Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Super Rally 2013 Poland

  1. #21
    Bokat
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  2. #22

  3. #23
    Fick bokningsbekräftelsen idag och ska bara föra över pengarna innan den 7/5 2013

  4. #24

    Vi åker gärna med

    Citat Ursprungligen postat av oreanax Visa inlägg
    Hej på er.
    Vi har precis bokat färja ifrån Karlskrona till Gdynia i Polen, 3614:- tor för 2 personer inkl. mc. Åker ifrån Sverige 15/5 och tillbaka på kvällen den 19:e. Vi åker ifrån Örebro, vore kul att få sällskap på resan.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Hej!
    Vi är tre gubbs från Linköping som skall med samma färja den 15/5 kl 21 o vi åker också hem på kvällen den 19:e kl 21. Vi stöter gärna ihop med er på resan någonstans o om inte förr så på båtresan över pölen. Själv är jag hövding för Cruisarklubben o gå gärna in på vår hemsida www.cruisarklubben.se så ser ni vilka vi är för några. Vi är 613 medlemmar i vår e-post klubb o åker mycket o gärna - i alla fall de 10% som är aktiva i klubben. Maila gärna till info@cruisarklubben.se om ni fortf vill ha sällskap.

    - - - Uppdaterad - - -

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Fick bokningsbekräftelsen idag och ska bara föra över pengarna innan den 7/5 2013
    Du får säga till om du lyckas det var en del nummer vet inte riktigt hur och vilka nummer man ska använda jag har till den 10/5 på mig
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Du får säga till om du lyckas det var en del nummer vet inte riktigt hur och vilka nummer man ska använda jag har till den 10/5 på mig
    Alla siffrorna måste vara med enligt mailet från dom. Jag har dessutom mer problem för jag har fått 5 st bokningsnummer som måste få plats i meddelanderutan och den brukar vara rätt så begränsad med antal tillåtna tecken. Annars får jag göra 5st överföringar a´150:-/st vilket verkar onödigt att skänka dessa pengar extra till bankerna.

  7. #27
    V.I.B tyskjävels avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Småland
    Inlägg
    190
    Tackad: 0
    +1

  8. #28
    Ahh...welcome home

  9. #29
    V.I.B tyskjävels avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Småland
    Inlägg
    190
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av BAMSEN3570 Visa inlägg
    Ahh...welcome home
    Tack ska du ha Tomas!

    Bra att ni är definitiv med nu - eller hur skall det tolkas: "O Yes" ?

  10. #30
    Jag följer med,tyvär så kan inte Pernilla pga arbetet.

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av tyskjävel Visa inlägg
    +1


    - - - Uppdaterad - - -

    Roy har också bokat så jag på facebook

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av FeJ Visa inlägg
    Hejsan. Vi är 3 st som är intresserad av att följa med. Vill ha lite information om biljett pris samt vilket håll som ni tar? Bor i kristianstad. Hade varit bra med ett telefon nummer till den som har hand om detta evenemanget???

    Mvh
    Hur var det med intresset för Polen. Vi börjar bli en hel del som har bokat från Ystad nu om ni vill haka på oss andra från Kristianstad.

  13. #33
    Har inte bokat. Vet om det blir något verkar som det krockar med lite andra saker

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av FeJ Visa inlägg
    Har inte bokat. Vet om det blir något verkar som det krockar med lite andra saker
    Okey det kommer väl fler tillfällen för er att joina oss andra hojåkare från Kristianstad till några andra träffar under sommaren.

  15. #35
    V.I.B tyskjävels avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Småland
    Inlägg
    190
    Tackad: 0
    61 dagar 23 timmar 57 minuter...

  16. #36
    Contributor royners avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Nöbbelöv Kristianstad
    Inlägg
    133
    Tackad: 0

    yes...

  17. #37
    V.I.B Bjäders avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    26
    Tackad: 0

    Super Rally 2013 Poland

    Måste tyvärr avboka pga arbete.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Bjäder Visa inlägg
    Måste tyvärr avboka pga arbete.
    Du får fixa en leverans försening så du kan åka till Polen istället.
    Jag ska själv till Tyskland på en utbildning v19 så jag klarar mig.

  19. #39
    Bila i Polen
    Turistinformation
    Se www.polen.travel eller kontakta Polens turistbyrå i Stockholm, tel 08-21 60 75.

    Frågor eller problem under resan? Ring 800 200 300 (gratis från en vanlig telefon) eller +48 (0)608 599 999 (normal minutavgift från mobil). Du får hjälp på engelska eller tyska. Servicen är tillgänglig 1/6-30/9, alla dagar kl 10-22.

    Motormännen i Polen
    www.pzm.pl och www.pzmtravel.com.pl har serviceställen vid större gränsövergångar och i flera städer.
    Assistansbilar från PZM Autotour patrullerar vägarna och hjälper till när bilen krånglar.

    Camping
    Se Turistinformation (ovan) och www.pfcc.eu. Internationellt campingkort rekommenderas, det ger dessutom ofta rabatt. Ställplatser listas i Reisemobil Bordatlas. Köp den i M Shop.

    Fricamping tillåten om markägaren lämnat tillstånd. På allmän mark är fricamping inte tillåten. Förbudet gäller även övernattning i husbil parkerad på väg, gata eller p-plats.

    Hotell
    Stort utbud av hotell, motell och resanderum (skyltade nocelgi eller pokoje), också i mindre städer och längs vägarna. Se annars Turistinformation (ovan) och här. Eller leta exempelvis på www.orbis.pl, www.discover-poland.pl, www.hotelsinpoland.com.pl och www.polhotel.pl.

    Fler boendetips på www.linksundrechts.com och i boken Links + Rechts der Autobahn. Köp den i M Shop.

    Många bondgårdar erbjuder Bed & Breakfast, se www.agritourism.pl

    Färjor, färjerabatter
    Läs mer här


    Show your Card - medlemsrabatter i Polen
    Läs mer här

    Valuta
    Zloty PLN

    Tull
    EU-land. Från annat EU-land får varor för personligt bruk tas in moms- och tullfritt, om moms betalats i inköpslandet.
    För varor inköpta utanför EU eller "tax-free" gäller 200 cigarretter eller 250 g tobak (om man flyger) alternativt 40 cigarretter eller 50 g tobak (om man kör landvägen, exempelvis från Ukraina), 1 liter sprit eller 2 liter starkvin (15-22%),
    4 liter lättvin och 16 liter öl. Samt andra varor till ett värde av 300 euro.

    Glöm inte ta med...
    Se checklista här

    Läs i resehandboken Upptäck Europa med bil om hur du förbereder resan och vad som måste tas med. Praktiska tips och fakta om trafikregler i Europas alla länder. Köp boken i M Shop

    Vägnätet
    Varierande vägstandard. Utmärkta motorvägar och motorleder men de är än så länge få, sett till landets storlek. Tvåfiliga landsvägar är vanligast. Ofta gropig och dåligt underhållen vägbeläggning. Eftersom vägrenar saknas verkar vägarna vara smalare än de är. På kartan gulmarkerade tresiffriga regionalvägar kan vara lika bra eller bättre än de röda huvudvägarna.

    Flertalet landsvägar går genom städer och samhällen. Otaliga vägkorsningar, rödljus, vägarbeten och vägomläggningar sänker medelhastigheten. Trafiken är tät och den tunga trafiken omfattande. Räkna med att det tar betydligt längre tid än du tror att köra dit du ska.

    Bra, men ibland inkonsekvent vägvisning. Angivna ortnamn kan vara svåra att hitta på kartan. Notera vägnumren i stället. De är lättare att komma ihåg.
    Grön vägvisning avser vanliga vägar, blå vägvisning motorvägar = tvärtom jämfört med i Sverige.

    Vackra vägar
    Polen är till stora delar ett slättland, med ett rätt enformigt landskap. Men det ligger flera sevärda städer längs nord-syd-stråket Gdansk-Katowice-Slovakien. En är Chelmno, cirka 16 mil söder om Gdansk, en annan Chelmza ytterligare några mil söderut. Staden Torun står på Unescos världsarvslista. Söder om Torun ligger kurorten Ciechocinek. Norr om Lodz är Plock värt ett stopp. Lodz är en spännande storstad. Pilgrimsstaden Czestochowa är känd för sin svarta madonna. Kör förbi industribältet runt Katowice, till trivsamma Pszczyna, eller till Krakow ett av Polens stora besöksmål, eller till ölstaden Zywiec. Intill gränsen till Tjeckien ligger Cieszyn, en annan pärla.

    Vägavgifter
    På privata motorvägar (Concessioner´s motorways) betalas avgiften i betalstationer längs vägen, kontant eller med kort. Gäller alla fordon, oavsett vikt. Privata motorvägar är A1 söder om Gdansk och A2 väster och öster om Poznan (sträckan Konin-Lodz är dock statlig, se nedan) och A4 sträckan Katowice-Krakow.

    På statliga motorvägar, motorleder och huvudvägar gäller följande:

    Personbil, husbil, lätt lastbil < 3,5 t. Personbil med släp, sammanlagd totalvikt < 3,5 t. Motorcykel.
    Motorleder och huvudvägar är avgiftsfria. Avgift tas ut på motorvägarna A2 (sträckan Konin-Lodz) och A4 (sträckan Wroclaw-Katowice), se karta. Betala i betalstationer längs vägen, kontant eller med kort. Har fordonet en via AUTO -dosa/device på vindrutan debiteras avgiften elektroniskt. För en vanlig semesterresa lönar det sig inte att skaffa en dosa. Läs om dosan på www.viatoll.pl. I betalstationerna väljer du om du vill betala manuellt eller elektroniskt. Körfält med överkorsad viaTOLL-symbol = manuell betalning. Körfält med viaTOLL-symbol = elektronisk debitering.

    Husbil > 3,5 t. Personbil med släp, sammanlagd totalvikt > 3,5 t. Minibuss med plats för åtta passagerare + förare. Andra tunga fordon.
    Avgift tas ut på ett stort antal vägar, både landsvägar, motorleder och motorvägar, se karta. Ingen betalning i betalstationer, endast elektronisk debitering. Registrera fordonet på www.viatoll.pl, helst innan avresan från Sverige. Ett dokument som visar fordonets EURO-utsläppsklass ska bifogas. I Polen skaffar du sedan en viaBOX som placeras på vindrutan. I betalstationerna väljer du det körfält som skyltas via TOLL eller Oplata Elektroniczna. Dosan debiterar då PLN 0,16 - 0,40 per kilometer, beroende på väg, fordonstyp och miljöklass.

    Hastighetsgränser
    Skylten tätbebyggt område innebär 20 i bostadskvarter. I övrigt 50 kl 05-23, nattetid 60. Utanför tätort gäller följande:

    Personbil, mc, lätt lastbil, husbil totalvikt under 3,5 t
    landsväg 90, enfilig motortrafikled och tvåfilig landsväg 100, tvåfilig motortrafikled 120, motorväg 140.

    Personbil med släp, husbil totalvikt över 3,5 t
    landsväg 70, tvåfilig landsväg, motortrafikled och motorväg 80

    Slutskylt saknas ofta där hastigheten varit tillfälligt nedsatt, t.ex. vid korsningar. Begränsningen upphör när korsningen passerats.

    Promille
    0,2

    Parkering
    Tänk på var du parkerar, framförallt nattetid! Använd gärna bevakade eller inhägnade p-platser parking strzezony och garage. Låt inte bagage ligga synligt. Töm bilen när du lämnar den för natten.

    Stoppförbud och p-förbud 10 meter före övergångsställe eller väg/gatukorsning, 15 meter före hållplats, samt där vita streck är målade på trottoarkanten. Fordon under 3,5 t får parkera på trottoaren, om minst 1,5 m av den lämnas fri och parkeringen i övrigt inte hindrar gångtrafiken.

    Hjulen på felparkerade bilar kan låsas. Upplåsning sker först när böterna är betalda.

    Postój platny = avgiftsbelagd parkering. W dni powszednie = vardagar. W godz. 7-18 = mellan kl 7-18.

    EU-märkt handikapptillstånd ger rätt till parkering utan tidsbegränsning, om sådan tillämpas. Man får parkera där det råder p-förbud, om fordonet inte utgör hinder eller fara. På privata parkeringar gäller särskilda regler.

    Däck
    Minsta mönsterdjup 1,6 mm. Dubbdäck är förbjudna. Att använda vinterdäck utan dubbar är frivilligt. På vissa bergsvägar kan snökedjor vara föreskrivna. Anges i så fall med särskilt vägmärke.

    Belysning
    Halvljus/varselljus ska vara tänt dagtid.

    Drivmedel
    Tankställen finns överallt, bl.a. Statoil. Blyfri bensin säljs som PB 95 eller 98 eller Superplus 98. Bensinen Universalna 95U är för äldre bilar utan katalysator. Diesel heter ON = Olej napedowy.
    Många polska bilar kör på gasol, de tankar vid pumpar märkta LPG Gaz eller Autogaz.

    Barn i bil
    Följ samma regler som i Sverige.

    Helgförbud för tung trafik
    Året om: kl 8-22 på sådana röda dagar som inte är vanliga söndagar, och kl 18-22 dagen före dessa röda dagar.
    Sommartid: fredagar kl 18-22, lördagar kl 8-14, söndagar kl 8-22.

    Förbudet gäller lastfordon och kombinationer över 12 t. Vissa transporter har dispens.

    Några andra trafikregler
    Kör försiktigt och var beredd på det mesta! Trafiken är tät och våghalsiga omkörningar förekommer.
    Förbjudet att tala och skicka SMS i handhållen mobiltelefon under körning. Med hands-free är samtal tillåtna.
    Trafik på huvudled har företräde. Följ i övrigt högerregeln. I rondeller gäller samma regler som i Sverige.
    Bilar förväntas ge gående företräde vid övergångsställen. Så sker sällan.
    Skyltar och benämningar på polska
    Objazd = omledning av trafiken
    Platny = avgiftsbelagd (exempelvis betalvägar och p-platser)
    Koniec = "slutskylt". Används när en tidigare skyltad reglering eller varning inte längre gäller.
    Przejazd zabroniony = genomfart förbjuden
    Ulica jednokierunkowa = enkelriktat
    Droga kreta = kurvig väg
    Wypadki = olyckor (är vanliga)

    Max. fordonshöjd, bredd, längd
    Höjd 4 m. Bredd 2,55 m. Längd (husbil) 12 m.

    Böter
    Polisen utdömer böter på plats. Upp till 500 PLN inkasseras. För högre böter kan polisen begära att du ställer säkerhet innan färden tillåts fortsätta. Fångas du av en hastighetskamera skickas böterna direkt till bilens registrerade ägare.

    Om något händer
    Krånglar bilen? Se vad du ska göra och vem du ska ringa här

    Polis, ambulans och räddningstjänst: tel 112.

    Problem under resan? Ring 0800 200 300 (gratis från en vanlig telefon) eller 0048 (0)608 599 999 (normal minutavgift från mobil). Du får hjälp på engelska eller tyska. Servicen är tillgänglig 1/6-30/9, alla dagar kl 10-22.

    Rapportera alla trafikolyckor till polisen, även om det inte uppstått personskador.

    Länk till sidan
    http://www.motormannen.se/resan/bila...and/polen.html
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  20. #40
    Är det någon som fattar hur det här jävla VISA kortet funkar som man är tvungen att köpa på Superrallyt
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Trike regler 2013
    Av bloppa i forum Custom & Byggen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 23:27
  2. E're här en 2013 kanske?
    Av Draken i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 08:37
  3. Super Rally 2012, Ballenstedt - TYSKLAND
    Av tyskjävel i forum Träffar
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 08:35
  4. 2013 HD FXDX ??
    Av Bikebandit i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 22:49
  5. The all new 2013 Vsrcm
    Av Lars Nilsson i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 11:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •