Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plocka ur insatserna ur Big Radius 2-2?

  1. #1
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Plocka ur insatserna ur Big Radius 2-2?

    Jag försöker plocka ur insatserna ur mina V&H Big Radius 2-2, då jag ska se om det går att linda lite ljuddämpningsmatta runt dom. Vill tysta ner dom en aning. Har kommit så långt att jag plockat bort värmesköldarna + insexskruven som håller insatsen på plats. Men där verkar det vara stopp, bokstavligen...
    Insatsen sitter som berget!
    Jag har flyttat insexskruven till insidan, och virat en tjock ståltråd runt. Jag har ryckt, dragit som en tok tills ståltråden gick av. Och insatsen har på sin höjd flyttats ut en centimeter... :-(
    Nån som lyckats med denna operation, och har nåt tips?

  2. #2
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Fick ut insatsen till sist. Tog hjälp av sambon. Jag drog, medans hon bankade på röret. Sakta men säkert kom den ut... Det var bara den ena som satt jävligt tight. Den andra var bara att dra ut.
    Men att få dit nån ljuddämparmatta är bara att glömma. Alldeles för tight...
    Jag ska dra lite ståltråd kors & tvärs genom insatserna, så kanske man "dödar" det värsta oljudet. Får se (höra) hur det blir.

  3. #3
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Jahapp... Då kan jag meddela att min Hillbillymoddning med ståltråd gjorde absolut ingen skillnad! Noll, zip, nada... Låter precis lika mycket.
    Funderade ett tag på att med ståltråden göra ett "nät", en sorts stopp så att man kunnat fylla insatsen med lite ljuddämparmatta. Men det är nog en högst tillfällig lösning. Materialet skulle nog blåsa ur rätt snabbt ändå. Om man inte packar det rätt hårt, men då korkar man ju igen systemet helt vilket inte heller är bra... Så det är nog bara att gilla läget. Vill man vara fin, får man lida pin!
    Nåja, så hemskt är det ju inte. Men lite mer dämpat ljud hade inte varit helt fel. Men med Big Radius är det bara att gilla läget, som sagt.

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Tänkte göra något med mitt och har läst dessa tar ljudet ner lite ... http://www.smartpartz.com/SPZVHBR.html

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Är man lite nördig (som jag) är detta ett perfekt ämne att gotta in sig i ,
    I denna tråden från våra sportiga vänner finns en del matnyttigt uppblandat med en god portion dravel.. :http://www.sporthoj.com/forum/showth...-ljudd%E4mpare
    Senast redigerat av Benny den 2012-09-12 klockan 20:13.

  6. #6
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Tänkte göra något med mitt och har läst dessa tar ljudet ner lite ... http://www.smartpartz.com/SPZVHBR.html
    Men perfekt!
    Blir en beställning av såna där. Verkar ju lovande!

  7. #7
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Jag har nu monterat ett par "Hard Kore baffles" från Smartpartz i mina Big Radius. Dom gör precis det dom utger sig för för att göra, dvs "taking the edge off".
    Det är fortfarande ett mulligt ljud, men dom tar bort det värsta smattret som jag ansåg var på tok för högt...
    Vid första uppstarten så trodde jag att jag kastat pengarna i sjön, då den fortfarande lät rätt mycket på tomgång. En aning mindre oljud, men inte mycket... Det är när man tar sig ut o åker som man hör skillnaden. Låter fortfarande bra, som sagt, men det vrålar inte på samma sätt som förut.
    Ett plus i kanten är att dessa insatser gör att det förmodligen blir rätt enkelt att täppa till dom tillfälligt inför besiktning. Insatsernas utformning är att det blir ett mindre utblås, med en längsgående bricka som ska ta udden av oljudet. Det blir enkelt att trycka in lite stålull eller dyligt för att få ner ljudnivån ytterligare.
    I instruktionerna så stod det att man skulle borra ett hål intill den befintliga gängan på originalinsatsen. Men jag borrade på motsatt sida, eftersom man då kunde borra med avgassystemet på plats. Mycket enkel operation.

    En sak som jag reagerade på, var att hojen förmodligen tappat en aning effekt på topp. Kanske bara inbillning. Men på låg och mellanregistret går det minst lika bra som förr. Kanske till och med bättre. Jag har en V&H Fuelpak liggandes, och ett S&S Stealth luftfilter beställt. Så efter att dessa är monterade lär hojen förhoppningsvis gå bättre över hela registret.

  8. #8
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Thanks for the update ... mycket intressant !

Liknande ämnen

  1. Fat Bob 2011 demontering av insatserna ur orginal rören?
    Av Tobj1960 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 08:24
  2. Big Radius 2-2
    Av harly2006 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 00:31
  3. Big Radius 2-1 / Skrikande örn
    Av Pirre i forum Säljes
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 20:46
  4. Big Radius 2-1
    Av Tundra Trotter i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 09:06
  5. Ljuddämpa V&H Big Radius 2-2
    Av sedaii i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 19:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •