Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Då var man med Bagger då! :)

  1. #1
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Då var man med Bagger då! :)

    Fick ett infall & åkte till Northbike i Sundsvall o bytte bort min Wide Glide mot en Electra Standard 07. Måste medge att jag sov dåligt natten innan, då jag verkligen gillade Wide Gliden...
    Men nu blev det byte iaf. Sedvanligt luft & buller (Screaming Eagle dämpare) + Race Tuner. Går rätt fint. Vet dock inte om den är bänkad, då det inte fanns några papper på't.
    Var en rätt blåsig dag, så resan ner till S-vall var rätt dryg med Wide Gliden. Fick hålla i mig som tusan för att inte blåsa av i 110-120. Rätt knäckt efter dom 26 milen...
    Men på vägen hem gick det betydligt bättre! Testade 140-150 och där satt man helt oberörd.
    Ska väl nämnas att det sitter en ful hög ruta på'n (högre än original). Inte speciellt vackert, men funkade uppenbarligen bra. Blir nog att inhandla en lägre eftermarknadsvariant senare. Finns ju trådar med tips ang dessa.
    Ett smolk i glädjebägaren var dock att det inte satt nån farthållare på den hojen. Skulle göra det enligt annonsen, men icke. Bråkade länge innan jag kom på att reglaget på höger handtag inte var farthållaren, utan ett till reglage till stereon (mode-up/down). Försäljaren hade dålig koll han också... Nåväl, Jörgen (försäljaren) skulle iaf kolla upp om jag kanske skulle få en monterad i efterhand. Vore nice. Varför inte gå fullt ut när man ändå köper en Touring...
    Det sitter en Street Glide sadel på min hoj, men jag vill hellre ha en original Electra Standard sadel. Nån som vill byta, så är det bara att skicka mig ett PM!

  2. #2
    Vill inte höra fler såna här historier. Kommer sluta med att även jag byter bort dynan mot en touring...

    Låter dock riktigt nice och självklart ska du se till att få dit en farthållare, om det går att montera i efterhand. Det är verkligen tokskönt att ha på längre sträckor.

    Hur är det att köra med stereo?

  3. #3
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Fick ett infall & åkte till Northbike i Sundsvall o bytte bort min Wide Glide mot en Electra Standard 07. Måste medge att jag sov dåligt natten innan, då jag verkligen gillade Wide Gliden...
    Men nu blev det byte iaf. Sedvanligt luft & buller (Screaming Eagle dämpare) + Race Tuner. Går rätt fint. Vet dock inte om den är bänkad, då det inte fanns några papper på't.
    Var en rätt blåsig dag, så resan ner till S-vall var rätt dryg med Wide Gliden. Fick hålla i mig som tusan för att inte blåsa av i 110-120. Rätt knäckt efter dom 26 milen...
    Men på vägen hem gick det betydligt bättre! Testade 140-150 och där satt man helt oberörd.
    Ska väl nämnas att det sitter en ful hög ruta på'n (högre än original). Inte speciellt vackert, men funkade uppenbarligen bra. Blir nog att inhandla en lägre eftermarknadsvariant senare. Finns ju trådar med tips ang dessa.
    Ett smolk i glädjebägaren var dock att det inte satt nån farthållare på den hojen. Skulle göra det enligt annonsen, men icke. Bråkade länge innan jag kom på att reglaget på höger handtag inte var farthållaren, utan ett till reglage till stereon (mode-up/down). Försäljaren hade dålig koll han också... Nåväl, Jörgen (försäljaren) skulle iaf kolla upp om jag kanske skulle få en monterad i efterhand. Vore nice. Varför inte gå fullt ut när man ändå köper en Touring...
    Det sitter en Street Glide sadel på min hoj, men jag vill hellre ha en original Electra Standard sadel. Nån som vill byta, så är det bara att skicka mig ett PM!
    Jag har en 42tummare LED Toshiba över om du är intresserad? Sen har jag en Walt Disney brödrost också. Ungarna har vuxit ifrån denUrsäkta men det var visst ett voffeljärn! Skojar med dej Är visst småölad! Grattis till ny hoj Han Jörgen är jävligt sjysst att ha o göra med!
    Senast redigerat av xbones den 2012-07-22 klockan 12:39.
    There are no problemsonly solutions

  4. #4
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Vill inte höra fler såna här historier. Kommer sluta med att även jag byter bort dynan mot en touring...

    Låter dock riktigt nice och självklart ska du se till att få dit en farthållare, om det går att montera i efterhand. Det är verkligen tokskönt att ha på längre sträckor.

    Hur är det att köra med stereo?
    Faktiskt riktigt nice. Speciellt när man bara ligger o maler motorväg.
    En annan bonus med att ha kåpan, är att man hör det underbara Harleymullret även uppe i fart. På kåplösa hojar dränks det ju av vindbruset rätt fort. Bara att sänka stereon om man vill lyssna på mullret istället. Det ena behöver inte utesluta det andra.


    @ xbones. He he, nä jag tror jag klarar mig. Och jag förstår till fullo ditt resonemang. Jag har också varit väldigt skeptisk till "bussar" som Electra, Goldwing osv (ok, kanske mest Goldwing ;-) ). Men nyfikenheten över hur det egentligen är att äga en har ändå funnits där. Den fyller sin funktion. Skön att åka långt med.
    Den kommer aldrig att slå min Wide Glide i posörmatchen, men det kan jag nog leva med. Skulle jag vara stenrik skulle jag ha ett gigantiskt garage o fylla det med en hoj av varje typ (inte bara Harleys), men nu är verkligheten inte sådan...
    Anyway... Detta är förmodligen inte min sista hoj (om jag känner mig rätt), men efter denna så vet jag iaf hur det var att köra & äga en Touring Harley. Så har man fått det ur systemet.

  5. #5
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Grattis till hojen även om du hädade och bytte bort din dyna
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  6. #6
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Jahapp, då är man tillbaka till sin älskade Wide Glide igen då...
    Jajjemen. Jag kom inte överens med Electran. Den funkar ju bra så länge man är uppe i hastighet, men jävlar vad bökig den är i krypkörning! Jag har aldrig varit med om dess like... Känns som att tyngdpunkten är sjukt hög. Efter ett par incidenter där jag höll på o tappa skiten, så fick jag nog.
    Vi hade hunnit 4 mil in i Norge, o skulle till Trollstigen, när jag tog beslutet att avbryta resan och styra kosan mot Sundsvall & Northbike. Jag ville inte brottas med hojen på Trollstigen... Efter många om och men, så togs Electran tillbaka. Men det blev samtidigt en till Wide Glide som inhandlades, till sambon. Så inom kort står det 2 Wide Glides i garaget. Dock så blev det sambon som står som ägare på min, och jag på hennes. Var tydligen enda sättet o lösa det på (nåt med finansieringen o göra), men det kvittar. Huvudsaken är att Gliden fått komma hem igen! Jag har världens bästa sambo, som är så förstående & står ut med att jag är så impulsiv... Förvisso skulle hon köpa en Harley såsmåningom, men nu blev det lite tidigare än planerat.
    Men nu har jag lärt mig den hårda vägen. Nu vet jag iaf vad jag INTE vill ha. Grinade nästan av lycka när vi styrde hemåt med Wide Gliden. Vilken härlig hoj! Fattar inte hur jag tänkte när jag bytte bort den...

  7. #7
    Hehe. Man lär sig. Gillar impulsivitet starkt så du har min support iaf. Skön stil så att säga.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Kul story !
    Ja som trott att "baggers" var som gjorda för långturer typ trollstigen.

  9. #9

  10. #10
    Kan bara hålla med om att Electran är jävligt lömsk!
    Rätt vad det är så kan den bara börja luta, KRAFTIGT, åt endera hållet vid krypfart och snäva svängar.
    Men man lär sig. (Törs jag erkänna att jag tappat hojen en gång åt vardera hållet, stillastående, redan första veckan?)
    Men som sagt, man vänjer sig, och lär sig packa det tyngsta långt ner i sidoväskorna, och efter drygt 300 mil i sadeln så funkar det riktigt bra.
    Det som är så konstigt är att trots att det är samma chassi, och i stort sett samma cykel, som Road King så uppträder dom inte i närheten lika varandra!

  11. #11
    Ja, det där är helt sinnessjukt! Den karln kan köra hoj!
    -MEN! Och det är ett STORT men, han kör en Road King.
    Jag betvivlar inte att han skulle kunna göra samma sak med en Electra, men det ÄR en stor skillnad mellan hur Road King och Electra uppför sig i låga hastigheter.
    Jag har ägt en Road King -09 innan jag köpte min Electra -11. Samma chassi, men helt olika hojar.

  12. #12
    Håller oxå med även om jag har en StreetGlide, har snart 1000 mil på mätaren och till 99% funkar allt helt OK och man lär sig hela tiden, men ibland vid krypkörning är den helt plötsligt in i h.....e tung och vill bara trilla i backen.... Än så länge har jag klarat mig. Ångrade faktiskt köpet just när jag köpt den, men nu börjar det kännas bättre för varje mil som går

  13. #13
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    går å funderar på en cvo road glide,
    http://www.youtube.com/watch?v=yUZNu76MMTM&feature=fvsr
    Senast redigerat av eppern den 2012-07-26 klockan 00:43.
    NO BAR 2 FAR

  14. #14
    Road Glide säljs inte i Europa, men det finns några gråimport på blocket. De hette Tour Glide när de kom 1978 och jag vet inte när de bytte namn till Road Glide.
    Dessa hojjar med rammonterade kåpor var iskalla på 90-talet men nu verkar många inklusive jag att tycka om dem.

  15. #15
    Tycker Road Glide är riktigt frän. Åkte förbi en sån här nere på gatan i går. Typ vitaktig. Lite väl blingig kanske men oerhört läcker ändå.

    Förmodar att skillnaden mellan Electran och Road Kingen beror mest på tyngdpunkten? Road Kingen har jag absolut inga problem att köra men den ser ju ut som den är slickad mot marken jämfört med Electran.

  16. #16
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    road glide säljs i europa ,men kun som CVO , 110 cui, den er en drøm å kjøre,ram monterad kåpa
    NO BAR 2 FAR

  17. #17
    Enligt HD så tas de inte in här av HD Europa? Är det i så fall bara gråimport?

  18. #18
    Det har tagits in ett antal 2012 Road Glide CVO Custom som HD Sverige säljer. Ingen gråimport.
    Jag kör själv en 2007 Road Glide och den är helt annorlunda och betydligt stadigare en Electran både i höga och låga farter.
    Det mesta beror nog på den rammonterade kåpan, man får ju inte en massa onödig vikt och vindfång på gaffeln/styret.

    "Road Glide Rules"
    D.F.W.T.B

  19. #19
    IDI: Släng gärna upp några bilder på din Road Glide så man kan sukta lite!

  20. #20
    Jag fick informationen om att HD Europa inte tar in Road Glide till Europa av HD Sverige. HD Sverige tog in ett par 2007 och de gick som demohojjar och visades upp men intresset var så litet att inga fler togs in. Men HD Sverige kan ju ha fel! Fordonshandel.se tar in dessa och de finns på blocket med ett antal Road Glides.

    Rammonterad kåpa kom med Tour Glide 1979 (plus femväxlad låda, gummiupphängd motor etc) och bildade med sin nya ram och felvända gaffelkronor basen för den nya generationsens Electra Glide som finns ännu idag. 1996 försvann Tour Glide men 1998 kom de tillbaks med nytt namn, Road Glide!
    I USA finns Road Glide i ett antal varianter precis som Electra.

    Jag har faktiskt inte märkt att Electa Glide skulle vara luriga i låg fart, tycker de går kanon. Kanske inte lika bra som min Electra från 1977 men ändå!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Ombyggd bagger 2010
    Av krokodil i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 22:54
  2. Bagger med 30 tums hjul!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 10:06
  3. Bagger 2736cc med 240hk i 314Km/h
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 20:37
  4. Usch...vilken fugly bagger!!!
    Av admin i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 08:50
  5. Snygg Bagger .
    Av Bikebandit i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 10:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •