Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Olja/Harley-olja

  1. #1

    Olja/Harley-olja

    Hej alla vetare!! En fråga som kanske får många olika svar. VARFÖR ska man köpa Harleys orginalolja när det finns billigare olja hos typ Bertil på Nostalgia,vad är skillndaden. När jag var och besiktigade mitt hemmabygge på sfro i alingsås så hade han en ide om bra motorolja(H-Ds kom aldrig upp). Är det så att HD lägger in ett spårämne i sin olja för garantin skull/har du inte kört på deras 130 spännliterolja.Tji garanti,ELLER? Vad gör ni,kör själv en Deuce 04 och det blir nog ingen orginal motor/trans olja för min del utan Bertil får mina kulor i år. ????

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hur mycket pengar räknar du med att tjäna in på ett år om du inte köper H-Ds olja?
    Citat Ursprungligen postat av mallesan Visa inlägg
    Hej alla vetare!! En fråga som kanske får många olika svar. VARFÖR ska man köpa Harleys orginalolja när det finns billigare olja hos typ Bertil på Nostalgia,vad är skillndaden. När jag var och besiktigade mitt hemmabygge på sfro i alingsås så hade han en ide om bra motorolja(H-Ds kom aldrig upp). Är det så att HD lägger in ett spårämne i sin olja för garantin skull/har du inte kört på deras 130 spännliterolja.Tji garanti,ELLER? Vad gör ni,kör själv en Deuce 04 och det blir nog ingen orginal motor/trans olja för min del utan Bertil får mina kulor i år. ????
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    20w50 i motorn och jaso godkänd olja i transen. Någon rekommenderade Castrol's olja i lådan, men vad det var kommer jag inte ihåg nu mer än att den var dyrare än heroin på gatan.
    Denna körde jag tex i transen på min första harley utan problem
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...a-10W40-36958/
    Trägen vinner!

  4. #4
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke Biltemas oljer.. og har heller ingen grunn til å tro at om det står Harley Davidson på en burk at den är särlig bedre.
    Det er CITGO som produserer olje til Harley Davidson. Et selskap som er 50/50 eid av texasfirmaet Southland Corporation og det statlig eide venezuelanske Petróleos de Venezuela, S.A.
    Oljen deres kommer naturlig nok fra Venezuela og de som har värt i USA har nok sett CITCO der.. på selvbetjeningstasjonene tilknyttet 7-eleven.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  5. #5
    Vad jag känner till så har väl Harley Davidson ännu inget raffenaderi och inte heller ngn smörjolje tillverkning!
    Använd Mineralolja med rätt spec!!!! Så är det inga problem.
    /Brandis
    -----Brandvarnaren räddar liv! v: --------

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag tror inte heller att H-D oljan är bättre eller att motorn skulle hålla längre osv än annan olja som uppfyller kraven....jag undrar bara hur mycket pengar sparar man på att inte köpa original...
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke Biltemas oljer.. og har heller ingen grunn til å tro at om det står Harley Davidson på en burk at den är särlig bedre.
    Det er CITGO som produserer olje til Harley Davidson. Et selskap som er 50/50 eid av texasfirmaet Southland Corporation og det statlig eide venezuelanske Petróleos de Venezuela, S.A.
    Oljen deres kommer naturlig nok fra Venezuela og de som har värt i USA har nok sett CITCO der.. på selvbetjeningstasjonene tilknyttet 7-eleven.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Harleys transolja kostar iaf 200kr litern. Övrigt vet jag inte, men ett regält tillskott i semesterkassan blir det nog allt.
    Trägen vinner!

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Dom flesta bilmärken har ingen bytesintervall alls i varken manuella eller automatlådor (någon har 6000 mils intervall på aut) så byter man olja vartannat år i trans/vxl på en mc som enbart körs några få mil sommartid slår man ut helt duglig olja, där kan du spara 200 kronor.
    och köper du "billig" olja till motorn varje år spar du kanske 200 kronor till så visst går det spara pengar men jag vet inte om det stärker semester kassan så värst mycket
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Det handler vel egentlig mest om å generelt velge vekk merkevaren.. gjör man det hele tiden med alt så blir det penger av det.

    Tipper det snart dukker opp trykkbeholdere med EKTE Harley Davidson luft.. og at det kommer i instruksjonsboken at man bör KUN fylle original luft i dekkene.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Har fått tag på helsyntetisk hojolja med viskositeten 10w - 50 för 70 kr litern, så nu blir det sån ett tag.
    var i 1 litersflaskor oxå.
    Nice

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag ändrade 4 räkningar till E giro nyss o spar 2040 kronor på faktura avgifter om året, för dom pengar kan jag ta bilen till o från jobbet i 2,5 månader i trängselskatt avgifter, tar jag hojen till jobbet istället kan jag sätta in dom i aktier och köpa mig en hoj till om ett par år, det går att spara/tjäna pengar på många sätt, det bästa är att ha flera jobb och inga intressen då kan du dö rik i alla fall
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Det handler vel egentlig mest om å generelt velge vekk merkevaren.. gjör man det hele tiden med alt så blir det penger av det.

    Tipper det snart dukker opp trykkbeholdere med EKTE Harley Davidson luft.. og at det kommer i instruksjonsboken at man bör KUN fylle original luft i dekkene.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jag ändrade 4 räkningar till E giro nyss o spar 2040 kronor på faktura avgifter om året, för dom pengar kan jag ta bilen till o från jobbet i 2,5 månader i trängselskatt avgifter, tar jag hojen till jobbet istället kan jag sätta in dom i aktier och köpa mig en hoj till om ett par år, det går att spara/tjäna pengar på många sätt, det bästa är att ha flera jobb och inga intressen då kan du dö rik i alla fall
    Och hur jävla kul är det? Nej kanske inte regält tillskott. Men ett uppsving i party börsen iaf.
    Trägen vinner!

  13. #13
    Hehe,massa roliga komentarer.Att spara pengar var väl inte första prio med den här tråden utan mer som hegtor skrev om "äkta" harley luft (skit kult) Tycker bara inte om att känna mej blåst,om de så är på ett par kroner. Det är väl som med en del kaffedrickare, de dricker bara Svenskt kaffe.

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av mallesan Visa inlägg
    Hehe,massa roliga komentarer.Att spara pengar var väl inte första prio med den här tråden utan mer som hegtor skrev om "äkta" harley luft (skit kult) Tycker bara inte om att känna mej blåst,om de så är på ett par kroner. Det är väl som med en del kaffedrickare, de dricker bara Svenskt kaffe.
    Trodde priset var enda anledningen till att du inte ville köpa H-D olja, annars väljer man väl en annan olja för man tror att det skulle vara en bättre olja för motorn...
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Skulle tro att billig olja är lika bra som märkesolja om den håller spec o kriterier. Men att spara ett par hundra per år på olja är lite långsökt tycker jag.
    Senast redigerat av xbones den 2013-02-04 klockan 22:29.
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    Köpte precis 4L olja från ett företag i tyskland via Ebay.

    Castrol Power 1 4T 20W-50 för 220kr.
    Frakten via DHL gick på 136kr.

    Denna olja kallas även för V-twin oil, enligt andra ska den funka kanon till HD och Buell.

    Lokala hojfirman ville ha nästan 600kr för samma mängd olja.

  17. #17
    Jag tycker faktiskt att man bör spara pengar där man kan av flera goda skäl. Jag köper gärna bra och dyra produkter som jag vill ha. Tex HD, även om det finns MC till halva priset som är nästan lika bra. Jag köper gärna bra och nyttig mat av god kvalitet. Men man bör också reagera när man uppenbart blir uppskörtad. Man skall beställa olja från Tyskland och reservdelarna från USA inte minst för att säga till marknaden att nu får de skärpa sig och sluta lura oss.

    Kommer Ni inte ihåg hur det var för 20 år sedan innan Biltema, Ikea, K-Rauta och andra fått press på marknaden? På byggvaruhusen och järnhandlarna kunde de ta vad som helst för grejjorna. Även om man inte vill köpa på Biltema så har man nytta av konkurrensen då de andra fått rycka upp sig.

  18. #18
    Hagis
    Guest

    Olja/Harley-olja

    Bra sagt s49

Liknande ämnen

  1. Olja i V-Rod?
    Av admin i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-29, 17:35
  2. Olja
    Av Nightrod i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 00:58
  3. olja motul 20-60 någon?
    Av harleydavidson08 i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 20:57
  4. Mer olja
    Av Tundra Trotter i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 18:48
  5. Olja
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 14:13

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •