Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Besiktningsinsatser ljudäpare ?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Besiktningsinsatser ljudäpare ?

    Hej alla körsugna !

    Undrar om någon har erfarenhet av såkallade besiktningsinsatser ( decibeldämpande )till avgassystem ?
    Har någon testat ?
    Funkar dom ?
    Isåfall vilka och var finns dom att inhandla ?
    Några andra smarta förslag kanske ?
    Vill helst slippa byta hela systemet !

    Tompa

  2. #2
    Har inte testat själv men har funderat om det går att göra insatser av slutrör till VW typ1 kanske?
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jag köpte Vance & Hines baffles till mitt Big Shots Staggered som för insatserna mätte 139db och efter blev det 136db.. altså ynkelige 3 db reduktion.
    Det satt et kort perforerad rör som måtte ut for å få inn baffles som jag surra helt tett med ståltråd som jag fikk plats til på innsidan av baffles och efter en lengre diskusjon med besiktningsmannen fikk jag mätad 103 laglige db vekk från porten til besiktningstasjonen på et öppet område.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  4. #4
    Hej! Hur ser ditt avgassystem ut, går det inte att stoppa in någon slags bricka i änden som dämpar?
    Mvh Markus på Tröingeberg :-)

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Ludvika, Dalarna
    Inlägg
    113
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Jag köpte Vance & Hines baffles till mitt Big Shots Staggered som för insatserna mätte 139db och efter blev det 136db.. altså ynkelige 3 db reduktion.
    Det satt et kort perforerad rör som måtte ut for å få inn baffles som jag surra helt tett med ståltråd som jag fikk plats til på innsidan av baffles och efter en lengre diskusjon med besiktningsmannen fikk jag mätad 103 laglige db vekk från porten til besiktningstasjonen på et öppet område.
    gjorde precis en tråd om insatser till vance and hines, har själv inga original så jag tänkte om det skulle funka och besikta med quiet baffles, men det funkar alltså inte ;( . Kan du gå ner lite djupare hur du gjorde för att få ner nivån?

  6. #6
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
    gjorde precis en tråd om insatser till vance and hines, har själv inga original så jag tänkte om det skulle funka och besikta med quiet baffles, men det funkar alltså inte ;( . Kan du gå ner lite djupare hur du gjorde för att få ner nivån?
    Når du tar av endestykkene

    så sitter det et rör på innsiden som ligner det til venstre på bildet bare at det er kortere.

    Det röret surret jeg ståltråd rundt så tett som mulig hele veien og det var akkurat plass til dem på innsiden av baffles.

    Jeg festet dem ikke på noen måte da de ikke kunne bevege seg etter at baffles var på plass. Enden på röret utvidet jeg litt så de gikk over den perforerte rörenden på baffles.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  7. #7
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Jag har VH big radius 2-2 på min fat bob. Ljudet var lite vasst så jag köpte db killers.
    Nu låter det inte lika vasst längre men den skull nog inte gå igenom besiktningen ändå.
    Det blir att montera på originalet igen innan besiktning tyvärr

  8. #8

  9. #9
    Recept på en lyckad besiktning med Big shot long.
    Besiktigade min Heritage i fredags med mitt Big shot long monterat.
    Allt gick kanon och fick t.o.m berömm för att jag lyckats på ner ljudvolymen på detta blåset.
    Receptet lyder:
    En 2" insats från Owerdrive North kapas en aning så att två st diskbollar får plats mellan befintlig insats och bes. insatsen.
    Tryck i en dikboll i insatsen och linda ljuddämpar ull på utsidan och fixera ullen med hönsnät och najtråd.
    Inatsen fästs med en lite längre 1/4" skruv i samma hål som slutröret är fäst med.
    Klockrent!
    10 min efter besiktningen är ordningen återställd igen
    /Brandis
    -----Brandvarnaren räddar liv! v: --------

  10. #10
    V.I.B Jihas avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Gävle (fd. Göteborg)
    Inlägg
    14
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Brandis Visa inlägg
    Recept på en lyckad besiktning med Big shot long.
    Besiktigade min Heritage i fredags med mitt Big shot long monterat.
    Allt gick kanon och fick t.o.m berömm för att jag lyckats på ner ljudvolymen på detta blåset.
    Receptet lyder:
    En 2" insats från Owerdrive North kapas en aning så att två st diskbollar får plats mellan befintlig insats och bes. insatsen.
    Tryck i en dikboll i insatsen och linda ljuddämpar ull på utsidan och fixera ullen med hönsnät och najtråd.
    Inatsen fästs med en lite längre 1/4" skruv i samma hål som slutröret är fäst med.
    Klockrent!
    10 min efter besiktningen är ordningen återställd igen
    /Brandis
    Hej, låter som en bra metod. Är det någon som har provat detta på ett Thunderheader 2-1?
    //Jiha

  11. #11
    Besiktigade hojen idag på Carspect...

    I ljuddämparen (V&H Pro Pipe) hade jag satt in fyra stålullsbollar inköpta från ÖoB för 20 spänn.
    Det var mycket spännande när decibelmätaren kom fram och han bad mig varva till strax under 3000 rpm.
    Döm till min förvåning så fick han mätvärdet 102,9 dB. I besiktningsprotokollet står det nu Buller: uppmätt 103, gränsvärde max 103
    Ibland ska man tydligen ha marginalerna på sin sida
    /aa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0775[1].jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	14802

  12. #12
    Ja diskbollar är kanon, bara att trycka i så många det går, och fortfarande kunna köra hojen.
    Bara att ta bort insatsen igen efter besiktningen och varva till

    Citat Ursprungligen postat av aa11bb Visa inlägg
    Besiktigade hojen idag på Carspect...

    I ljuddämparen (V&H Pro Pipe) hade jag satt in fyra stålullsbollar inköpta från ÖoB för 20 spänn.
    Det var mycket spännande när decibelmätaren kom fram och han bad mig varva till strax under 3000 rpm.
    Döm till min förvåning så fick han mätvärdet 102,9 dB. I besiktningsprotokollet står det nu Buller: uppmätt 103, gränsvärde max 103
    Ibland ska man tydligen ha marginalerna på sin sida
    /aa
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0775[1].jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	14802

  13. #13
    Jag undrar sa flundra hur många "besiktings-tekniker" som läser dom här trådarna som knyter nävarna i fickan och kommer leta diskbollar i varenda rör med lupp?
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av B-Twin Visa inlägg
    Jag undrar sa flundra hur många "besiktings-tekniker" som läser dom här trådarna som knyter nävarna i fickan och kommer leta diskbollar i varenda rör med lupp?
    Nog vet de att gemene man plockar bort en massa skit efter besiktningen, man kan nog fylla ljuddämparna med tomteskum & hallonbåtar om man vill, så länge man bara klarar decibelkraven under själva besiktningen.
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  15. #15
    V.I.B Jihas avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Gävle (fd. Göteborg)
    Inlägg
    14
    Tackad: 1

    Jag hittade en "db killer" till ett Thunderheader system som jag funderar på, i Japan av alla ställen!?



    Adress om någon annan behöver: http://japan.webike.net/products/1321939.html
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer image.jpg  
    Om du inte vet var du ska, kommer alla vägar att leda dig dit.
    - George Harrison

  16. #16
    Det kommer nya silencer som lär vara bra. Men 15 loppor. Kan justeras från styret. Finns idag men dom är inte bra. Återkommer när dom finns hos Built by Kent.


    Heritage
    Using Tapatalk

  17. #17
    Fyra diskbollar och så en insats så att de inte flyger ur!

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 10:58

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •