Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Hur fan kan det dåna och väsnas i en av marknadens tystaste hjälmar bakom rutan när en öppen hjälm är helt tyst???

  1. #1

    Hur fan kan det dåna och väsnas i en av marknadens tystaste hjälmar bakom rutan när en öppen hjälm är helt tyst???

    Åkte 60 mil ner till Karlstad idag, men fy fan vad det blåste turbulens med nyhjälmen på!
    Fick stanna i Gävle och skruva bort rutan. Det skakade så jag såg dubbelt! (Seriöst! På allvar!)

    Åkte till Täby och köpte en 4,5" mörktonad ruta, det blev liiiite bättre, men det dånade runt huvudet så jag trodde hjärnan skulle rinna ut genom öronen.

    Helt sjukt att en helt öppen hjälm är nästan helt knäpptyst, men med en av marknadens tystaste hjälmar, (Schuberth Concept 3), så låter det som om man satt i avgasröret på en rymdfärja.
    Det skumma var att om jag ställde mig upp på fotplattorna och stack upp huvudet i fartvinden så tystnade bullret och det susade det bara lite gemytligt.
    Det är den där jävla turbulensen. Men hur är det möjligt? En helt öppen hjälm är ju tyst!

  2. #2
    Ja det låter onekligen lite underligt.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Köpte en hoj med ruta en gång och den åkte av så fort jag kom hem och kom aldrig på igen.
    Kanten på rutan mitt i siktfältet kändes kass och turbulens och fladder bakom.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ruta är kasst, körde Road-King mellan 97-00 och hade mycket sällan på rutan, va på Internationella H-D träffen i Belgien och minns att jag va nära att dumpa den efter vägen och så tar det bort mycket av charmen tycker jag, Cabriole på två hjul få va för min del

  5. #5
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu vet jag ej om du är lång Niko... Men min makes chef har en Electra Glide också. Han är också längre än många och fick då problem med sin ruta. Det räckte inte med att köpa en som "bara var något längre", utan han fick fixa en som hade en annorlunda vinkel högst upp på glaset, som på så vis tvingade bort luftströmmen ännu effektivare (om man är en lång förare). För honom räckte det med den varianten av ruta och inget mer problem med turbulens. Sedan finns det vissa, som även fått komplettera med sidovindavvisare "under kåpan".
    Det är ju liksom stor skillnad, på att få en stark luftström direkt riktad mot en hjälm och att faktiskt t o m åka utan ruta, faktiskt.
    Så beror det på att du är längre än de flesta förare, så bör du satsa på en annan variant av ruta, som de vinklat ännu mera (plus att den även är längre än originalvarianten).


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  6. #6
    Jag är 178 cm lång, så så stor är jag inte... (Inte på höjden i alla fall... )
    Jo, jag har kommit fram till att det blir till att experimentera med höjder och former på rutan.
    Det finns ju ett flertal olika flärpar man kan sätta högst upp på rutan som vindavvisare.
    -Eller så slänger jag nyhjälmen åt helvete och kör med min gamla trogna öppna.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Ruta är kasst,Cabriole på två hjul få va för min del
    Samma här,man ska väl aldrig säga aldrig men ruta och stereo verkar väldigt långsökt på
    hojen.Men smaken e ju olika

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Åkte 60 mil ner till Karlstad idag, men fy fan vad det blåste turbulens med nyhjälmen på!
    Fick stanna i Gävle och skruva bort rutan. Det skakade så jag såg dubbelt! (Seriöst! På allvar!)

    Åkte till Täby och köpte en 4,5" mörktonad ruta, det blev liiiite bättre, men det dånade runt huvudet så jag trodde hjärnan skulle rinna ut genom öronen.

    Helt sjukt att en helt öppen hjälm är nästan helt knäpptyst, men med en av marknadens tystaste hjälmar, (Schuberth Concept 3), så låter det som om man satt i avgasröret på en rymdfärja.
    Det skumma var att om jag ställde mig upp på fotplattorna och stack upp huvudet i fartvinden så tystnade bullret och det susade det bara lite gemytligt.
    Det är den där jävla turbulensen. Men hur är det möjligt? En helt öppen hjälm är ju tyst!
    Ja Niko det är helt jäkla sjukt med vindbruset, läs "vindbrus Streetglide" så ser du att du inte är ensam om problemen....ska precis skriva ett nytt inlägg där efter nya erfarenheter. Och vill du prova olika rutor så har jag ett antal på lager

  9. #9
    Handlar garanterat om att rutan slår fartvinden på ett sätt så visiret vibrerar.
    Hade en liknande upplevelse med en japs cykel, var helt lomhörd efter 30 mil, hörde inte ens vad dom sa på tv,n när jag kom hem.
    Bytte ruta till en lite lägre, så vinden konstigt nog slog i pannan, över visiret, no problems längre.

  10. #10
    Helt rätt sedaii. Det här är en helt jäkla vetenskap om ruthöjder OCH olika hjälmar, har provat i över ett år ovh nu känns det son jag är hyfsat nära.....

  11. #11
    Jag är 180cm lång och rekommenderar windwest 6" ruta, gärna vindavvisarna i underkant på batwing kåpan och sedan finns även spoilern som sätts i gaffelkronan för att bli av med all turbulens

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Jag är 180cm lång och rekommenderar windwest 6" ruta, gärna vindavvisarna i underkant på batwing kåpan och sedan finns även spoilern som sätts i gaffelkronan för att bli av med all turbulens
    Du menar denna? http://www.ebay.com/itm/WINDVEST-HAR...#ht_1493wt_884

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    Och vill du prova olika rutor så har jag ett antal på lager
    Härligt!!! Det skulle spara mig många tusenlappar.
    Det är ju inte direkt så att man kan fara till Harley-dealern och provköra en ruta.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av sedaii Visa inlägg
    Handlar garanterat om att rutan slår fartvinden på ett sätt så visiret vibrerar.
    Hade en liknande upplevelse med en japs cykel, var helt lomhörd efter 30 mil, hörde inte ens vad dom sa på tv,n när jag kom hem.
    Bytte ruta till en lite lägre, så vinden konstigt nog slog i pannan, över visiret, no problems längre.
    Nej, jag tror inte att visiret vibrerar. Men du har helt rätt i att det är en hel del faktorer, -som man inte har en aning om innan det börjar jävlas, som spelar in.
    Jag har provat att trycka, hålla i, luta mig, kura ihop, sträcka på mig...
    Det är en riktig virvelvind där bakom kåpan. Det enda som funkade var att ställa sig upp med huvudet helt ovanför kåpglaset.
    Det verkar vara hjälmens form, eller att den är av sluten/integral/modular-modell och inte öppen.
    Jag provade att skruva av rutan, men det blev nästan ingen skillnad, med 4,5" ruta blev det lite bättre, men inte bra.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    Ja Niko det är helt jäkla sjukt med vindbruset, läs "vindbrus Streetglide" så ser du att du inte är ensam om problemen....ska precis skriva ett nytt inlägg där efter nya erfarenheter. Och vill du prova olika rutor så har jag ett antal på lager
    Förresten... Var bor du, och vad gör du i helgen?

  15. #15
    Jepp den rutan, provade du ställa om ventilationen i hjälmen, öppna alt stänga det brukar kunna hjälpa, tillbaka till rutan, tror windvest rekommenderar 6" om du är 178cm, 4" e ju mycket snyggare men för låg för mig som e 180cm

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Jepp den rutan, provade du ställa om ventilationen i hjälmen, öppna alt stänga det brukar kunna hjälpa, tillbaka till rutan, tror windvest rekommenderar 6" om du är 178cm, 4" e ju mycket snyggare men för låg för mig som e 180cm
    Den enda ventilationen jag ändrade var den på hakan.
    Ska testa att mixtra med den som sitter uppe på hjässan imorgon.
    Funderar på att beställa den där 6"-rutan.
    Har ju 4,5" HD-original nu, men den är för låg.

    Förresten, den där HD-originalgrejen, http://www.harley-davidson.com/gma/g...9&default=none , funkar den?

  17. #17
    I streetglide vindbrus tråden ser du en bild på min förra streetglide med just den rutan på, ser ganska oki ut tycker jag, visst hade det vart snyggare med en lägre men hojen måste ju vara praktisk, jag vill kunna köra 130-140 utan att det ska vibrera i huvudet som om man hade ett epilepsi anfall och man ser inte ens skyltarna efter vägen

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    I streetglide vindbrus tråden ser du en bild på min förra streetglide med just den rutan på, ser ganska oki ut tycker jag, visst hade det vart snyggare med en lägre men hojen måste ju vara praktisk, jag vill kunna köra 130-140 utan att det ska vibrera i huvudet som om man hade ett epilepsi anfall och man ser inte ens skyltarna efter vägen
    Ja, den var riktigt snygg!

    Nu har jag beställt rutan, spoilern mellan gaffelbenen och vindavvisarna på Batwing-kåpan. -Önska mig lycka till, det känns som en vild chansning.

  19. #19
    Lycka till!!! Men jag är nöjd med dom prylarna, sätter ju det på på min nya bagger också,

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Lycka till!!! Men jag är nöjd med dom prylarna, sätter ju det på på min nya bagger också,
    Tack!
    Det låter lovande.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Harley fxr öppen belt.
    Av borstis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 13:15
  2. Retrohjälmar - 70's
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 16:02
  3. Hjälm, öppen mattsvart storlek L
    Av Danne i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 19:37
  4. Bandit hjälmar....bra eller anus?
    Av ElMilagro. i forum Off Topic
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 00:03
  5. Barnhjälmar, var köpa?
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 20:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •