Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: bästa sätten att förbättra väghållningen

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    bästa sätten att förbättra väghållningen

    Vad kan man göra för rimliga pengar

    Själv har jag en fatboy med original fjädring men hjulen bytta mot 160mm 18" bak och några tunna 21" fram

    väghållningen är kanske inte direkt dålig,och jag kan inte sätta figret på något fel men skulle helt enkelt vilja ett den var roligare/bättre i svängarna

    Kanske jag bara nojjar för de tunna framdäcken ?, men vad tror ni man hade märkt av att byta till lite fetare 19" ( tror inte det finns mer än en bredd i 21"?)

    är lite sugen på monotube till gaffeln, kanske bättre bakdämpare, men budgeten säger att jag måste välja

    vad tror ni ger mest för pengarna
    Alla tips och erfarenheter är välkomna

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Den största boven på softailarna är bakfjädringen.
    Köp ett par progressive suspension bakstötdämpare och progressiva fjädrar till gaffeln så får du en helt ny hoj.
    En uppgradering av bromsarna är nästa sak på listan.
    Ett schysst ok + skiva fram med stålomspunnen bromsslang fixar det.
    Undvik luft i fjädring o bromsar!
    Justerbar luftfjädring bak är säkert häftigt, men inte alls lika bra som ett par riktiga stötdämpare.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Ok , jag som trodde fram-dämpningen var viktigare än bak?

    Det har skrivits mycket om feta bakdäck men hur stor skillnad gör bredden fram ? någon som bytt och provat, hur upplevde ni skillnaden?

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Jag monterade Progressives stötar bak, progressiva fjädrar fram och biltemas gaffelolja och min känsla var att det blev en avsevärt trevligare hoj

  5. #5
    Jag har satt på Progessiv suspension både bak och fram samt SE´s tjockare gaffelolja. Har en Softail std. / custom. Orginal 16 " bak och 21" fram fast med andra fälgar. (Med fetare bakdäck så får du sämre körbarhet i kurvor ... fast snyggt är det ju men det gör inget för väghållningen ).
    Helt ny hoj blev det m a p väghållningen, kanon helt enkelt, betydligt styvare i kurvor och aldrig några genomslag i potthål eller över knölar. Lika bra både för ensamkörning som med frugan bakpå. Har inte sänkt något, det skulle ju förta det hela då min körstil är "hårt drag i kurvorna" så skrapmärken blir det på ljuddämpare och fotpinnar.
    För att ytterligare förbättra väghållningen så blir det i s f ett gaffelstag fram ( det som förr kallades "wobbelstag" ).
    Summa summarum - det är stötdämparna som gör väghållningsjobbet, om man måste välja så satsa på progressiva dämpare bak och använd standard fram men byt till tjockare gafffelolja. Svårt med kompromisser ... hojen måste harmonisera så progressiva fjädrar även fram är ju att rekommendera. Lycka till.

  6. #6
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    Køp en touring eller dyna
    NO BAR 2 FAR

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Dyna är helt OK, touring vill jag inte ens komentera..

  8. #8
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Vad har ni för modell av Progressive i era gafflar. Monotube, Dropin eller standard Forkspring?
    Hade tänkt byta både fram(ej sänkt) och bak(kanske 1")

    /J

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag har deras progressiva sänkningsfjädrar, fast utan genomslagsfjädrarna som ju är de som sänker hojen.
    Mest för att så har man dem med OM man vill sänka den en dag.
    Det är inte drop-in, men på många hojar går inte gaffelbenen igenom övre kronan (som på min tex) och då kan man inte bara lossa övre gaffelbensmuttern och dra ut gamla fjädern.
    Men bytar man fjäder vill man väl ändå byta olja.
    Ska man sänka hojen måste jag då lossa hydraulerna från bottnen av gaffelbenen och ta ut dem vilket är en hel del jobb mer än en drop-in fjäder.
    http://www.progressivesuspension.com...ngs/index.html
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2012-08-09 klockan 17:56.

  10. #10
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Jo jag har insett att Dropin inte är nån ide på en Deuce då man ändå måste bort med gaffelbenen å oljan blir till att byta (till tjockare variant).

  11. #11
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Progressiva och standardlängd.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Vad har ni för modell av Progressive i era gafflar. Monotube, Dropin eller standard Forkspring?
    Hade tänkt byta både fram(ej sänkt) och bak(kanske 1")

    /J
    Jag har kört några mil nu med standardlängd Progressive i gaffeln och 11" gas-stötar vilket väl ger ca 1" sänkning bak.
    Det funkar jättebra på min FXDX. Det blir väl lite mer rake vilket borde ge stabilitet på motorvägen, ev. lite mer trögstyrt
    men jag tycker snarare att det svänger bättre än innan, beror nog på att fjädringen lirar bättre. Grymt stabil i hög fart blev den iallafall,
    gick ju knappt att köra lite fortare på motorvägen innan.

    Monotube finns inte till alla hojar, annars är det nog det bästa?
    Back in black

  13. #13
    Kör sakta

Liknande ämnen

  1. Västförbudet är nu avklarat i rätten!
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 21:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •