Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sänka Nightster endast bak?

  1. #1

    Sänka Nightster endast bak?

    Hur blir köregenskaperna om man sänker en Sportster Nightster endast bak?

    Vilken sänkningssats ska man ha? Har tittat lite också på stelbenssatser 10".
    Hur jävligt är det att köra en stelben och vad händer med köregenskaperna?

  2. #2
    V.I.B Nightsters avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    188
    Tackad: 0
    Köp ett par 11" dämpare och skruva på istället, kan glädja dig med att säga att det känns ganska stumt det med.. Körde i en grop i lördags på väg till Örebro och har fortfarande ont i nacken efter det...
    11" är det lägsta som man rekommenderar på en Nightster..

  3. #3
    Ja, 11" är bra (progressiva) Jag personligen tycker det kvittar om du sänker fram eller inte i samband med bak. Det är inte Moto-GP cykel= Väghållningen är kass på H-D.

    Men för utseendet, sänk överallt. Upplever du fronten svampig, kör i Progresives eller Burlys(samma bolag) Drop-In kit fram, billigt och enkelt samt styvar opp fronten.

    Stelbensstag har jag kört mycket på Sportster Gillar jag, man får dock vara vaken på bulor i vägen...känns bra i ryggen i igenom en håla. Men väghållningen blev faktiskt inte så kass som man tror. Prova!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Har 12"på min oså har jag styvat fram 30mm hylsor gillar inte orginal gunget!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ja, 11" är bra (progressiva) Jag personligen tycker det kvittar om du sänker fram eller inte i samband med bak. Det är inte Moto-GP cykel= Väghållningen är kass på H-D.

    Men för utseendet, sänk överallt. Upplever du fronten svampig, kör i Progresives eller Burlys(samma bolag) Drop-In kit fram, billigt och enkelt samt styvar opp fronten.

    Stelbensstag har jag kört mycket på Sportster Gillar jag, man får dock vara vaken på bulor i vägen...känns bra i ryggen i igenom en håla. Men väghållningen blev faktiskt inte så kass som man tror. Prova!
    Citat Ursprungligen postat av emil.lofkvist Visa inlägg
    Hur blir köregenskaperna om man sänker en Sportster Nightster endast bak?

    Vilken sänkningssats ska man ha? Har tittat lite också på stelbenssatser 10".
    Hur jävligt är det att köra en stelben och vad händer med köregenskaperna?
    Sänk på. Det blir snyggt som tusan! Men stenhårt o obekvämt. Ingen skillnad på stelben o progressiva. Men du har väl fjädrad sadel hur som helst. Som nämnts innan så är väghållningen fortsatt KASS hehe.

  6. #6
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Syftet med att ändra saker på hojen bör för förbättringar inte gör saken värre..Progressiv gör faktiskt en progressiv fjäder kit för framgafflar som inte är kortare .. det är en progressiv fjäder som tar upp ojämnheter i vägen ganska bra,om och när du bromsar hårt förhindrar på så sätt att hojen dyk ner i asfalten som originalen göra .. eftersom de är vanligt fjädrar..Kolla upp*progressive wound springs* på nätet,det innebär inte bara hårt.Jag hade dem i framgaffeln på min XL1200R och det förbättrade det mycket...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Syftet med att ändra saker på hojen bör för förbättringar inte gör saken värre..Progressiv gör faktiskt en progressiv fjäder kit för framgafflar som inte är kortare .. det är en progressiv fjäder som tar upp ojämnheter i vägen ganska bra,om och när du bromsar hårt förhindrar på så sätt att hojen dyk ner i asfalten som originalen göra .. eftersom de är vanligt fjädrar..Kolla upp*progressive wound springs* på nätet,det innebär inte bara hårt.Jag hade dem i framgaffeln på min XL1200R och det förbättrade det mycket...
    Mitt svar avsedde sänkning bak. Sedan klart kul om om en ändring blir bekvämare men ibland vill man ju åt ett visst utseende osv. Vill man vara fin får man lida pin.....

Liknande ämnen

  1. Sidomonterad regskylt, Nightster -08?
    Av emil.lofkvist i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 18:04
  2. Nightster smoking!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 20:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:02
  4. XL1200N Nightster, ryckig gång?
    Av cryingazur i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 20:49

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •