Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vilka GPS kör du med ??

  1. #1
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vilka GPS kör du med ??

    Vilka GPS kör du med..kan du rekommendera ??

    Har aldrig använt en och alltid använt en karta, men måste erkänna att jag kan se vissa fördelar med dem. Har sökt och med min begränsade kunskap med dessa saker har hittat en gps som är specifikt för motorcyklister.

    TomTom Urban Rider 45 Europa ; 2700kr



    Har någon köpt detta och kan ge sina synpunkter ? Några tips om hur man montera den på en Harley ?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Jag kör nästan alltid med GPS.. mest fordi jag har miles-mätare och måste se hur fort jag kör i km/t.
    Först bytte jag GPS mellan bilen och motorcykeln.. en Garmin 3470T med 5" skärm. Fann fästet til den i USA;

    Jag är lat och syns det var et jävla slit at bytta över GPSen så jag köpte en til.. en Garmin 2410T. (5") Ingen av dom är vattentäta,men i sommar så regna det mycket och det kom knapt en droppe på dom bak vindskjärmen.
    TomTomen för motorcykel är vattetät,men den är sä javla liten at man ser knappast nogot på skjärmen så man måste ha bluetooth och earpiece och hoppas att man hör instruksjonerna gjenom Harleybuller. (Jag klarar inte att höra med min (varken med eller utan Nolan bluetooh),men jag ser skärmen bra). Vibrasjoner gjorde att sladden hoppa ur,men jag har gjort mitt eget patent på det så nu är den på hela tiden.


    Edit; Bildet var som man ser en karta på en TomTom..

    Se det här; http://www.leadermotorcycle.com/ecad...harley-chrome/
    Man ser det oxo på min MC i garasjen.. då utan GPSen på..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    MisterMajjos avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Västra Frölunda, Västra Götalands Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    135
    Tackad: 0

    Jag har kört med min iPhone 4S i en hållare..
    http://www.kjell.com/sortiment/telef...gs-4-4s-p92226
    En budget lösning (om man redan har en iPhone) som funkar bra.

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Kanske en av dessa kan hjälpa till med en Garmin ?? http://www.ebay.co.uk/itm/OXFORO-Wat...d=444518075660

    Jag har inte en vindskjärm så det skulle vara oskyddad. Om du använder en vanlig bil gps skulle inte du också koppla in 12v anslutning till hojen ? TomTom varar 6-8 timmar mellan laddning.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    På mässan var det en hel stand med snygga lösningar för at fästa gps på motorcykel.. bla. et fäste som va en ram över dom 4 skruvarna til styret,men jag kommer inte ihåg hva firman hette. Möjlig någon som va där la märke til det och vet firmanamnet.

    Garmin oppger 8-10 timmar på batteriet,men sanningen är knapt en timme. Utan kabel går den på "halv fart" med dimmad ljus..

    Vattentät; http://www.leadermotorcycle.com/aqua...-storage-case/

    Kabel; http://www.leadermotorcycle.com/power-kits/
    Senast redigerat av hegtor den 2013-01-27 klockan 15:05. Anledning: link
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Hadde ju en tidning jag fikk på mässan.. Touratech het firman..

    Dom har en webshop; http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  7. #7
    Perra
    Guest

    Vilka GPS kör du med ??

    Jag kör med iPhone i ett vattentätt fordral från www.ram-mount.se
    Sitter på en kulled monterad i en riser-bult.
    Fungerar över förväntan. Touchen fungerar genom plasten såklart.

    De var på mässan, så det kan vara dem som ovanstående såg.


    ..…..........…….

  8. #8
    Jag kör med garmins minsta MC gps, zumo någonting som det ingick ett praktiskt kulfäste som sätt på själva reglagen. Riktigt smidig och bra!
    "Varje människa är sin egen lyckas smed"

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Heheh,min naturliga inbydda
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Garmin Zumo 660
    Funkar skit bra kommer med fäste för mc och för bil bara knäppa i och ur. Känner sjlv om den sitter i mc fästet eller bilfästet.
    Går att välja bort motorvägar och grusvägar så får man lite mindre asfalterade vägar väljer man sen kortast väg kan det bli riktig intressant.
    Men jag kör sällan efter den utan använder den som finns i skallen tyvärr har jag världens sämsta lokal sinne så det kan bli roligt.
    Däremot brukar jag koppla upp den i datorn när jag kommer hem för att få ut och kunna titta på var jag har kört.
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  11. #11
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tack till alla för era råd..

    Hej Troll.. Garmin Zumo 660..the price !!

    Se Garmin har den Garmin zumo 220 Europe som ser ut som deras motsvarighet till Tom Tom Urban Rider 45 Europa..de är mer i min prisklass

  12. #12
    Mercakombi
    Guest
    Jag skulle bestämt avråda från ett köp av TomTom's navigatorer för mc! Inte för att dom är dåliga,
    eller så. Men dessvärre så är dom så jävla värdelöst utrustade med ett minimalt inbyggt minne, och
    är dessutom inte utrustade med en extern minneskortsingång.

    Detta leder sedermera till att efter att dessa navigatorers kartmaterial har uppdaterats några gånger,
    så är det inbyggda minnet fullt. Och då blir man helt enkelt tvungen att installera enbart en eller två
    landskartor åt gången.

    Och hur lyckat är det när man kanske ska färdas igenom 5-6 europeiska länder, på en eventuell
    semestertripp, och då tvingas ha med sig en dator också, för att skifta kartmaterial......jävla smart
    tänkt där TomTom....NOT!!!

    I dagsläget så kör jag med Garmin nüvi 2595LMT. Förvisso ingen dedikerad hojnavigator, men dess
    funktioner är dom samma som på Zumo-modellerna. Men priset är mindre än hälften.

    Och som tidigare nämnts så finns det ju många vattentäta hållare att tillgå. Eller om man som jag
    är lite dum i huvet, har tillgång till egen fullutrustad verktygsmaskinverkstad, samt någon schyst
    aluminiumklump liggandes, fräser en egen hållare.....bara för att jag kan



  13. #13
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Snyggt.. blir lite avundsjuk när jag ser det..

    men.. hittar den satelitter när den är inni?
    Jeg vet ikke om du kjenner prinsippet bak et Faraday-cage og inni et slikt vil man ikke motta noe signal fra noe..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  14. #14
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Thats coooool !!!!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Jag skulle bestämt avråda från ett köp av TomTom's navigatorer för mc! Inte för att dom är dåliga,
    eller så. Men dessvärre så är dom så jävla värdelöst utrustade med ett minimalt inbyggt minne, och
    är dessutom inte utrustade med en extern minneskortsingång.

    Detta leder sedermera till att efter att dessa navigatorers kartmaterial har uppdaterats några gånger,
    så är det inbyggda minnet fullt. Och då blir man helt enkelt tvungen att installera enbart en eller två
    landskartor åt gången.

    Och hur lyckat är det när man kanske ska färdas igenom 5-6 europeiska länder, på en eventuell
    semestertripp, och då tvingas ha med sig en dator också, för att skifta kartmaterial......jävla smart
    tänkt där TomTom....NOT!!!

    I dagsläget så kör jag med Garmin nüvi 2595LMT. Förvisso ingen dedikerad hojnavigator, men dess
    funktioner är dom samma som på Zumo-modellerna. Men priset är mindre än hälften.

    Och som tidigare nämnts så finns det ju många vattentäta hållare att tillgå. Eller om man som jag
    är lite dum i huvet, har tillgång till egen fullutrustad verktygsmaskinverkstad, samt någon schyst
    aluminiumklump liggandes, fräser en egen hållare.....bara för att jag kan


    Snyggt jobbat. Det ser ju ut till att vara köpt för dyra pengar

  16. #16
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    men.. hittar den satelitter när den är inni?
    Jodå, den funkar klockrent, även inkapslad. Och för övrigt så kan man ju även jämställa
    det med en gps inuti en bil, för bilens kupé fungerar ju också som en slags skärm mot
    vissa inkommande signaler.

    För så är det i varje fall med en utav mina Mercor(läs S-klass)...... för fy in i h-e vad den
    skärmar av vissa radiosignaler bl.a, p.g.a sina blyinfattade dubbla glasrutor m.m

  17. #17
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Det var bra.. hadde problem i en av mine tidligere biler også som hadde varmetråder i frontruten.
    Man kan også kjöpe strömkabelen til de Garmin-modellene som har Trafficcontrol. Den har en klump på kabelen for å sette på en ekstern antenne med 3,5 jackplug.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  18. #18
    Satan Mercakombi me want, gör du på beställning
    BB ja jag vet att priset är högt men de går nog att finna på blocket tror Pulare gjorde det
    Pulare du får rätta mig om jag har fel
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  19. #19
    Jäklar va snygg Mercakombi

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Jag skulle bestämt avråda från ett köp av TomTom's navigatorer för mc! Inte för att dom är dåliga,
    eller så. Men dessvärre så är dom så jävla värdelöst utrustade med ett minimalt inbyggt minne, och
    är dessutom inte utrustade med en extern minneskortsingång.

    Detta leder sedermera till att efter att dessa navigatorers kartmaterial har uppdaterats några gånger,
    så är det inbyggda minnet fullt. Och då blir man helt enkelt tvungen att installera enbart en eller två
    landskartor åt gången.

    Och hur lyckat är det när man kanske ska färdas igenom 5-6 europeiska länder, på en eventuell
    semestertripp, och då tvingas ha med sig en dator också, för att skifta kartmaterial......jävla smart
    tänkt där TomTom....NOT!!!

    I dagsläget så kör jag med Garmin nüvi 2595LMT. Förvisso ingen dedikerad hojnavigator, men dess
    funktioner är dom samma som på Zumo-modellerna. Men priset är mindre än hälften.

    Och som tidigare nämnts så finns det ju många vattentäta hållare att tillgå. Eller om man som jag
    är lite dum i huvet, har tillgång till egen fullutrustad verktygsmaskinverkstad, samt någon schyst
    aluminiumklump liggandes, fräser en egen hållare.....bara för att jag kan


    Jääävlar!!!
    Satan så snyggt!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vilka hälsar du på som du möter?
    Av kallblod i forum Omröstningstrådar
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 13:02
  2. Vilka lås ska man ha?
    Av 883r i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 19:30
  3. Vilka kläder kör ni i?
    Av Norrland i forum Omröstningstrådar
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 23:40
  4. Sportster 48, vilka pipor rekommenderas?
    Av velvet_pelle i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 22:51
  5. Vilka stötdämpare bak wideglide 04
    Av sako i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 15:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •