Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Harley nyköp

  1. #1

    Harley nyköp

    Hej!
    Funderar på att köpa mig en streetrod av årsmodell 2006. Dock har den gått 1400mil, vilket jag antar betyder att det är ca 200mil till "stor-service" med ventiljustering/kontroll.

    Är det någon som vet en bra Harley-mek i Kalmar län ? Eller vart finns närmsta mek.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Hej!
    Funderar på att köpa mig en streetrod av årsmodell 2006. Dock har den gått 1400mil, vilket jag antar betyder att det är ca 200mil till "stor-service" med ventiljustering/kontroll.

    Är det någon som vet en bra Harley-mek i Kalmar län ? Eller vart finns närmsta mek.

    Tacksam för svar.
    Kan även tillägga att jag ringt runt diverse olika "auktoriserade" Harley mekar, där Probike i både GBG och STHLM säger att ventiljustering/kontroll inte ska göras förrän vid 2400mil. En del andra verkstäder säger 1600mil. Vad ska man lyssna på?

  3. #3
    HD kom med hydrauliska ventillyftare 1948 så vad är det för ventiljustering som skall göras? Gå till någon mindre oberoende verkstad så är risken att bli upplurad mindre.
    Hojjen har ju gått löjligt lite men har ju några år på nacken, så en översyn av "allt" är nog inte fel.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    HD kom med hydrauliska ventillyftare 1948 så vad är det för ventiljustering som skall göras? Gå till någon mindre oberoende verkstad så är risken att bli upplurad mindre.
    Hojjen har ju gått löjligt lite men har ju några år på nacken, så en översyn av "allt" är nog inte fel.
    VROD har schimsning av sina ventiler.

  5. #5
    Ok, ursäkta min okunskap. Det har tydligen gått bakåt nu här i framtiden

  6. #6
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    H-D har ændrat till 2400mil. Gruppkompisarna Jossi o Jimmy prata om det hærom veckan. Då kunde Jossi informera Jimmy om ændringen. Bægge åker NightRod.
    There are no problemsonly solutions

  7. #7
    Nya oljor, kylarvätska, bromsvätska/kopplingsvätska, kolla och smörja.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Nya oljor, kylarvätska, bromsvätska/kopplingsvätska, kolla och smörja.
    Är alltså vad som görs vid 1600 mil?

  9. #9
    Allså jag vet inget om nyare maskiner. Men jag tycker att det vore lämpliga åtgärder på ett sex år gammalt fordon såvida det inte finns dokumenterat att det gjorts hyfsat nyligen. Det skulle gälla vilken bil som helst också.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Allså jag vet inget om nyare maskiner. Men jag tycker att det vore lämpliga åtgärder på ett sex år gammalt fordon såvida det inte finns dokumenterat att det gjorts hyfsat nyligen. Det skulle gälla vilken bil som helst också.
    Precis. Det ska vara gjort för ca 150mil sedan. Olja,filter, bromsvätska, kopplingsvätska m.m.
    Det jag var lite intresserad av var att veta om det kommer en ventiljustering redan vid 1600mil då den i dagsläget gått 1400 mil.

    Men jag ringde Probike och frågade, dem säger att för V-rod (streetrod) av årsmodell 2006 är ventiljustering vid 2400mil, och på tidigare årsmodeller 2005 t.ex. ska den göras vid 1600mil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    H-D har ændrat till 2400mil. Gruppkompisarna Jossi o Jimmy prata om det hærom veckan. Då kunde Jossi informera Jimmy om ændringen. Bægge åker NightRod.
    OK. Ja jag har som sagt hört ifrån mekarna på Probike i både STHLM och GBG att den är vid 2400mil på årsmodell 2006 och framåt, men vid 1600mil på roddar äldre än 2005 årsmodeller.

  11. #11
    Kolla vad som står i serviceboken som medföljer. Jag skulle följa den iaf, och är det 1600 mil som står så är det väl det som gäller, då är det bara att kolla vad det kostar och sen pruta den summan på inköpspriset.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Kolla vad som står i serviceboken som medföljer. Jag skulle följa den iaf, och är det 1600 mil som står så är det väl det som gäller, då är det bara att kolla vad det kostar och sen pruta den summan på inköpspriset.
    Ska kolla det. Hur "eftertraktade" är V-rod/streetrod? Enligt några verkstäder är det en eftertraktad och populär hoj..

  13. #13
    Ingen hojj är eftertraktad nu. Möjligtvis riktiga choppers och HD äldre än 1965. V-rod är svårsålda och kan köpas till bra priser, mycket hoj för pengarna.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ingen hojj är eftertraktad nu. Möjligtvis riktiga choppers och HD äldre än 1965. V-rod är svårsålda och kan köpas till bra priser, mycket hoj för pengarna.
    Anledning till att dem är svårsålda? Eller menar du att dem är svårsålda just nu?

  15. #15
    Generellt så finns det ett enormt stort utbud av alla typer av MC inklusive HD. Detta har pressat begpriserna kraftigt neråt. V-rod och dessa varianter av moderna vattenkylda HD har aldrig varit speciellt populära eller eftertraktade. De har inte sålt så bra och många som gillar HD tycker inte att det är en riktig HD (de har fel naturligtvis) och de som vill ha en modern powercruiser kan ofta lika gärna tänka sig en häftig Honda eller Suzuki (måte erkänna att jag själv gillar Suzuki M1800R).
    Men det är en jättefin bra hojj så man får mycket för pengarna. Jag tycker själv de är mycket fina. Då priserna är låga får man ju mycket hojj för pengarna. Vad kostar dessa, runt 70 000:-?
    Senast redigerat av stroker49 den 2012-07-24 klockan 15:37.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Generellt så finns det ett enormt stort utbud av alla typer av MC inklusive HD. Detta har pressat begpriserna kraftigt neråt. V-rod och dessa varianter av moderna vattenkylda HD har aldrig varit speciellt populära eller eftertraktade. De har inte sålt så bra och många som gillar HD tycker inte att det är en riktig HD (de har fel naturligtvis) och de som vill ha en modern powercruiser kan ofta lika gärna tänka sig en häftig Honda eller Suzuki (måte erkänna att jag själv gillar Suzuki M1800R).
    Men det är en jättefin bra hojj så man får mycket för pengarna. Jag tycker själv de är mycket fina. Då priserna är låga får man ju mycket hojj för pengarna. Vad kostar dessa, runt 70 000:-?
    Jag tycker de flesta ligger runt 85-90k kr. Vissa ligger under 80k kr.. Och sedan finns det ju fåtal neråt 70k kr, och neråt 70k kr känns ju som att man får mycket hoj för om den är fin och välskött dvs.

  17. #17
    Om det finns ett fåtal runt 70 kkr så kan man nog pruta ner de andra dit också. Allt är mycket svårsålt nu. Priserna på blocket är ju vad säljaren drömmer om.
    En TC från 2006 borde kosta detsamma i verkligheten men ofta önskar sig säljaren mer, men de flesta står också kvar i garagen.

  18. #18
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu håller jag inte riktigt med här. Att det är svårsålt för stunden beror dels på en naturlig faktor; det är högsäsong och då är köparen inte villig att betala massor (det gör de på början av säsongen. Nu är det definitivt inte säljarens marknad.) och dels är det många som påverkas av det ekonomiska som sker inom EU... Man håller helt enkelt på pengarna av många anledningar.
    Så vill man göra en bra affär, så gör man det nu... Då märker man vilka säljare, som är mest "desperata" att bli av med sina hojar. Det är lättare att pruta och/eller få med en massa "godis" som man kanske inte förväntat sig från början.

    Sedan tycker jag, att man är snett ute, när man hävdar att en viss typ av nyare Harley inte är poppis (i detta fall roddarna). Fel!!! De blir fler och fler, skillnaden är nog som sådan, att det inte är den vanliga "bikertypen" som står för köpen. Utan det är fler och fler från andra sociala läger, som hittat till Harley. Plus att modellen inte funnits så länge. De som fortfarande håller sig till en "Harley som räknas av de flesta bikers" byter numera allt som oftast till de större touringmodellerna i stället... Roddarna är kanske inte de man kör en massa packning på plus passagerare hela tiden.

    Vill du ha en rod, köp en! Skit i vad andra tycker. En Harley är alltid en Harley... Det är bara tiderna och tekniken som förändras.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #19
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag tycker att du skall köpa hojen du önskar. Men jämför gärna privata och handlare prismässigt, så vet du vart det bör landa på. Sedan kan man ju hoppas på prutmån också.
    Har Harley själva sagt, att den stora servicen är flyttad, så är det nog ingen fara. Däremot hade jag nog försökt få in en vanlig service innan köpet är klart, åtminstone om hojen står hos en handlare.
    Kolla även motoralternativen... Verkar som hojar fram till 2007 inte har samma cc, åtminstone när det gäller nightrod. Vet inte om det är samma för streetrod och vrod. I vissa fall kanske det är bättre att köpa en ännu lite mer nyare modell, än det man kanske tänkt sig från början.

    Lycka till med hojköp och berätta gärna hur det gått.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Jag tycker att du skall köpa hojen du önskar. Men jämför gärna privata och handlare prismässigt, så vet du vart det bör landa på. Sedan kan man ju hoppas på prutmån också.
    Har Harley själva sagt, att den stora servicen är flyttad, så är det nog ingen fara. Däremot hade jag nog försökt få in en vanlig service innan köpet är klart, åtminstone om hojen står hos en handlare.
    Kolla även motoralternativen... Verkar som hojar fram till 2007 inte har samma cc, åtminstone när det gäller nightrod. Vet inte om det är samma för streetrod och vrod. I vissa fall kanske det är bättre att köpa en ännu lite mer nyare modell, än det man kanske tänkt sig från början.

    Lycka till med hojköp och berätta gärna hur det gått.
    Låter kanon det du säger
    Ska på fredag 27/7 åka 38mil för att hämta en StreetRod som enligt säljaren ska vara i KANONSKICK! Ska tydligen inte vara en repa i den enligt honom..
    + lite "smågodis" som medföljer. Dock inga andra pipor än orginal..

    Något speciellt man ska kika på beträffande dessa hojar?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 10:46

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •