det redan sagts att det inte är samma antal, de är inte lika fördelade över hela varvet, som ger den effekten.
    En femekrad, fembultad fälg ska förhoppningsvis inte ge det intrycket.... (finns säkert fler variationer än 5-5 som också ser ut att snurra lika)

    Vad gäller dioder så är det inte säkert att det är konstant ljus bara för att det är likström i elsystemet.
    Genom att pulsbreddsmodulera (i praktiken blinka snabbare än ögat kan detektera) så kan man både reglera ljusstyrkan och begränsa ström-förbrukningen på en diod.
    Vilket förmodligen är rätt vanligt förekommande i många diod-lampor. Särskilt ett baklyse där man kanske vill ha starkare sken vid bromsljus t.ex. (om det är samma dioder för både bakljus och bromsljus)

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7


Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 23:10
  2. Ny knapp! Lättare att se nya och dagens inlägg!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 19:15
  3. Dagens David Mann
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-12-17, 18:40
  4. Svar: 67
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 12:45
  5. Dagens hojbilder....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 21:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •