Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 133 av 133

Ämne: Stötstänger+ hydrauliska lyftare+"släpskor"

  1. #121
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Torringtonlagren har högre bärighet än INA-lagren men att INA lagren skulle var skräp är väl att ta i. Varför byta om det inte är nåt fel på INA-lagren. Din motor har väl original kam och fjädrar och då duger INA gott.
    Jaså, är det så?! Det vore för väl. Så det var bara de yttre kamlagren som var så dåliga så att det var katastrofalt? Ja, jag har origianlkammar och fjädrar. I så fall nöjjer jag mig med att byta sträckarklotsarna.

    Som jag förstår det så bytte HD det dåliga yttre kamlagret (det bakre) efter några års produktion av TC, vilket år?
    Men de inre Ina-lagren, är de kvar ännu i original?

  2. #122
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jaså, är det så?! Det vore för väl. Så det var bara de yttre kamlagren som var så dåliga så att det var katastrofalt? Ja, jag har origianlkammar och fjädrar. I så fall nöjjer jag mig med att byta sträckarklotsarna.

    Som jag förstår det så bytte HD det dåliga yttre kamlagret (det bakre) efter några års produktion av TC, vilket år?
    Men de inre Ina-lagren, är de kvar ännu i original?
    Tror HD bytte lagren från år 2001, men jag kan ha fel. Hur långt har du kört med motorn? Den frågan kanske hellre ska avgöra om du ska byta de inre lagren till Torrington, för om du byter till Torrington får du en större bärighet på kamaxeländen. Och har du ändå kamplattan urtagen från motorn, varför inte byta, det känns om inte annat bättre, och något större ingrepp/arbetsbörda är det inte.

  3. #123
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Jag har en -02:a och där satt det INA original och utan att veta så tror jag nog att det är INA som är original än idag. Inre lagren har inte vållat några problem vad jag vet.
    Beträffande byte från kullager till rull så gjordes det nån gång 2000.

  4. #124
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Jag har en -02:a och där satt det INA original och utan att veta så tror jag nog att det är INA som är original än idag. Inre lagren har inte vållat några problem vad jag vet.
    Beträffande byte från kullager till rull så gjordes det nån gång 2000.
    I BL-katalgen ser det ut som kittet med yttre kamlager fortfarande är två kullager? Jag hittar inga Torringtonlager i BL-katalgoen, men de kan man ju köpa billigare från annat håll i vilket fall.

    Byta inre eller inte, det är frågan. TVÅ Torrigton lager kan man få för USD 13,99 så det känns lite dumsnålt att inte byta nu när man har allt isär. Men så är det detta med verktyg, frakt och moms.

    På vissa youtube ser det ut som man enkelt kan ta lös kammarna från kamplattan bara med händerna. Men på vissa visar de att kammarna pressas in i lagren, har jag missat något?

  5. #125
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Jag köpte mina verktyg på E-bay, Georges Garage. Kolla om det inte finns nåt "universal" på Biltema som man kan dra ur nållagren med. Att pressa i de nya borde gå med nåt slags dorn, det viktiga är att pressa i "rakt".
    Det skall var ett rull och ett kullager när man har kamkedja. Vid drevdrivna kammar räcker det med två kullager, undrar om inte BL's bild är på ett sånt kit.
    När jag bytte till trimkammar vill jag minnas att kammar och lager "trillade" ur kamplattan men senast när jag konverterade till hydraul spännare var jag tvungen att pressa ur dom, men det gick bra med pelarborren, några hylsor och regelbitar som mothåll. Press eller ej beror nog på respektive lagers måttolerans. Yttre kullagret är ett 6004 C3 och kan väl köpas varsomhelst, Värre är det med rullagret, jag har inte lyckats med att hitta något motsvarande standard lager utan där är man nog utlämnad till HD's original.

  6. #126
    Idag har jag i alla fall gjort några verktyg.


    Först provade jag med magneter från Biltema, smältlimstavar limmades ihop. Blev inte bra, magneterna är för klena.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0185.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	22,5 KB 
Id:	13868


    Så då köpte jag några starka på Clas Ohlson, det blev kanon. Två sådana håller lyftarna uppe.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0187.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	13869

    En 23mm hylsa från Biltema är billig och blir ett bra verktyg för att vrida ut kedjespännarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0191.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	13870

  7. #127
    Den här snubben är klurig och har gjort ett smart verktyg för att ta bort den innre kamkedjespännaren utan att ta bort kammarna. Det är ju litet jobb med verktyget ändå förstås.

    http://www.youtube.com/watch?v=XLzXzsBJCR0


    Nu förstår jag varför man ibland måste pressa ur kammarna och ibland inte. Efter 2006 har man inga yttre kamlager alls, utan kammen är glidlagrad direkt i kamplattan och trycksmord med olja. Mycket bra. Så är det inte på min 2004 :-(

    Någon som vet varför och hur Dyna avviker i konstruktion?
    Senast redigerat av stroker49 den 2014-01-12 klockan 17:44.

  8. #128
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Klurigt verktyg må jag säga

  9. #129
    En gentleman här på forat kunde eventuellet låna ut verktyg till mig för att hantera de innre kamlagren. Vi hade en mycket trevlig pratstund men att skicka verktyg fram och tobacco kostar flera hundra så jag har nu beställt verktyg från http://www.mbsmfg.com/

    Nu skall jag bara klura ut hur jag skall pressa/slå ut kammarna ur kamplattan. Några tips?

  10. #130
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Stroket49: Samma firma du köpte verktygen till de inre lagren har verktyget för lagren i kamplattan (TC 88). Har själv handlat allt kplt av dem tidigare. Bra pris (99 USD) och prima kvalitet.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2014-01-15 klockan 09:05.

  11. #131
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    En gentleman här på forat kunde eventuellet låna ut verktyg till mig för att hantera de innre kamlagren. Vi hade en mycket trevlig pratstund men att skicka verktyg fram och tobacco kostar flera hundra så jag har nu beställt verktyg från http://www.mbsmfg.com/

    Nu skall jag bara klura ut hur jag skall pressa/slå ut kammarna ur kamplattan. Några tips?
    Att slå ur kammarna ur kamplattan känns väl inte som en bra ide. Nu är det ju så att lagren som är ipressade i plattan inte sitter så där tokhårt som man tror, jag har tillverkat en press av 2"x4" hyvlat furu, den är uppbyggd precis som en press i metallutförande, till den använder jag en 5-tons pelardomkraft. Till en början var jag skeptisk till om den skulle hålla ihop när jag pressade ur kammarna och lagren, men det var inga som helst problem, jag har faktiskt använt min "träpress" för att pressa i hjullager i ett nav till en bil, och det fungerade det med.
    Jag tycker inte om att behöva köpa dyra verktyg som jag kanske behöver använda ett par gånger unde en hel livstid, och virket hade jag hemma så det var ett enkelt val.

  12. #132
    Men om man skall pressa ur kammarna och att lagren följer med ut, då måste man ta loss de fyra pytteskruvarna och det stora plåtbleck som håller lagren på kamplattans insida?
    Den bakre kammen som sitter i ett rullager sitter hur löst som helst, det går också att vicka den kammen lite upp och ner. Den främre kammen som sitter i kullagret sitter däremot fast i lagret och lagret sitter fast i kamplattan.

  13. #133
    Precis, du måste alltså lossa plåtblecket (bearing retainer plate) för att kunna pressa ur kammarna/lagren. Du ska pressa på/ur den främre kammen, och då följer samtidigt den bakre kammen med automatiskt.
    På den bakre kammen ska man helst byta till en ny "bussning och brickan plus O-ringen", när man tar bort allt detta ser man ett spår där O-ringen ska sitta, "brickan" ligger sedan på O-ringen, var försiktig när du sätter dit O-ringen, går den sönder måste du köpa ett helt nytt kit med bussning+bricka+O-ring, det jag har valt att kalla bussning (som är påpressad på kammens ände) tas enklast bort med en avdragare med tunna skänklar, att pressa på den nya "bussningen" är inte särskilt svårt, det är inte någon nämnvärd presspassning direkt, men se till att O-ringen plus brickan sitter som den ska innan du börjar att pressa på bussningen, resten av jobbet är enkelt.
    Om du undrar över något kan du väl höra av dig
    Senast redigerat av vägkung den 2014-01-16 klockan 17:23.

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 17:23
  2. Artikel: SpringerSportster, 23" "Da Hui" - Shaw
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 14:26
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 22:27
  4. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57
  5. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •