Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Stereo,, högtalare och förstärkare. Här diskuterar vi olika lösningar på installationer och delar med oss av våra erfarenheter.

  1. #21
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Jag har två stycken monoblock, (basförstärkare), liggandes som presterar 4 kW styck.
    Utöver det har jag även två 4-kanalsförstärkare som levererar 2 x 300 W bryggat i 4 ohm styck.
    Skulle va spännande, i dubbel bemärkelse, och se hur du ska konvertera hojens originalgenerator till att
    kunna kräka ur sig över 800ampere(om vi nu enbart räknar med att slutstegen skall läsa en last på 4ohm,
    för troligtvis så räknas väl monoblockens maximala effekt vid ca.0,5-1ohm, och då kommer det naturligtvis
    att krävas ännu mer ström från generatorn), för att få fart på dom slutstegen

    Men va faan, ett par generatorer på vardera gaffelben, kopplade via rem över framhjulets hjulaxel, skulle
    ju i varje fall ge ett ganska så eget utseende på hojen.....varför har ingen tänkt på detta tidigare

    Näe, men allvarligt talat så skulle jag nog hålla anläggningen ganska så enkel, om jag nu skulle börja bygga
    ljud på en hoj. D.v.s använda strömeffektiva klass D-slutsteg, ihop med väldigt lättdrivna högtalare(=läs
    verkningsgrad över 92db/1m), som dessutom är av 2-vägstyp, då helst koaxialhögtalare(för att enklare
    kunna hålla ihop ljudbilden, utan allt för avancerade delningsfilter, som annars lätt tenderar att ge en jävla
    massa fasfel, mellan de olika registren). Förövrigt så gäller det att dessa koaxialhögtalare verkligen är
    gjorda för så kallad "on axis"-lyssning, då ett flertal av dagens billjudhögtalare exempelvis mestadels är
    gjorda för att monteras i dörrsidor m.m, "off axis" ifrån lyssningsposition alltså.

    Dessvärre så har inte jag den blekaste susning om hur mycket utrymme det finns i batwingen, eller några
    eventuella benkåpor. Men en JL Audio 6W3v3-4(6,5"), i en 5-liters sluten låda, kan basa på nått så in i h-e!
    Förvisso väldigt tungdriven, men som sagt med ett enastånde basljud, sin ringa storlek till trots.

    Som sagt det finns inga genvägar till det perfekta ljudet....

    M.v.h farbror Barbro

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg


    Iofs redan samma uttryck som jag brukar mynta.
    Fast med tillägget cabriolet i stället för enbart bil.
    Men... Vem är det som åker cabriolet egentligen?
    Min hoj har fortfarande bara två hjul, -som en hoj bör.
    Jag tror min hoj har 100 gånger så mycket hojkänsla som din.
    Om vi nu ska börja diskutera, alltså
    Men det ska vi ju inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mercakombi Visa inlägg
    Skulle va spännande, i dubbel bemärkelse, och se hur du ska konvertera hojens originalgenerator till att
    kunna kräka ur sig över 800ampere(om vi nu enbart räknar med att slutstegen skall läsa en last på 4ohm,
    för troligtvis så räknas väl monoblockens maximala effekt vid ca.0,5-1ohm, och då kommer det naturligtvis
    att krävas ännu mer ström från generatorn), för att få fart på dom slutstegen
    Därför skrev jag att det endast skulle vara aktuellt för en ev. ren show, med en dold batteribank med kontinuerlig laddning, i anslutning till motorcykeln.

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Men... Vem är det som åker cabriolet egentligen?
    Min hoj har fortfarande bara två hjul, -som en hoj bör.
    Jag tror min hoj har 100 gånger så mycket hojkänsla som din.
    .
    Jag åker gärna en sväng med cabben
    Trist bara att subben tappar lite bastrycks ljud över ca 180km med taket nere.
    Annars lite hoj känsla med 320Hk i liten lätt 2sits roadster.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Jag åker gärna en sväng med cabben
    Trist bara att subben tappar lite bastrycks ljud över ca 180km med taket nere.
    Annars lite hoj känsla med 320Hk i liten lätt 2sits roadster.
    Håller med dig, jag.
    Cabbar är trevliga, har själv haft tre stycken genom åren.
    Det var inte jag som tog upp ordet "cabriolet", och jag svarade bara tillbaka med glimten i ögat och en liten pik om vem det är som sitter på en "cabriolet".
    -Egentligen.

    Angående suben, var har du placerat den?

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Högt bakom mellan sätena och uppåt, Misstänker att basstrycket blåser bakåt.

    Måste väll bli nåt liknande med tourer hoj högtalare bakom rygg.

  6. #26
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Niko... Min hade två hjul från start... Och det blir snart två hjul på nytt... Men inte sätter jag stereo som något man skall ha på mc. Där går gränsen.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Men inte sätter jag stereo som något man skall ha på mc. Där går gränsen.
    Men varför? Jag kan acceptera att vissa inte prioriterar det, eller ens vill ha det, eftersom dom aldrig kommer att använda det.
    Men att skriva "där går gränsen", som om man vore mindre biker för att man har stereo på hojen, som att det finns oskrivna regler vad man får och inte får ha på hojen gör mig lite fundersam.
    Varför har du sådant behov av att offentliggöra din aversion för musik på motorcykeln? Om det inte tilltalar dig så framgick det väl tydligt av namnet på tråden?
    Varför då gå in och "skratta" åt något som vissa av oss uppenbarligen finner en viss tillfredsställelse utav?
    Och att, som trehjulings-förare, börja prata om hojkänsla, och att en Electra är en "cabriolet" finner jag ytterst underligt, då en Electra trots allt faktiskt lutar i kurvorna.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Högt bakom mellan sätena och uppåt, Misstänker att basstrycket blåser bakåt.
    Måste väll bli nåt liknande med tourer hoj högtalare bakom rygg.
    Ja, jag antar att det är turbulensen som fångar upp ljudtrycket och sprider det bakåt.
    En sub ska du ju egentligen inte höra var den kommer ifrån, den ska bara finnas där, och att ha den placerad bakom huvudet så högt upp är inte en optimal placering, -men väldigt snyggt.
    Om jag vore dig och om ljud var viktigt i bilen så skulle jag bygga kickpaneler nere vid fötterna och titta lite på Amega Q-Comp serien.
    Dom spelar ruggigt bra i slutna lådor, och dom spelar djupt!

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Ja, jag antar att det är turbulensen som fångar upp ljudtrycket och sprider det bakåt.
    En sub ska du ju egentligen inte höra var den kommer ifrån, den ska bara finnas där, och att ha den placerad bakom huvudet så högt upp är inte en optimal placering, -men väldigt snyggt.
    Om jag vore dig och om ljud var viktigt i bilen så skulle jag bygga kickpaneler nere vid fötterna och titta lite på Amega Q-Comp serien.
    Dom spelar ruggigt bra i slutna lådor, och dom spelar djupt!
    Är riktigt nöjd med DLS RM6,2 tvåvägs fram systemet nere vid fötterna med disken i dörren. Är helnöjd med ljudet annars (kräver inte optimalaste) men just Sub bassen blir lite tunn i högre hastigheter med taket nere. Och då slipper jag ju ändå ha hjälm på

    Lite nyfiken allmänt hur är electra musik ljudet i högre hastighet. Hör du mycket bakifrån?

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Är riktigt nöjd med DLS RM6,2 tvåvägs fram systemet nere vid fötterna med disken i dörren. Är helnöjd med ljudet annars (kräver inte optimalaste) men just Sub bassen blir lite tunn i högre hastigheter med taket nere. Och då slipper jag ju ändå ha hjälm på

    Lite nyfiken allmänt hur är electra musik ljudet i högre hastighet. Hör du mycket bakifrån?
    Nja... Nu är ju inte min hoj utrustad med högtalare bak som standard, så jag måste flasha stereon för att få fader. (Justera ljudstyrkan mellan främre och bakre högtalare).
    Men som det är nu så är det sonen som sitter där bak och gottar sig, jag hör ärligt talat ingenting bakifrån i hastigheter över normal stadstrafik.

  11. #31
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Hallå
    Har en Street Glide från 2007 där radion har låst sig. Några tips?

  12. #32
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Har en fundering ang stereoapparaterna som sitter i Streetglide/Electra fram till 2013. Om man skulle vilja byta ut den mot en "vanlig" bilstereo, är det samma yttermått så att man kan byta ut den rakt av? Och är det vanliga DIN-kontakter på insidan, så man enkelt pluggar in stereon? I så fall borde väl kontrollerna för volym/byte av spår funka?
    Äger ingen Streetglide än, så jag kan inte kolla själv... Nån som vet?

  13. #33
    Jag har lite saker passande en Roadglide 15-16 om någon är intresserad. Harley Boom 2 högtalare till kåpan, Ett boom slutsteg och monterings kitet, PM a om någon vill köpa, nypris hos handlaren är ca 12K

  14. #34
    Byte av stereo på en importelectra -95.

    Har en kasettradio på hojen och undrar om det finns någon modernare, utbytes att skicka i som funkar med original volym och kanalsökning.
    Får bara in kanaler med ojämn decimal nu.
    Gärna med Bluetooth.

  15. #35

  16. #36
    Jag har en Street Glide 09 med original stereo och högtalare men
    kommer inget ljud, någon som har tips ?

  17. #37
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Fatboy00 Visa inlägg
    Jag har en Street Glide 09 med original stereo och högtalare men
    kommer inget ljud, någon som har tips ?
    säkring eller lossnad kabel kanske

  18. #38
    Har tagit bort kåpan fram och allt ser ok ut ,displayen på stereon funkar som den ska
    men inget ljud ut till högtalarna

  19. #39
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Prova att se efter om det finns en mute-signal inkopplad någon stans.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av Mastertune från TTS?
    Av Harley-Knutte i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 23:16
  2. Stereo på "vanlig" hoj?
    Av mtf i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 00:08
  3. Erfarenheter kring nya Michelin Commander II
    Av Bellman i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 08:11
  4. Olika blandade delar
    Av Terminator i forum Säljes
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 19:40
  5. Olika E-Märkningar i olika länder!!!
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 09:37

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •