Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Blir avgasljudet högre om man spärrar spjället i krökarna i öppet läge?

  1. #1

    Blir avgasljudet högre om man spärrar spjället i krökarna i öppet läge?

    Jag har tröttnat på att åka omkring och lyssna på ventilerna som överröstar motorljudet.

    Men jag märker ibland att när man drar på så mullrar det ganska gott ibland, även om det inte mullrar så högt.
    Är det spjällen i krökarna som öppnar då?
    Om man skulle öppna spjällen och spärra dom i öppet läge, skulle man vinna något på det?

    En annan sak jag funderar på är varför utloppet ur ljuddämparna är olika stora.
    Den ena ljuddämparen har en mycket större avgasöppning än den andra, och det ser ju helt sjukt ut.

    Men i USA har jag sett att båda originalljuddämparna har lika stora hål.
    Dessutom har jag sett att det finns USA-originalljuddämpare som inte har katalysator.
    Hur låter dessa ljuddämpare i förhållande till våra svenska?
    Skulle man kunna köpa originalljuddämpare från USA och få mulligare ljud?

  2. #2
    skit i ljuddämpare om du vill få upp ljudnivån.

  3. #3
    Nu var det ju inte riktigt det som var frågan.
    Att köra utan ljuddämpare varken låter eller ser särskilt vackert ut.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Här har du slipons till din hoj med 1,5" insatser

    http://www.superx.se/V2/?Mode=Produc...usts_RUSH_EM_1

  5. #5
    ja spjället öppnar när det mullrar lie mer, ja du kan prova att spärra spjället i öppet läge men risken är att motorlampan tänds och du får felkoder men det är ingen fara att köra så.
    har du Supertuner installerad kan man programmera att spjället ska vara öppet hela tiden. utloppen är olika stora för att med spjället stängt gör alla avgaser genom lilla öppningen och det låter inget, med spjället öppet går det genom stora hålet och det mullrar lite.

    Det här spjället är nåt EU-påhitt för att få ner ljudnivån, i USA kör dom med 2 stora hål

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    ja spjället öppnar när det mullrar lie mer, ja du kan prova att spärra spjället i öppet läge men risken är att motorlampan tänds och du får felkoder men det är ingen fara att köra så.
    har du Supertuner installerad kan man programmera att spjället ska vara öppet hela tiden. utloppen är olika stora för att med spjället stängt gör alla avgaser genom lilla öppningen och det låter inget, med spjället öppet går det genom stora hålet och det mullrar lite.

    Det här spjället är nåt EU-påhitt för att få ner ljudnivån, i USA kör dom med 2 stora hål
    Tack!
    Jag har sett USA-system till salu billigt på e-bay.
    Jag antar att dom låter mera än våra svenska?

    Det står på ramen att motorcykeln ska låta 85 dB(A) vid 2505 REV/MIN.
    Under det står det att den ger 35 kW och ska låta 91 dB vid 3375 REV/MIN, men det är ju bara 47,6 hkr!
    Vad är det som gäller? En TC-103" måste väl ge mera än 47,6 hkr?

  7. #7
    Så länge inte motorn till spjället kopplas ur elektriskt får du ingen motorlampa.. Motorn kommer reagera som vanligt även om wiren är bortkopplad.
    Screamin Eagle har ju sin "Street Legal" serie som låter aningens mer. Att modda originaldämparna brukar ge huvudvärk vid nästa besiktning

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Så länge inte motorn till spjället kopplas ur elektriskt får du ingen motorlampa.. Motorn kommer reagera som vanligt även om wiren är bortkopplad.
    Screamin Eagle har ju sin "Street Legal" serie som låter aningens mer. Att modda originaldämparna brukar ge huvudvärk vid nästa besiktning
    Tack för det!
    Originalljuddämparna ska förbli intakta. Men det är ju så satans dyrt att köpa slipon.
    Förra hojen stoppade jag på slipon, SE-luftfilter, SE-Supertuner, och körde i bänk. Men jag tycker effektökningen var löjlig jämfört med vad det kostade.
    Och så är det ju så himla mycket annat kul man vill köpa till hojen, så jag ska försöka hitta något så billigt som möjligt.
    -För original går ju inte att åka.

    Original, förresten... Hur många hästar bör en TC-103" i standardutförande ge?

  9. #9
    Den tröttaste 103an jag kört gav 74 hk nånstans, men dom finns i olika utföranden.
    Misstänker att just den var en "lågkompad" street-legal version.... Det såldes ju ganska billiga SE 103-kit ett tag på ebay med snällare kammar och komp än vad vi brukar använda....

  10. #10
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Tack!
    Jag har sett USA-system till salu billigt på e-bay.
    Jag antar att dom låter mera än våra svenska?

    Det står på ramen att motorcykeln ska låta 85 dB(A) vid 2505 REV/MIN.
    Under det står det att den ger 35 kW och ska låta 91 dB vid 3375 REV/MIN, men det är ju bara 47,6 hkr!
    Vad är det som gäller? En TC-103" måste väl ge mera än 47,6 hkr?
    He,he låter något slö....

  11. #11
    Enligt regbeviset har hojen 62 kw, det blir 84 hästar.
    Tror ni man kliver över 100 hästar med slipon, SE-luftfilter och SE Supertuner?

  12. #12
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Niko Visa inlägg
    Enligt regbeviset har hojen 62 kw, det blir 84 hästar.
    Tror ni man kliver över 100 hästar med slipon, SE-luftfilter och SE Supertuner?
    Det är på axeln, och de flesta pratar vad som är på däcket. Orginal hade min 60 häst och 100 i vrid på en dynojet. 92/148 med hds stage III. Så kanske runt 70/110 med stage I så som du beskriver?
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  13. #13
    Jag tror att om du har riktigt bra grejer så kanske du kliver upp i 84 bakhjuls hästar med luft, buller och tuner

  14. #14
    Touringarna brukar ge lite lägre effekt också, varför vet jag inte, Jag körde förra året med en 103cui street glide 2011, på den hade jag S&S framrör, S&S spo slut burkar, screaming eagle luft filter, S&S trike kammar och en Direct link, den gav 87hk 130nm på bakhjulet

  15. #15
    Usch.
    Det är dyra hästkrafter!
    Det känns inte som om man riktigt får valuta för pengarna, om man säger så.
    Road Kingen kostade mig runt 1000:-/hästkraft...

  16. #16
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Jo, har sett att folk räknar 1000:- per häst för saker som detta. Men, eftersom du inte har något nu så skulle jag nog satsa på lite andra grejer.
    Istället för supertuner - en directlink eller liknande som har autotuning, verkar vara bättre och är halva priset. Skulle vilja ha det själv
    något luftfilter som är snyggare än HDS (och billigare kanske)
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  17. #17
    Jag hade nog satsat på Direct link helt klart, enda problemet med den är att man måste justera den hos någon som kan den, halva priset mot super tuner och enligt dom flesta enklare att hålla på med och bättre,
    ett screaming eagle insats filter är inte helt fel, har använt dom på flera av mina hojar, kör S&S på min wideglide nu men det är dyrare, hade för många år sen ett k/n insatsfilter på en nighttrain och det var inget att rekommendera, all olja som kom genom vevhus ventilationen rann ut genom filtret och droppade ner på blocket, vet att det inte är något som händer med S&S, screaming eagle och Arlen Ness big sucker filter, Sen det dyra, avgas system, Jag gillar ju verkligen utseendet och ljudet i S&S SPO burkarna men dom e ju inte gratis, låter dovt och lågt på tomgång och låga varv och ryter till när du gasar på,
    Ett 2-1 system e ju billigare men i mina ögon inge snyggt på en touring,

    Hästkrafter kostar och 1000KR hästkraften när man trimmar brukar vara nära sanningen
    Jag brukar köra MecTec "steg 3" trimningar på 103 eller 106cui då brukar man hamna på mellan 110-120hk och 155-165nm i vrid på bakhjulet, pris värt och jävligt roliga blir hojarna att köra men det handlar om mycket pengar men ändå bara halva priset mot tex en S&S 124cui moter

Liknande ämnen

  1. När är avgasspjället öppet resp stängt?
    Av Carl-Inge Larsson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 23:23
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 13:45
  3. Blir en hård helg:)
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 13:16
  4. Kopparrör istället för gummislang
    Av LaDaille i forum Custom & Byggen
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 18:40
  5. Spjällhus, spridare SE120R?
    Av sas550 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 23:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •