Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Springer vs. Springer

  1. #1

    Springer vs. Springer

    Hola.

    Är det någon som har koll på skillnaderna mellan eftermarknadsgafflar (springer) typ DNA jämfört med original?
    Ni som hatar springer och förespråkar upsidedown och bakmonterade fotpinnar, jag vet. Springer är inte optimalt, men vill man vara fin... Jag ska ha en springer.

    Kommer köpa en softail närmaste veckorna.
    Problemet är att Softail Springer knappt existera beggade, och X-bones är skitball men inte riktigt det jag vill ha. Jag vill ha 21" fram och kromade fälgar. Så det lutar åt en Custom och byta gaffel istället. Därav frågan, en DNA är ju fulare än en original, men är den sämre?

    Såg även att man kunde köpa en dämpare till DNA'n:

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer 9266d33ca1a5c2f22e3a715365ef712a.jpg  

  2. #2
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Köp en Crossbones o lägg gaffelbytepengarna på nytt framhjul o andra ändringar. Kolla Kvarnstenens Crossbones. Tror han har 21" på originalspringern.
    Senast redigerat av xbones den 2012-09-24 klockan 21:37.
    There are no problemsonly solutions

  3. #3
    Problemet är att andrahandsvärdet är mycket högre på x-bones. Ligger minst 30 papp över nighttrain. 10 papp för fram- och bakfälg eftersom jag inte vill ha svarta fälgbanor. Man får mycket kul för 40K.

    Är det någon som kört med både original och typ DNA?

  4. #4

  5. #5
    Jo, jag har såklart kollat blocket.
    Men frågan är om någon vet skillnaden kvalitets- och funktionsmässigt på en original och en dna?

    Vad gäller stötdämpare finns det ju bättre eftermarknads än original, och de är förmodligen mycket billigare än harley originaldämpare, är det samma med en gaffel, eller är DNA'n mycket sämre?

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    DNA är helt ok.
    Kör på din ide, låter kanon.

  7. #7
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Med utgångspunkt i det du skriver ovan, så skulle jag köpa en softis montera en DNA med dämp och eventuellt bygga eller låta bygga andra framben med tiden (kolla med Tolle eller Jörgen va det är för peng). Det var dem planerna jag själv hade engång i tiden, nu är jag snarare inne på att montera en bromskiva till fram så springer får vila.

    Som jag förstått och hört så är det en utseende- och andrahandsvärdesfråga, DNA är funktionsmässigt likvärdig orginal men inte lika "snygga ben" , det torde finnas fler alternativa "fabrikat" om du kollar runt lite med byggare, men risken är att de blir ungefär samma pengar som orginal till slut.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-09-25 klockan 07:29.

  8. #8
    Skillnden mellan en HD OEM-springer och en DNA är ENORM!
    En polare i garaget hade en 4" över DNA som jag haft det tvivelaktiga nöjet att testa...
    Känns ruggigt vabblig efter ett par säsonger

    Jag skull nog kolla på dom som ZODIAC säljer. Made in Poland och verkar klart stabilare + finns olika längder
    Visst , lite dyrare än DNA men Du kanske lever längre...
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-09-25 klockan 22:21.

  9. #9
    Det verkar vara som vanligt då, man får det man betalar för!
    Tack för bra svar alla.
    En softail med springer ska stå färdig till våren iaf. Så enkelt är det!

    Hur är det med fjädrarna, byter man ut dem efter ett par år, är gafflarna ställbara, kan man ha hårdare resp. mjukare?
    Jag brukar ju gilla att gasa, och älskar min hoj sedan jag sänkte och satte i progressive runt om. Så egentligen är ju en springer idiotiskt, speciellt med det där lilla skit-oket till broms som brukar sitta på. Men det är ju så jävla snyggt. Jag måste ha en, iaf ha haft en! Måste...

  10. #10
    Skitoket går att byta ut.
    Jag har ett PM 6 kolvsok och det blir helt annat med det. Ska försöka trixa in en skiva till på vänstersidan i vinter så det blir dubbla 6 kolvsok. Ska prova och se om man kan bromsa så gafflen viker in under motorn.

  11. #11
    Tjena!!
    Jag har en Pearson springer liggandes (splitter ny) om du är intresserad, men den är väldigt kort typ - 2" eller 3".
    Finare gjord gaffel är svårt att hitta.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Skitoket går att byta ut.
    Jag har ett PM 6 kolvsok och det blir helt annat med det. Ska försöka trixa in en skiva till på vänstersidan i vinter så det blir dubbla 6 kolvsok. Ska prova och se om man kan bromsa så gafflen viker in under motorn.
    Du skriver att du har integrerade dämpare i fjädrarna, hur funkar det?
    Inte omöjligt att du viker in de där benen under hojen om du får fäste med dubbla 6-kolvsok!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Goodvibrations Visa inlägg
    Tjena!!
    Jag har en Pearson springer liggandes (splitter ny) om du är intresserad, men den är väldigt kort typ - 2" eller 3".
    Finare gjord gaffel är svårt att hitta.
    Tjena!

    Ah, synd med -längd. Kanske kan vara intressant ändå när det är dags. Måste ha koll på vilken hoj det blir först!

  13. #13
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    @Grönvit, Pearsons ser ju riktigt bra ut och verkar vara kvalitativt bättre än DNA, helt klart värt att fundera på.

    @Goodvibrations, är det rätt uppfattat att är den 2" eller 3" under?

  14. #14
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Pulare: ... Ska prova och se om man kan bromsa så gafflen viker in under motorn.
    ring innan då kommer jag ner det vill jag se!

  15. #15
    Jag lovar att ringa innan första provbromsningen.
    Intergrerad stötdämpare i fjädern fungerar bra blir lite stummare än orginaldämparen vilket jag hellre vill ha. Hatar dessa gungande gafflar.

  16. #16
    [QUOTE=JohnnyRocker;55000]@Grönvit, Pearsons ser ju riktigt bra ut och verkar vara kvalitativt bättre än DNA, helt klart värt att fundera på.

    @Goodvibrations, är det rätt uppfattat att är den 2" eller 3" under ?


    Japp! den är ca 2" eller 3" under

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Jag lovar att ringa innan första provbromsningen.
    Intergrerad stötdämpare i fjädern fungerar bra blir lite stummare än orginaldämparen vilket jag hellre vill ha. Hatar dessa gungande gafflar.
    Är det original elelr eftermarknadsgrejer, det låter ju bra.
    Din är väl en original i standardlängd(+-0")?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Är det original elelr eftermarknadsgrejer, det låter ju bra.
    Din är väl en original i standardlängd(+-0")?
    Jag har en orginalgaffel och jag vet faktiskt inte vad som menas med över eller undermått på eftermarknadsgafflarna. Om det utgår från en orginalspringer som är 0" ?
    Dämparna säljer bikeline och dom tillverkas av denna firman http://ramomek.com/

  19. #19
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Ska finnas en tråd här om detta men hittar den inte så detta är en annan artikel med tabeller på standardlängder.

    http://www.chopperhandbook.com/forks.htm

  20. #20
    Tack!

    Lite mer kött på benen vad gäller springer, nu gäller det bara att hitta en hoj. Förhoppningsvis blir det en originalspringer redan från start. Time will tell...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Springer + Hotrod
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 16:50
  2. Bromsok med fäste för springer
    Av Rolf-Erik i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 21:12
  3. Springer på Sportster?
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 21:01
  4. En Springer
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 20:51
  5. Springer
    Av Jocke Velander i forum Custom & Byggen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 12:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •