Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Vevhus undertryck

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vevhus undertryck

    Väljer att lägga detta experiment här även om motorn är original.


    Visst det är över kurs men jag vill testa om det märks någon skillnad med bättre undertryck i vevhuset, i race sammanhang är det en självklarhet, i min PTB motor hade jag ett extra sugsteg i oljepumpen och överdimensionerade ventilations slangar med backventiler.
    Original är vipparmskåpans ventilation kopplad till insuget som har ett undertryck men är relativt svagt och gör ingen större nytta i det avseendet.
    Injektorn i avgassystemet kommer att skapa ett betydligt starkare sug som jag hoppas skapa ett såpas stark undertryck i vevhuset att motorn blir lite respons snabbare, om det fungerar i verkligheten får jag återkomma med senare.

    Är det någon som har kunskaper, åsikter eller erfarenhet i ämnet skulle jag bli glad att få dela dom
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-10-13 klockan 21:12.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #2
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Kanskje Marinen har noe info om slikt.. De har jo brukt röyklegging i over 100 år nå.



    Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du forsöker på,men vil ikke vacuumet fra det röret inn i eksosen suge oljedamp som igjen vil bli til tjukk svart röyk?
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nja du är nog inte riktigt rätt ute där
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Kanskje Marinen har noe info om slikt.. De har jo brukt röyklegging i over 100 år nå.



    Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du forsöker på,men vil ikke vacuumet fra det röret inn i eksosen suge oljedamp som igjen vil bli til tjukk svart röyk?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    Varför är det en självklarhet i race sammanhang med ett stort undertryck?

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    för att det är gratis hk och man jagar ytterligheter, Tävlar man gör man det hela vägen o bjuder inte på nått
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #6
    gratis e gott men varför får du fler hp med undertryck eller är det så enkelt att kolvarna sugs ner av undertrycket? Men då borde det ju va motsatt effekt uppåt?

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Kul projekt PTB!
    En fördel med en sån här modifiering är att den lätt låter sig testas/mätas. Dels hur stort undertryck man uppnår med ejektorn inkopplad resp urkopplad, jämförelsetest i bänk under en och samma dag med och utan ejektorn inkopplad.

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    gratis e gott men varför får du fler hp med undertryck eller är det så enkelt att kolvarna sugs ner av undertrycket? Men då borde det ju va motsatt effekt uppåt?
    Den etablerade förklaringen är bättre ringtätning och mindre luftmotstånd för vev och stakar.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-10-14 klockan 03:01.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Den etablerade förklaringen är bättre ringtätning och mindre luftmotstånd för vev och stakar.
    okej minskat motstånd neråt är jag med på men då skulle undertrycket väl knappast öka ringtätningen?

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    okej minskat motstånd neråt är jag med på men då skulle undertrycket väl knappast öka ringtätningen?
    Jo, det är ju tryckskillnaden över varje ring som sätter kraften på ringen.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Kanskje Marinen har noe info om slikt.. De har jo brukt röyklegging i over 100 år nå.



    Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du forsöker på,men vil ikke vacuumet fra det röret inn i eksosen suge oljedamp som igjen vil bli til tjukk svart röyk?
    Man kan ju sätta catchtank mellan motor och ejektor. Det är nog klokt om man tänkt köra på strippen.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Min tanke är inte i första hand att köra på strippen, men skall ha catchtank mellan motor och ejektor ändå,tänkte vädra lite bättre i kamkåpan också
    Största vinsten som jag ser det är att hjälpa till att få bort så mycket luft som möjligt under kolven då den pumpar lika mycket där som ovanför, ringtätheten blir lite högre men är ingen vinst så länge man kör original, men med tex Hammer performance race kolvar som har smalare ringar för mindre friktion kan det bli en fördel.
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Man kan ju sätta catchtank mellan motor och ejektor. Det är nog klokt om man tänkt köra på strippen.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-10-14 klockan 09:37.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Min tanke är inte i första hand att köra på strippen, men skall ha catchtank mellan motor och ejektor ändå,tänkte vädra lite bättre i kamkåpan också
    Största vinsten som jag ser det är att hjälpa till att få bort så mycket luft som möjligt under kolven då den pumpar lika mycket där som ovanför, ringtätheten blir lite högre men är ingen vinst så länge man kör original, men med tex Hammer performance race kolvar som har smalare ringar för mindre friktion kan det bli en fördel.
    Catchtank på svenska blir det en oljefälla då eller?

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    en oljefälla behöver nödvändigtvis inte ha något "uppsamlingskärl" som en Catchtank har men gör samma jobb om den är rätt konstruerad, Kärlet är för att samla upp glegget
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Catchtank på svenska blir det en oljefälla då eller?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    en oljefälla behöver nödvändigtvis inte ha något "uppsamlingskärl" som en Catchtank har men gör samma jobb om den är rätt konstruerad, Kärlet är för att samla upp glegget
    Känns ju inte som man vill ha glegget på bakhjulet varken på strippen eller "civilt"

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Kul projekt PTB!
    En fördel med en sån här modifiering är att den lätt låter sig testas/mätas. Dels hur stort undertryck man uppnår med ejektorn inkopplad resp urkopplad, jämförelsetest i bänk under en och samma dag med och utan ejektorn inkopplad.



    Den etablerade förklaringen är bättre ringtätning och mindre luftmotstånd för vev och stakar.
    Det är väl något liknande de testat här men gav inget resultat.
    http://www.nrhsperformance.com/tech_...ervalves.shtml

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nä det är inte samma.
    Avgasejektorn suger för att öka undertrycket konstant, artikel testet är någon extra backventil som släpper ut övertrycket när kolven går ner och stänger när kolven går upp, den tekniken används redan med parplyventilerna "backventilerna" som sitter i vipparmskåpan.
    Det är väl bäst att tillägga att jag inte räknar med någon jätte ökning utan mer som ett kul experiment, fungerar det borde gasresponsen förbättras lite.


    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Det är väl något liknande de testat här men gav inget resultat.
    http://www.nrhsperformance.com/tech_...ervalves.shtml
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-10-14 klockan 20:53.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Nä det är inte samma.
    Avgasejektorn suger för att öka undertrycket konstant, artikel testet är någon extra backventil som släpper ut övertrycket när kolven går ner och stänger när kolven går upp, den tekniken används redan med parplyventilerna "backventilerna" som sitter i vipparmskåpan.
    Det är väl bäst att tillägga att jag inte räknar med någon jätte ökning utan mer som ett kul experiment, fungerar det borde gasresponsen förbättras lite.
    Det ska ju bli som en liten bakvänd liten omvänd kompressor/turbo på fel sida kolven utan rörliga delar, måste ju säga att jag gillar ide'n

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är inget som jag uppfunnet utan används ofta till bilmotorer, har sett några hojar också men aldrig fått veta hur mycket det ger.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Nä det är inte samma.
    Avgasejektorn suger för att öka undertrycket konstant, artikel testet är någon extra backventil som släpper ut övertrycket när kolven går ner och stänger när kolven går upp, den tekniken används redan med parplyventilerna "backventilerna" som sitter i vipparmskåpan.
    Det är väl bäst att tillägga att jag inte räknar med någon jätte ökning utan mer som ett kul experiment, fungerar det borde gasresponsen förbättras lite.
    Experiment är alltid kul..några paraplyventiler har jag inte på min hoj. Har super stock toppar så den främre cylindern tar vakuum från insuget.
    Vad fick du i förbättring på race hojen?
    Som parentes kan jag nämna eftersom det snackades lite catchtank att jag använder också S&S breather valve med gott resultat. Har också en catchtank men finns inte en droppe olja där på hela på 200 mil..några mil på +6000 varv

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Det är inget som jag uppfunnet utan används ofta till bilmotorer, har sett några hojar också men aldrig fått veta hur mycket det ger.
    Coolhets faktorn går upp iallafall precis som på gamla Hotrods med sidepipes

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vevhus vent S&S super stock toppar twincam
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 16:38
  2. Vevhus ventilation
    Av oggy69 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 21:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •