Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Är det dumt att köra upp för A-kort med en HD?

  1. #1

    Question Är det dumt att köra upp för A-kort med en HD?

    Kommer att köra privat med HD en massa mil nästa sommar för att ta A-kortet innan hösten, nog hade det varit läckert att slippa låna någon japanesisk spyfluga för att köra upp.
    Har inte haft möjlighet att köra balansbanan med HDn ännu.
    Är det dumt att försöka köra upp med en XL883C ?

  2. #2
    Var det manöverprovet med konkörningen du menade??

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Bästkusten
    Inlägg
    338
    Tackad: 0
    Ta o testa på en parkering till våren, ställ ut petflaskor o träna/testa.
    Måtten finns i MC-Boken.
    //

  4. #4

    Är det dumt att köra upp för A-kort med en HD?

    Inte dumt, det är ballt

  5. #5
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Varför riskera nåt på en uppkörning (om man inte är lika cool som snuten här ovan förstås) , låna det minsta tänkbara , som exempel kan man tex. köra upp för E-behörighet med en VW Golf & en 1200kg kärra i stället för nåt annat större/klumpigare alt. , bara för smidigheten menar ja.
    Sen vad man brakar omkring på efter uppkörningen är ju upp till var & en!
    Senast redigerat av crazyswede den 2012-12-09 klockan 02:31. Anledning: Ordblind , alles för tidigt här! Zzzz
    CS//

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Var det manöverprovet med konkörningen du menade??
    Jo har sett dom där. Sanslöst. Får väl öva lite extra bara

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag förstår inte frågan
    En 883a är inte svårare än någon annan hoj eller till o med enklare än tex R6a som har värdelös körställning i balansövningar.
    Tror det är någon gammal myt bara att H-D skulle vara sämre tyvärr.
    Har en kompis som inte fick ta A kort förr (1980) av anledning av att han är enbent, efter nya ansökningar och upp till bevis klarade han uppkörningen med en Sportster 883c för ett par år sedan som privatist, tänk då att han har bara ett vänsterben att stötta med.
    Träning träning och självförtroende är det som gäller så fundera inte på det gör det bara
    Citat Ursprungligen postat av matsekberg Visa inlägg
    Kommer att köra privat med HD en massa mil nästa sommar för att ta A-kortet innan hösten, nog hade det varit läckert att slippa låna någon japanesisk spyfluga för att köra upp.
    Har inte haft möjlighet att köra balansbanan med HDn ännu.
    Är det dumt att försöka köra upp med en XL883C ?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Har du bara tränat hela tiden med din HD, så bör det inte vara några problem. Du skall ju kunna hantera din hoj också.
    Så kör du på... Good luck med kortet!


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #9
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    ... tänk då att han har bara ett vänsterben att stötta med.
    Tänk det har jag åxå , bara ett vänster ben!

    Måste endå vara smidigare med mindre vikt att bromsa in vid bromsprovet för några direkta "räser brejks" har då jag aldrig haft på mina HD .. men det kanske är det som gör Sportstern så fantastisk vad vet jag?!
    CS//

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Höger benet är en protes och väger nog ungefär som ett av kött o blod skulle göra och han använder det genom att vrida på höften så han trycker på bromspedalen med hela benet.
    fotpinnen är framflyttat mot den andra eftersom det inte går att böja, skulle han tappa balansen åt höger faller han då det inte finns kraft nog att hålla uppe den.
    Ps, klarar du inte bromsprovet med din egna hoj får du öva eller fixa felet, för det skall gå för det är ju inga trafikfarliga maskiner om man inte tar en riktigt gammal hoj men det var det ju inte tal om nu.
    Citat Ursprungligen postat av crazyswede Visa inlägg
    Tänk det har jag åxå , bara ett vänster ben!

    Måste endå vara smidigare med mindre vikt att bromsa in vid bromsprovet för några direkta "räser brejks" har då jag aldrig haft på mina HD .. men det kanske är det som gör Sportstern så fantastisk vad vet jag?!
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-12-09 klockan 12:40.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag tog mitt kort i september nån gång och köpte min sportster i mars året efter och däremellan hade jag ju inte kört en meter men när jag hämtat hojen och skulle köra den för första gången, alltså första gången jag körde efter uppkörningen så reagerade jag på hur stabil och lättkörd sportstern var. Jag har aldrig haft nå problem med krypkörning med den hojen utan tvärt om, tycker den är mycket stabilare än hojarna vi hade på körskolan. Har för mig att det var Honda hornet vi körde där.

  12. #12
    Sporren har ganska låg tyngdpunkt trots att den väger rätt mycket för sin storlek,så visst ska du göra körprovet med sporre
    Deluxe FLSTN

  13. #13
    Jag körde upp med min sporster och det var inga problem alls. Fixade krypbanan och allt annat med. Känner min hoj och var lugnare för den kan jag ju. Och när du kör krypbanan så får man gå lite utanför linjen för dem. De vet ju att det är en tung hoj.
    Så kör den du känner dig säker med och lugnt och litar på.

  14. #14
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ps, klarar du inte bromsprovet med din egna hoj får du öva eller fixa felet, för det skall gå för det är ju inga trafikfarliga maskiner om man inte tar en riktigt gammal hoj men det var det ju inte tal om nu.
    Tog alla behörigheter som saknades på lappen -99 tror ja det va & minns inte riktigt hur det gick till (åldern) + det har säkert ändrats en del sen dess , nu far man omkring med ett skrynkligt internationellt k-kort i fickan som gick ut för ett år sedan tror jag men vad gör det när "lagen" inte kan läsa vad det står på det?!
    CS//

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31
    Tackad: 2
    Jag kan nog säga att det är bäst att köra upp på samma hoj som du har tränat på.
    Då känner du dig nog säkrast, HD eller inte...

    Med en egen hoj så är väl inte valet så svårt

  16. #16
    Tack för synpunkterna, jag skall nog satsa på att köra upp med sporren. Fast jag får kanske sätta på originalrören för att inte reta upp myndigheten

    Jag har ju bara 300 mil erfarenhet av MC och bara två hojjar, men jag tycker sporren är mycket lättare att krypköra med än Viragon. Så det finns hopp.

  17. #17
    Körde själv upp med en Trajja speedtriple tyckte min dåvarande Nighttrain kändes klumpig i undanmanöver provet hade köpt den 3dagar före uppkörningen men har flera vänner som kört upp med både sporrar och superglide och även med effektrören på, allt e ju en vane sak,brukar köra både lågfart och undanmanöver/slalom prov med min streetglide utan problem när jag är med kompisar som tränar inför uppkörning. Det e ju bara träna på sporren så löser det sig
    Senast redigerat av mankanh den 2012-12-10 klockan 09:36.

  18. #18
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Det e ju bara träna på sporren så löser det sig
    Herr Ekberg får dock vänta på barmark först!
    CS//

  19. #19
    Tänk på att en 883 nog inte klarar kravet för obegränsat kort efter årsskiftet.
    Man kan väl säga att du inte gör det lättare om du kommer med en HD istället för en BMW eller Suzuki på uppkörningen, jag tänker framförallt på attityden hos uppkörningsmannen eller vad det kan heta. Sen kan du inte räkna med att du får köra utanför linjerna på krypkörning osv.
    Min förra sporre var så pass sänkt ett tag att jag hade problem med konbanan i 50, framflyttet gjorde den bred, så jag skrapade i kurvorna åt bägga hållen över 50.
    Men egentligen är det inga problem att köra upp på en sporre, kan man så kan man, oavsett hoj.

  20. #20
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag kan ha fel men jag har för mig att gränsen för obegrensad är på 37kw nästa år och åt minstonde min 883 ligger på 39kw.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Dumt?
    Av Ozzy i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 11:12
  2. Kort presentation av mig...
    Av Sanniz i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 13:12
  3. Artikel: Körskolerabatt på MC-kort!
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 14:02
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 08:34
  5. Sugen på MC-KORT???
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 18:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •