Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpråd - Söker modell och tips! Varning för mycket text!

  1. #1

    Lightbulb Köpråd - Söker modell och tips! Varning för mycket text!

    Hej alla glada, och hej på er surfjärtar med!

    Jag var en sporthojjare som hade cyklar som gjort en bit över 300 knyck, samt en del trevliga mopeder (läs: under 1000cc) som tagit mig tryggt mil efter mil med en pålitlig japansk radfyra mellan benen. Förra året skaffade jag mig en Harley Fat Bob -08 i hopp om att överleva åtminstone min 25års dag med både ben, armar och förstånd i behåll. Jag sålde alla sportisar och började nu bekanta mig med det mer kromberikade släktet.

    Jag var riktigt lösaktig ett tag, och provade allt jag kom över, stora, feta, långa och smala hojjar. Fastnade enormt för en bobber byggd på stel ram med en evomotor, men jag slaknade en aning när jag nära på förlorade den bakre oskulden över en järnvägskorsning där jag fick lära mig vad stel ram innebar. En modern Fat Bob av årgång 2008 inhandlades och lyckan var total, några månader i allafall. Den gick bra, den var totalt felfri, startade alltid utan att tveka, och lättare att köra än mopederna som förgyllde tonåren. Och det var det som var problemet.

    Bobbern var enkel, personligt byggd, totalt idiotiskt brett bakhjul, köregenskaper som en gammal kvast, men den hade en personlighet på ett sätt jag aldrig funnit hos standard hojjar. Jag provade flera standardcyklar av nyare modell, men fann aldrig samma känsla som hoj alla de byggen jag provade då denna bobber inte var den enda jag testade.

    Jag sålde min Fat Bob i våras då den var för perfekt och modern för att jag skulle tycka den var intressant, och går nu i grova tankar på vad jag vill ha istället. Funderar tillochmed på om jag blivit omvänd och börjat sakna den där stelhäcken som brutalt antastade mig helt oförberett över järnvägen.. Kan nog tänka mig att åka stelt om jag ska vara riktigt ärlig, sätter inga som helst begränsningar förutom att jag inte är så förtjust i bussar, istället för någon electra med ruta så har jag en alldeles förträfflig bil på parkeringen som lockar mer den dagen en ruta behövs.

    Det jag har varit mest intresserad av har varit en Shovel chopper med papper under -75, eller en Softail -92 och upp några år. Min käre dam älskar att åka med, vilket kräver en lösning att åka två på, samtidigt som jag älskar en sparsmakat byggd bobber med soloseat på. Söker med andra ord en hoj som tillåter ändringar, då vi jobbar och just nu bor 40 mil ifrån varandra så åker jag mest ensam.

    Hoppas jag inte tråkade ut någon med denna roman på 500 sidor+, men hoppas det var roligt att läsa i allafall.
    Har ni några tips på vad jag kan tänka på, som kanske kan föda andra tankar och idéer på vad jag söker hos en hoj, please tell me!
    Jagar hoj i för upp till 100 000:- Den gränsen har jag satt för att jag tycker inte att hojjen jag söker kan kosta mer, snarare en bra bit under, så länge det inte är riktigt fina papper då såklart.

    Mvh // Björn

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Jag har fått läskramp, brukar ju bara kolla bilderna

    Inga bra råd, men vällkommen kan ja väll säga ändå.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Inget fel med stelben! Körde själv i sju år (solo iofs) men fan vad jag saknar min gamla chopper Foto finns i mitt album). Kult inslag förresten
    There are no problemsonly solutions

  4. #4
    Det är klart du skall ha stelben. Man lär sig att sakta av inför järnvägsövergångar. Jag tyckte inte att en softtail jag provade var så mycket bättre. Tänk bara på att gaffeln skall vara lång, helst inte under +20". Se till att frugan tar körkort och att hon också köper en solohojj. Solo är snyggast och det är roligare att åka två på två cyklar.
    Jag har en gammal Shovelelectra som man åker som en kung på och en stelbenschopper, gissa vilken jag tar till Ryssland på Söndag

    Jag har en polare med en ascool stel pannabobber i gammalt stuk. Han köpte en ny Softtail 1988 (han behöll Pannan) och körde den i ett par år men det var för odramatiskt för honom så han sålde Softtailen. Men på den tiden fick man tillbaks pengarna så det var ingen förlust av $

  5. #5
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    tror du nog får öka din budget är guld papper under 75 , man får ju d mqan betalar för ofast.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Inget fel med stelben! Körde själv i sju år (solo iofs) men fan vad jag saknar min gamla chopper Foto finns i mitt album). Kult inslag förresten
    Jag tror jag börjar gilla stelben! Det vet flera som köpt nyare cyklar och det enda dom saknar är sina gamla stela shovel chopper, och verkar inte sakna så mycket annat i livet än den hojjen tillbaka Tack för det!

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Det är klart du skall ha stelben. Man lär sig att sakta av inför järnvägsövergångar. Jag tyckte inte att en softtail jag provade var så mycket bättre. Tänk bara på att gaffeln skall vara lång, helst inte under +20". Se till att frugan tar körkort och att hon också köper en solohojj. Solo är snyggast och det är roligare att åka två på två cyklar.
    Jag har en gammal Shovelelectra som man åker som en kung på och en stelbenschopper, gissa vilken jag tar till Ryssland på Söndag

    Jag har en polare med en ascool stel pannabobber i gammalt stuk. Han köpte en ny Softtail 1988 (han behöll Pannan) och körde den i ett par år men det var för odramatiskt för honom så han sålde Softtailen. Men på den tiden fick man tillbaks pengarna så det var ingen förlust av $
    Men då ska jag nog fortsätta sikta efter en sådan, alla verkar vara överens om att man kan åka som en prins på en sådan med. Ja hon är lite nyfiken på det där kortet i alla fall. Hoppas bara hon gör slag i saken inom en framtid. Låter extremt lockande att åka på varsin hoj, jag gör mitt bästa för att påverka Så han fick den känslan jag var lite rädd för på en Softail? Ja det är klart, det är nog sant det du säger, den kan vara för odramatisk så man går miste om halva upplevelsen.

    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Jag har fått läskramp, brukar ju bara kolla bilderna

    Inga bra råd, men vällkommen kan ja väll säga ändå.
    Man tackar! Jo jag är likadan, men slänger man in lite humor så kan det gå att läsa ändå

    Citat Ursprungligen postat av crank Visa inlägg
    tror du nog får öka din budget är guld papper under 75 , man får ju d mqan betalar för ofast.
    Såklart, men en stel chopper med papper runt 70-75 går att hitta för under 100, men som sagt, får jag tag på en innan -50 så handlar det ju om betydligt mer

  7. #7
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Kul!
    Jag tror att du redan har bestämt dig. Lycka till!
    Nu jävlar blir det åka av!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Gustav2K Visa inlägg
    Kul!
    Jag tror att du redan har bestämt dig. Lycka till!
    Faktiskt inte, men jag hoppas jag gjort det snart då jag börjar bli riktigt sugen på att köra

  9. #9
    If it ain't rigid, it ain't worth a f***!

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Klart man har tänkt på en hoj med mer känsla.Men skulle nog hellre vilja försöka köpa en till isåfall för FB,n funkar bra.
    En gammal electra med rörsving kanske eller stelben ? Men ska jag ha känsla i hojen är det ju originalgrejer som gäller
    för min del.

    Amatör reggade byggen med eftermarknads ramar och motorer går bort direkt.Då är jag hellre utan.

Liknande ämnen

  1. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 23:02
  2. Varning för denna byggbild...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 08:41
  3. Victorys nya modell
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 11:13
  4. En varning!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 07:09
  5. Varning för BadassChrome
    Av owenil i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 12:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •