Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 133

Ämne: Stötstänger+ hydrauliska lyftare+"släpskor"

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Är det någon som vet lagerbeteckningarna/lagernummren (alltså inte HD:s P/N) på bakre (rullager) och främre (Kullager) som pressas in i kamplattan? Och är det lika lager för original-kamplattan som till Screamin Eagle kamplattan?
    Inre nållagren är väl Torrington B-146,rätt?
    Torrington B148 på TC88 och B168 på TC96

  2. #42
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Kullagret är 6004 C3, C3 innebär att det är lite större radialspel än standard och måtten är d=20 D=42 B=12. Rullagret vet jag inte men det närmaste man kommer i Momentums katalog är NJ 2004EV/C3 men det är 14 mm brett och det funkar inte. Jag läste på nåt amerikanskt forum att just rullagret var svårt för att inte säga omöjligt att hitta på den fria marknaden. Jag mätte mitt avlagda rullager och det har 12 mm bredd.
    Senast redigerat av TCKalle den 2013-03-25 klockan 18:38.

  3. #43
    OK, jag får helt enkelt dra ett mail till polarn i USA så får han kolla vad slutnotan hamnar på för de bägge lagren, får väl bli originalprylar helt enkelt.

    Torrington B148 till TC88? Och jag som hade för mig att jag vid renoveringen av skuret bakre kamlager använde Torrington B146 (inre nållagren), visserligen är det rätt länge sedan jag fixade det, men jag är ganska säker på att nållagren hette B146, jag har i vart fall det uppskrivet i verkstadshandboken jag använde när jag rev motorn. Men kanske B148 är en uppgradering?

    Jag var ut i verstaden igår och kollade över vad som fanns kvar efter reparationen. Alla verktyg för kamplattebytet (i och urpressning av nållagren t.ex) fanns kvar, jag hittade en jävla massa packningar och o-ringar, shimsen för kamdreven fanns kvar (påsen är oöppnad). Det enda som inte finns nu är ventilkåpspackningarna, får väl köpa dessa av någon lokal nasare.

  4. #44
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Dom tar rätt rejält betalt för lagren på ProBike, 713:- för bägge om jag minns rätt. Kullagret går att få för ca 70:- hos en normal butik men rullagret är nog värt att handla från staterna om man kan.

  5. #45
    Polarn har inte svarat än, men jag återkommer med prisuppgift.
    Har du någon aning om de inre nållagren, det förekommer olika uppfattningar i hurvida nållagren heter B148 eller B146, och vad i består skillnaden i de två lagren?

  6. #46

  7. #47
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Polarn har inte svarat än, men jag återkommer med prisuppgift.
    Har du någon aning om de inre nållagren, det förekommer olika uppfattningar i hurvida nållagren heter B148 eller B146, och vad i består skillnaden i de två lagren?
    Andrews påstår att det är B 148, Hittade det i ett instruktionsblad för montering av drevkammar 99-06. Pulare har samma uppfattning och jag har för mig att det var det jag gick på när jag köpte mina hos Nomo kullager.
    Det är knepigt att hitta nån katalog på nätet så frågan är om inte B 146 är ett rent skrivfel, om inte så är det med säkerhet måtten som diffar mellan 148 och 146.

    Hittade katalog: B146 = 9,53 mm bred B148 = 12,7mm bred, i övrigt lika mått
    Senast redigerat av TCKalle den 2013-03-27 klockan 19:14.

  8. #48
    230:- äkta SWE-pengar (alltså inga "kalleankastålar" som det står euro på, vad nu man ska med den valutan till?????) för de bägge lagren från USA, och de är original om det nu har någon betydelse

  9. #49
    När jag hade kamlager ras på min första harley så monterade jag skf kullager både fram och bak kam i den efter tips från en vän.
    Nackdelen var att man var tvungen byta vart 5000mil men det kan man ju stå ut med. Brukar inte behålla mina motorcyklar så länge..
    Trägen vinner!

  10. #50
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    När jag hade kamlager ras på min första harley så monterade jag skf kullager både fram och bak kam i den efter tips från en vän.
    Nackdelen var att man var tvungen byta vart 5000mil men det kan man ju stå ut med. Brukar inte behålla mina motorcyklar så länge..
    Om jag fattat rätt så är kombinationen spårkullager och kamkedjespänningen roten till kamlagerproblemen så att stoppa i ett nytt spårkullager som ersättning för det som rasat verkar inte vara det smartaste. Spårkullager har sämre bärighet än rullager, oavset om det står SKF eller nåt annat på dem. Jag utgår från att om det hade varit för att orginallagren hade varit av dålig kvalitet så hade HD givetvis bytt till ett spårkullager med bättre kvalitet i stället för att satsa på ett rullager som är tre ggr så dyrt dessutom med specialmått.

  11. #51
    Ja det är korrekt uppfattat, men du vet säkert då också om skillnaden i precision mellan ett rull, och kullager? HD orginal kullager som satt i tidiga tc harleys rasade allt mellan 500-5000mil. Ett skf lager är väl dokumenterat minst 5000mil, och med den vetskapen och det faktum att harley är vuxenmekano så tål jag det extrajobbet själv. En ultimat kombo i en perfekt värld hade varit drevdrivning och skf lager. Just för slippa kedjeracklet som gör hela konstruktionen än sämre..
    Trägen vinner!

  12. #52
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Hva er et Harley "originallager" ?
    99% sikkert at det er et Timken,Koyo eller SKF i annen emballasje.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  13. #53
    Vill minnas att lagrena var omärkta mm lager, så timken kan man väll per automatik utesluta. Var väll nå billigt kinaskit.
    Har kollat runt på nätet för att hitta mer info men hittar inget om dom, vilket stärker teori nr:1
    Vidare går att läsa att från -03 och nyare byttes vevlagren från Timken till något sämre lager? Någon som vet om detta stämmer?

    - - - Uppdaterad - - -

    "They got rid of the Timken in 2003, on the crank shaft. I wouldn't say to stay away from 2003+, but it is a worse design"
    Trägen vinner!

  14. #54
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Vad jag kommer ihåg sen min tid i kullagerbranchen vat att skillnaden mellan billiga öststatslager och 1:a sortering typ SKF låg på toleranssidan, dvs måttnoggrannhet och jag misstänker att det samma gäller för "kinajunket". Omständigheten att ett lager saknar produktnamn stämplat säger inget om kvaliten. SKF, FAG mfl tillverkar olika serier åt varandra.
    Men om man konverterar till den nya spännmekanismen borde kanske ett kullager räcka eftersom den ny mekaniken är snällare.

    beträffande vevlagren, ja dom bytte från dubbla koniska till enkelt rull 2003 och enligt S&S så är det ett sämre utförande.

  15. #55
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN0145[1].jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	11136

    Så där ja, nu var 230kronorslagren hemma då
    Nu återstår "bara" själva mekandet, och jag återkommer med bilder, men jag tror inte jag har tid just nu.

  16. #56
    Hej igen!
    Jag har nu pressat i de nya lagren i kamplattan, allt funkade bra, men nu är det dags för ipressning av kammarna i plattan. Jag har gjort det en gång tidigare, men det var över tio år sedan, så jag har glömt hur jag gjorde.
    Men vad jag minns pressade jag bara på främre kammen, den bakre följde med på samma gång in i lagret, och jag använde inte något specialverktyg för detta, jag vet att det finns ett sådant verktyg, men ett sådant använde jag inte då.
    Men jag minns inte hur jag avgjorde hur långt främre kammen ska komma in i lagret, alltså när jag visste att kammen kommit till den punkt där det ska vara i lagret. Är det kanske så enkelt att främre kammen ska gå emot (ligga dikt mot) innerringen på lagret?
    Någon som vet?
    Senast redigerat av vägkung den 2013-04-22 klockan 04:43.

  17. #57
    Du måste väl ta bägge samtidigt då kedjan måste vara på annars får du inte på den om du pressar i en kam först. Det är därför man har gjort verktyget till detta för att stabilisera kammarna under pressningen.

  18. #58
    Ja, jag vet att båda kammarna ska i samtdigt, och att kedjan träs på innan ipressning i plattan. Och jag skrev ju att jag vet att det finns ett speciellt verktyg för detta, men att jag förra gången inte använde ett sådant verktyg.
    Men alldeles oavsett det om man använder verktyg eller inte, hur djupt ska kammarna in i lagret?

  19. #59
    Dom ska väl in så långt som dom är kvistade Det finns väl en ansats dom ska stoppa emot när dom når lagrets innerbana och den främre kammen har ju en låsring som ska i spåret på utsidan av kamplattan.

  20. #60
    Försöker du vara "rolig", eller vad menar du med "kvistade"?

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 17:23
  2. Artikel: SpringerSportster, 23" "Da Hui" - Shaw
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 14:26
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 22:27
  4. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57
  5. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •