Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: vinande ljud från höger sida efter kambyte.

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0

    vinande ljud från höger sida efter kambyte.

    har ett irriterande vinande efter kambyte. misstänker själv att det kan vara kuggarna på vevhusventilationshylsan eller vad man nu kallar den. men jag tar tacksamt emot tips eller råd

  2. #2
    Va ed för motor? Evo ?
    På single-cam motorerna kan vinandet bero på att kuggflankspelet ät satt för tight.
    (Om det är för stort "klickar" det i stället) För stort låter lite men är ofarligt, om det viner
    även när den är varm: riv! När du monterar kammmen skall det vara axiellt spel på min 0,25 mm
    och kammem ska gå att dra fram och åter med " A slight drag" som det står i S&S manual.
    Detta kollas på "hela varvet runt" drv kan vara ovala pga förslirning eller veven kan kasta lite
    Etty trick jag brukar köra är att pressa av kamdrevet på originalkammen och pressa på den nya
    (trimkammen,,) Orig är passat på fabrik och har det gått tyst och fint tidigare så funkar det

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Ja det är evo. om jag förstått rätt så ska man kunna lossa tändningen och ta tag i hallgivaren då ska kammen kunna dras ca 0,25 mm fram och tillbaka. menar du sen att kuggarna på kammen skulle vara för tajta emot vevaxeldrevet och att det kan orsaka problem? men när jag lyssnar med en mejsel mot örat så låter det som mest vid vevhusventilationen. om det nu är kamdrevet mot vevaxeldrevet som orsakar vinandet är det något som sliter in sig med tiden eller blir det ras?
    Senast redigerat av slicerman den 2011-04-20 klockan 01:46.

  4. #4
    Ja, du har rätt om axialspelet . 0,25 min fram och tillbaka min.
    Vinet betyder troligen att spelet kamkugg mot vevaxelkugg är för litet
    Vinande/ för tight kamkuggspel är inte bra, kan skada lagring/bronsbussning i kamkåpan resp
    inre lager/nållager. Optimalt är att motorn viner LITE när den e kall och tystnar när den värmts upp Att "vev-venthylsan" = Breathern är för tight tror jag knappast skulle låta så
    Jag skulle riva och kolla för säkerhets skull. Om den gamla kammen gick tyst ock kuggflankspelet kändes bra så kan du kolla storleken på drevet och ev som sagt flytta över drevet
    Det finns 5-6 olika storlekar m färgmärkning. Jag skulle riva och kolla...

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    ok bara att riva ner igen och kolla.jag antar att jag mäter diametern på det gamla och det nya för att se om det skiljer gissar att mikrometer gäller som mätdon, skjutmått ger väl sämre mätvärde. men om jag nu får för mig att byta drevet på kamaxeln är det bara att pressa av det gamla och dit med det på nya kammen. eller ska man värma och dona samt hur vet jag att drevet är i rätt possition när jag sätter dit det. kanske en dum fråga om det finns ett kilspår eller liknande.

  6. #6
    Var bor du ? Sthlm ?
    Jag finns på 0735 300740 om du behöver tips
    Mvh P

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    bor i nyköping. jag ska prova att byta drev. har tillgång till press på jobbet såg att det sitter med krysskil så det borde inte va några problem
    tack för tipsen
    Senast redigerat av slicerman den 2011-04-20 klockan 22:36.

  8. #8
    Om du har en bra press ska det inte vara nåt problem!!
    Lycka till!

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    hehe har pressat av drevet på den gamla kammen såg ju ut som att det satt ett kilspår men det var ju bara på axeln. själva drevet är helt runt och slätt inuti. hur linar man upp det när man sätter dit det igen? tänkte ringa och fråga men det är ju påsk och sånt där nu.

  10. #10
    OK,,, skulle väl sagt att du skulle märka upp,,,,
    Du har ju en kam till: den nya Märk upp och pressa lite så ser du om det finns ritsa elle märkning
    Bl. Andrews brukar ha 2 rits-spår
    Va e d för kammar? Du byter från original till vad?
    Du kan åxå ta 2 slangklämmor av klassisk modell + 2 runda stålpinnar ca 2-3 mm dia 50 långa
    Lägg pinnarna i kuggspår och lås med slangklämma runt drevet + sätt andra drevet på motsvarande
    sätt . Nu kan du märka upp

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    ok det borde funka. trodde det var krysskil men det var de ju inte. tror du att man istället för att pressa dit drevet igen kan värma det lite så att det vidgar sig det borde gå på lättare då? givetvis inte så mycket att härdningen går ur. det är en ev 27 kam.

  12. #12
    Nja,,, värma LITE då...
    Bra kamval BTW! Drar snyggt fr 2000 Många har en tendens att "Överkamma"..
    Funkar OK m originalkompet. Plussa på m bra tändning m rapp kurva, VOES, bra luftfilter
    N72 R -nål eller Sportster 1200 -88 nål 45 lågf / 180 main och bra 2-1 eller slip-ons 2-2 så blir det muff!

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    mikuni hsr42 propipe 2-1

  14. #14
    OK, Lågfart ner fr 25 till 20 (Eventuellt 22,5) Nål i mittläge Main 160
    Luftskruv : starta 2 varv ut Accmunstycke sitter 70 orig, lite stort men funkar

    Med orig 8,5 stat komp och EV 27 bör den trycka 160 PSI
    Vad kör du för tändning?

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    orginal funderar på dyna 2000i

  16. #16
    OK,
    Jag själv körde mest DTT på EVO-tiden (TC numera..)
    Jag har lite betänkligheter med tändningarna "Inne i struten" Har bytt ett antal som dött av värmeslag,,,Bla Dyna 2000i
    DTT= Daytona Twin Tec har en modul som monteras som vanliga boxen,den använder HDs egen pickup och rotor Den har samma programvara som deras modell 1005 som sitter i struten
    Du kan nog hitta på Ebay.com för vettig peng, Kostar ca 2700 i Sverige
    Kolla m MecTec vad han tycker Och....behåll VOES!!!
    som mod 1005 som sitter i struten

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    14
    Tackad: 0
    Rev bort trimkamen idag och jämförde kuggarna, dom är betydligt fetare på trimkamen än orginalet. så det är bara att pressa bort och byta.

  18. #18
    Ja, du kommer nog att lösa problemet med det

Liknande ämnen

  1. Film: Hittade sin Harley i Japan under allt bråte efter Tsunamin!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 19:20
  2. Luft-scoop hö sida, erfarenhet nån?
    Av Kenta Jungver i forum Buell
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 14:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •