Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Sportster tank!

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0

    Sportster tank!

    Hej!

    Jag vill köpa den stora sportster tanken. Inte peanut tanken.
    Har du en sådan så hör av dig...

    /Ted

  2. #2

    Sportster tank!

    Jag får eventuellt en över i vår.
    Sitter idag på 2004, mattsvart.

  3. #3

    Sportster tank!

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag får eventuellt en över i vår.
    Sitter idag på 2004, mattsvart.
    Jo föressten. Vad menar du med den stora?
    Finns tre storlekar, c:a 8, 12 och 17 liter. Som är original beroende på modell på senare år.
    Peanut, stndard och custom kan det oxå heta.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Plus king-tanken (ca 2.9 G), och den långa versionen av King-tanken (ca 3.3 G) som kom -95, även kallad King extended. Och twist lock eller cam-lock. Och soppakransanslutningar på V el H sida, och med två olika gängor.. och gummiupphängt eller inte, och höga och låga tunnlar osv...Sen finns ju även den idag bortglömda sportster turtle-tanken. De moderna rolled edge-sportstertankarna onämda.
    Det tar några timmars webatalog-surfande innan man har koll på sportstertankarna. Rena djungeln . Tog några dagars research innan jag var fäig att trycka på orderknappen för min nuvarande King-tank.

    Så jag håller med Henrik
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-26 klockan 01:37.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Ha ha ha... ja det kunde man ju ge sig fan på.
    Men jag letar efter den som satt på 883 hugger tror jag. Men om vi säger så här att jag ska ta bort softilens originaltank och montera en nättare tank på mitt bobber bygge. Och jag vill inte ha peanut tanken. Har ni några tips grabbar? ni verkar ju ha koll på detta.
    Undrar om det är standard eller custom som satt på huggern?? ser kanske ut som standard tanken.
    Vilken modell har du då Henrik?? Har du någon bild? du kan messa bilden om du vill. 0709-623 623

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Ted Holgersson Visa inlägg
    Ha ha ha... ja det kunde man ju ge sig fan på.
    Men jag letar efter den som satt på 883 hugger tror jag...
    Hugger tillverkades 1987-2003 och har haft flera olika sportstertankar, både peanut och extended tex. Du måste speca årsmodell, eller en bild isf.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	harley_davidson__harley_davidson_sportster_883_hugger_1993_1_lgw.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	9765
    Denna kanske kan bli bra...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f_293435339-3197565326.jpeg 
Visningar:	39 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	9766
    Är detta en original sportster tank?

    Vad tycker ni blir snyggast och bäst på ett softail bobber bygge??

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	716.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	9767

    Den här är det nog jag letar efter...
    Är det en sån du har Henrik?

  9. #9

    Sportster tank!

    Citat Ursprungligen postat av Ted Holgersson Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	716.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	9767

    Den här är det nog jag letar efter...
    Är det en sån du har Henrik?
    Den kallar jag för standard. Brukar hittas beggat för cirka 1500. Www.Valencustomshop.se har just nu två lackkit med den tanken. 1500 kr. Annars blocket. Sök på sportstertank och vid specifikation ska den nog vara 12 l i ditt fall.
    Själv har jag huggerns uppföljare, custom tanken på 17 l.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Tjena!

    vet du hur custom tanken blir på en softail?
    Jag var nog inne på den från början. Har du någon bild bakifrån?

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Ted Holgersson Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	716.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	9767

    Den här är det nog jag letar efter...
    Är det en sån du har Henrik?
    Det där är en sportster King-tank (ej king extended), ligger på ca 12 liter som Henrik skriver. Jag har en sån på min hoj. Den är stora varianten av den klassiska peanut-tanken. King tanken har samma höjd, form och geometri för fästen som peanut, det enda som skiljer är bredden. Man ser i bakkant att detta är en King-tank just på bredden, King-tanken är ca 2½" bredare.
    Den här tanken finns idag med eller utan gummidämpade fästen, jag rekommenderar det sistnämda. Finns även med soppakran på olika sidor, samt olika typer av fyllnadslock.
    Just Peanut och storasystern King, är de sportstertankar som är smått ikoniska i hojbyggarkretsar. Det beror nog på att de har skärpa i formerna. Dvs de ser stringenta ut även utan hjälp av lackfält och dekaler.
    Desto nyare sportstertanker, desto sämre har det blivit med den saken tycker jag. Så om det pratas "sportstertank" i tex chopperkretsar, så kan du utgå ifrån att de menar peanut-, alt King-tanken.

    På HD-oem sporsters fanns de tom -94. Men HD tog dessa klassiska tankar till heders igen, iom Sportster Seventy-Two som kom 2012. Den har fått den klassiska peanut-tanken på ca 8-liter. Dock med ngt annorlunda fäste för att passa de nya ramarna med gummiupphängd motor.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-26 klockan 17:04.

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Här är King-tanken på min hoj.

    Bifogad fil 8288

    Här är en jämförelse (innan lack av King-tanken) mellan den gamla Peanut-tanken som jag körde med innan.
    Man ser på bilderna att fästena och alla mått utom bredden är identiska. Min tank är från Kustomwerks.

    Bifogad fil 9156

    Bifogad fil 9157

    Om det är denna tanktyp du vill ha, så googla på tex 82-93 HARLEY SPORTSTER 3.1 GAL KING GAS TANK.
    Sen får du se till att speca/välja en som har gummiupphängda fästen och soppakransanslutningen på vänster eller höger sida. Speca även tanklocksanslutning av screw in-typ. Cam lock är den äldre modellen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-26 klockan 17:30.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Tack Jörgen! vilket engagemang!!!

    Det är absolut den jag letar efter. Är det en king extended som Henrik har på sin hoj då?

    Vet du någon som har en king tank liggandes då?

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Ted Holgersson Visa inlägg
    Tack Jörgen! vilket engagemang!!!

    Det är absolut den jag letar efter. Är det en king extended som Henrik har på sin hoj då?

    Vet du någon som har en king tank liggandes då?
    Nej det är en modern sporstertank, för ngn av de gummiupphängda custommodellerna gissar jag.
    Beställ en från en Ebayfirma med bra feedback, det är nog snabbast.
    Sök på ebay med det sökordet jag använde ovan: 82-93 HARLEY SPORTSTER 3.1 GAL KING GAS TANK. Då sållar du fram just den här modellen.

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Lysande!!

    Varför rekommenderar du inte gummiupphängd tank?

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Ted Holgersson Visa inlägg
    Lysande!!

    Varför rekommenderar du inte gummiupphängd tank?
    Jag rekommenderar ju gummiupphängd tank.
    Vad gäller sporster är det dock så att 2004 kom den nuvarande generationen av hojar, men gummiupphängd motor. Då börjades det med sportstertankar som jag inte alls tror blir ikoniska, de brukar kallas rolled egde osv. Mycket degigt formspråk tycker jag. Men smak är ju personligt.

    Så du ska ha en gummiupphängd tank avsedd för de gamla sportstermodellerna med stumt monterad motor. Dessa tanka finns idag att få med gummiupphängning från firmor som tex Kustomwerks.
    Googla på just 3.1 gallon king tank, extended kom 95. Den är fin den med, men längre bakom bakre fästet, och inte den som är på din bild.

  17. #17
    Jörgen!

    Är det rundningen nertill du ogillar på de nyare sportstertankarna? ("Customtanken" kan man räkna bort när man snackar sportstertank tycker jag)
    Eller är det något mer som skiljer dem? Även peanutversionen som sitter på 48 har ju skarp kant nertill.

    Ted!
    Kommer bli grymt med en klassisk sportstertank på hojen, snyggaste tanken som finns!

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Bild-googla på "rolled edge sportster tank" så ser du vilka tankar jag menar. Jag tycker de ser ut som en oformlig jäst degkorv, eller som om det varit övertryck i en peanut-tank. Såna tankar som bara kan räddas av lackfält eller dekaler om det ska bli skärpa i formerna.

    Tycker jag.

    Ang 48 så har ju den peanut-tank, fast med fästen för de nya 04-upp ramarna, i likhet med seventy two. Dvs inte rolled edge nedtill.

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Jörgen!

    Är det rundningen nertill du ogillar på de nyare sportstertankarna? ("Customtanken" kan man räkna bort när man snackar sportstertank tycker jag)
    Eller är det något mer som skiljer dem? Även peanutversionen som sitter på 48 har ju skarp kant nertill.

    Ted!
    Kommer bli grymt med en klassisk sportstertank på hojen, snyggaste tanken som finns!
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-11-27 klockan 01:32.

  19. #19
    Jag tog upp 48 eftersom du sa att numera finns peanuttanken på 72 och att den kom 2012, 48 kom tidigare (rätt vad det är är det en 48-tank till salu).
    Sen har alltid tyckt att nighstertanken ser ännu längre (och degigare) ut än 12l sportstertanken som sitter på t.ex. nyare XL R. Men det kanske är en synvilla pga att de ofta har delad lack på längden?
    Håller med om rolled edge, den tappar sin självklara form.

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Jag tog upp 48 eftersom du sa att numera finns peanuttanken på 72 och att den kom 2012, 48 kom tidigare (rätt vad det är är det en 48-tank till salu).
    Sen har alltid tyckt att nighstertanken ser ännu längre (och degigare) ut än 12l sportstertanken som sitter på t.ex. nyare XL R. Men det kanske är en synvilla pga att de ofta har delad lack på längden?
    Håller med om rolled edge, den tappar sin självklara form.
    Rätt! Fel av mig!
    Roligt att HD tar de gamla tankarna till heders igen!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vit 12liters sportster-tank
    Av mellqvist i forum Säljes
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 21:49
  2. Sportster 883 tank
    Av Harleyftw95 i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 21:02
  3. fatbob tank sportster
    Av Machine head i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 14:19
  4. Tank?
    Av Ozzy i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 07:23
  5. Sportster tank!
    Av valdemarsson i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 21:25

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •